2013 A6 2.0 TDI 163 hk. Går kald, tilleggsvarmer?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nylig kjøpt en 2013 A6 2.0 TDI 163 hk. Har stusset på at bilen bruker lang tid på å bli varm. I går sto bilen å gikk på tomgang før vi skulle ut å kjøre. Etter ca. 20 min på tomgang i -6 grader, sto tempen fortsatt på 60 grader (den begynner på 60, altså null utslag)

 

Vi kjørte 16 mil og i på ett tidspunkt var den oppe i 80 grader, etter en del motbakker. Men når vi kjørte lange nedoverbakker var tempen nede i 60 grader igjen.

 

Siste stubben opp på fjellet er bratt. Da kom den fort opp på 90 grader.

 

Isen smeltet på rutene når den sto på tomgang, og coupe'n er god og varm. Men jeg føler at varmeapparatet kunne hatt bedre effekt. Problemet et større ved småkjøring på 2-3 mil. Da rekker den ikke å smelte is i det hele tatt.

 

Bilen er norsk-solgt men ser ikke ut til å ha tilleggsvarmer?

 

Har jeg gåen termostat? Eller er disse sånn? Eller har jeg en tilleggsvarmer som ikke virker, og som heller ikke gir beskjed om dette i display?

 

Mvh Martin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2.0TDI (2013 A4) oppfører seg likedan, får sakte driftstemp for så å falle om jeg stopper eller kjører mye nedover. Motorene er så miljøvennlige at det er lite overskuddsvarme å hente om det blir mange minusgrader. Dog jeg er overbevist om at alle norsksolgte TDI'er har elektrisk tilleggsvarmer. Min har dette og jeg får god varme nesten umiddelbart etter oppstart i kalde temperaturer.

 

Har du sjekket MMI for supply heater? I min finnes off/auto, denne må naturligvis stå i auto for å fungere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2.0TDI (2013 A4) oppfører seg likedan, får sakte driftstemp for så å falle om jeg stopper eller kjører mye nedover. Motorene er så miljøvennlige at det er lite overskuddsvarme å hente om det blir mange minusgrader. Dog jeg er overbevist om at alle norsksolgte TDI'er har elektrisk tilleggsvarmer. Min har dette og jeg får god varme nesten umiddelbart etter oppstart i kalde temperaturer.

 

Har du sjekket MMI for supply heater? I min finnes off/auto, denne må naturligvis stå i auto for å fungere :)

 

Supply heater står i auto ja :)

Har mistenkt at bilen har elektrisk tilleggsvarmer. Den minner veldig om diverse sprintere jeg har kjørt. Disse har elektrisk varmekolbe i varmeapparatsregisteret.

 

Synes også det er morsomt at Møller med flere argumenterer med at motorene har blitt for effektive. Hvorfor brukte da f. eks. min 2004 1.9 TDI mindre diesel og var alltid varm? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supply heater står i auto ja :)

Har mistenkt at bilen har elektrisk tilleggsvarmer. Den minner veldig om diverse sprintere jeg har kjørt. Disse har elektrisk varmekolbe i varmeapparatsregisteret.

 

Synes også det er morsomt at Møller med flere argumenterer med at motorene har blitt for effektive. Hvorfor brukte da f. eks. min 2004 1.9 TDI mindre diesel og var alltid varm? :)

 

Effektiv er ikke bare med tanke på forbruk :) din gamle var absolutt mindre effektiv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effektiv er ikke bare med tanke på forbruk :) din gamle var absolutt mindre effektiv.

 

Joa, ser den :)

 

Er bare ikke så fan av de nye dieselmotorene. I hvert fall ikke når de går så kalde. Er litt skuffa over at en 2013 modell A6 har dårlig varmeapparat. Men jeg skal få sjekket om det er noen feilkoder til helga.

 

Er fortsatt interessert i andre's erfaringer da jeg frykter at "den bare er sånn" :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joa, ser den :)

 

Er bare ikke så fan av de nye dieselmotorene. I hvert fall ikke når de går så kalde. Er litt skuffa over at en 2013 modell A6 har dårlig varmeapparat. Men jeg skal få sjekket om det er noen feilkoder til helga.

 

Er fortsatt interessert i andre's erfaringer da jeg frykter at "den bare er sånn" :o

 

Høres rart ut. Har også inntrykk av at alle de nye blir veldig fort varme. Min 15 A3 er varm på et blunk. (Bensin dog) men med ekstra varmeelement.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må min Mercedes 2006 modell være vanvittig lite effektiv(3l diesel), for termostaten i dashbordet bruker ikke lang tid før den beveger seg opp til ca 87 grader.

Har også et slikt elektrisk element som Martin prater om :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må min Mercedes 2006 modell være vanvittig lite effektiv(3l diesel), for termostaten i dashbordet bruker ikke lang tid før den beveger seg opp til ca 87 grader.

Har også et slikt elektrisk element som Martin prater om :)

 

Stor forskjell på 06->13 og også 2,0->3,0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.