Smøring/rens bytte skiver og klosser - golfmk6

Anbefalte innlegg

Skal bytte skiver og klosser, trenger jeg bremserens og en smøring til baksiden av klossene? Evt har jeg blårens..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer ann på hvem som leverer skiver. noen er satt inn med en type olje\fett for å hindre rust under lagring. Orginal skiver er sprayet med et tynt lag med sinkspray eller liknende som ikke trengs i fjernes.

 

Rengjør glidebanene til klossene godt. bruk alupasta på "ørene" på klossene og i glidebanen. ikke for mye. Du tenger heller ikke kline inn baksiden av klossen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, takk for svar!

 

Jeg har kjøpt febi bilstein skiver og så har jeg kjøpt litt forskjellig fra jula: Bremserens, PTFE-smøremiddel, kobberspray og litiumfett eller multispray (husker ikke hvem av de to i farta). Det var ganske billig så jeg kjøpte for sikkerhets skyld litt forskjellige..

 

Vet ikke om skivene har "transport-fett" eller om de er ferdig klargjort, men jeg kan rense med bremserens og så litt PTFE? Og så rengjøring av klossene (blårens eller bremserens?) og så kobberspray videre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke finn på å smøre skiver med ptfe fett, da har du null bremser.

Gjør som Mathias over her skriver;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm ok:)

 

men hva er det man kan ha på skivene da for at de ikke skal ruste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen ting som funker å ha på skivene for å ungå rust dette vil brenne vekk fort.

Vet noen bosch skiver har ett belegg som gjør at de ikke ruster like fort som andre. Eg har disse på den ene bilen min og de er like pene etter 6 år bilen er riktig nok ikke brukt hver dag og kjørt maks 3000km i året i gjennomsnitt i de 6åra.

 

 

Skive uten belegg

 

image.jpeg

 

Skive med nevnte belegg

 

image.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var rimelig fastrustet bak hjulet..

 

Måtte slå i hjel den gamle skiven for å få den av. Sånn ser det ut på bakken etterpå..

IMG_1561.jpg

 

Sånn ser den gamle skiven ut..

IMG_1564.jpg

 

bremsekloss, litt dårlig bilde, men det en kant på begge yttersidene og to nivåer av tykkelsesbelegg.. hadde vel fått stryk hvis noen så dette..

IMG_1572.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja.. Du hadde vel igjen 2/3 av skiven, så det hadde nok ikke gått gjennom, nei.. :P

Jeg pleier å børste over med stålbørste og spraye ytterkant (forsiktig) og nav med sølvspray (varmebestandig) når jeg bytter dekk om våren, og nye skiver (som ikke er lakkert) vasker jeg og lakkerer før montering. Lakken slites av de første 200m, så det er ikke noe problem. Sliteflaten skal være rent stål, så den kan du ikke beskytte. Bare å kjøre og bremse litt hardere innimellom! :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å passe på og bremse litt godt selv, men det er flere som bruker bilen og da blir det ikke mye hard bremsing..

 

Bilen har gått ca. 75'km på 6 år, så dette blir første bytte av skiver. Men de ser jo ikke ut i det hele tatt. Gjennomrustne og klossene har ikke jevn overflate, det er to forskjellige sliteflater. Som du ser er det 2/3 som er mindre slitt og 1/3 som er mere slitt.. Skjønner ikke helt hvordan det har gått seg til. Men dette er på baksiden, på forsiden er alt helt fint og jevnt. Var derfor jeg ikke visste at de var rustne så skjønte ikke det helt med en gang da jeg fikk høre at de var mer enn 25% rustne og jeg fikk en 2'r feil på EU-testen. Jeg måtte bli med inn på verkstedet for å se det først.

 

Skal kjøpe meg en stålbørste selv nå og børste litt før jeg får satt på igjen. Holdt sikker på over 20 minutter med å slå i skiven med en kjempe av en skiftenøkkel. Ble faktisk ingen merker i skiven av.

 

Men aller mest tid brukte jeg på sensorpluggen til bremseklossen. Den ville ikke av i det hele tatt, virker som den enten har smeltet eller fått seg en smell og satt seg fast. Så den fikk bli med klossen opp i leiligheten: mad :..

 

Har hvertfall lært at jeg skal sjekke baksiden av skivene når jeg bytter hjul. Vaske og rense litt så det ikke blir så fort rust.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.