ABS som ikke funker, 1'ner eller 2'er feil ved EU kontroll ??

Anbefalte innlegg

Noen sier at dette egentlig bare er en 1'ner feil ??!!

 

Resten av bremsene er nytt og funker utmerket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis lampe lyser er det 2er feil etter de nye reglene ;) Stort sett alt av lamper gir en 2er nå. Vil jo påstå at abs har noe med sikkerheten å gjøre :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det lampa som lyser som betyr noe, eller leses det feilkoder?

For hvis ikke er det jo mulig å koble ut pæra?

 

Er personlig veldig glad i abs'n min, men ble nysgjerrig på hvor grundig nye eu-kontrollen egentlig er blitt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er så enkelt som å koble ut lyspæra :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har f.eks NAF vagcom eller kodeavlesningsutstyr til alt av vag?

For ikke å nevne, alt av merker generelt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det lampa som lyser som betyr noe, eller leses det feilkoder?

For hvis ikke er det jo mulig å koble ut pæra?

 

Er personlig veldig glad i abs'n min, men ble nysgjerrig på hvor grundig nye eu-kontrollen egentlig er blitt?

 

Er også feil hvis ikke lampa lyser ved oppstart :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det luka jo ut den snarveien :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder min gamle 44Q. ABS'n er det siste som gjenstår for EU godkjenning. Burde selvklart ha fikset dette for lenge siden, men hadde ikke behov for bilen da : rolleyes

Men tenkte at jeg skal ha skilt på den etter nyttår, og skal avskilte Caddy'n før. Kommer ikke inn i garasjen før nyttåret heller med bilen.

 

ABS'n funker ikke nu, og den vil jeg ha tilbake. Tenkte at om det bare var en 1'ner feil, at man kunne "krangle" seg til skilt før dette er fikset :P

 

Men den gang ei.....

 

Når vi e i gang her, lampa lyser ikke etter oppstart. Egentlig bynner den først å lyse etter at man har trødd litt hard på bremsepedalen !! Og da lyser den hele tiden. Kjører man litt forsiktig, så lyser den ikke. Men uansett, så funker ikke ABS'n.

 

Forslag og tips til fiksing mottas med stor takk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har f.eks NAF vagcom eller kodeavlesningsutstyr til alt av vag?

For ikke å nevne, alt av merker generelt?

Du kan lese ut det meste viktige fra de fleste biler fra de siste 20 årene med en helt generisk obdkontakt til 100,- , og NAF har sikkert mer avansert utstyr enn som så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En generisk obd kontakt funker desverre dårlig på f.eks min golf 4. Abs feil har jeg aldri klart å lese ut med annet enn vagcom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En generisk obd kontakt funker desverre dårlig på f.eks min golf 4. Abs feil har jeg aldri klart å lese ut med annet enn vagcom

Jeg har lest ut cels på både golf 3 og 4 med en elm327 til 50,- om absen ville dukket opp er jeg usikker på dog, men ville nok tro NAF har muligheter til å scanne med noe slags verktøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor gammel er denne typ44-bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mål sensorene med multimeter. Samt om di genererer vac når du snurrer hjulet.. enkelt. Måler di riktig om men ikke genererer vac er det mulig feil avstand fra sensor til avlesnings krans. Evt masse dritt i kransen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det luka jo ut den snarveien :)

 

Koble den til oljelampa da :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en 89 mod. Mulighet for å lese av feilkoden til ABS'n på så gammel bil ??

Hva er riktig ohm på disse ?? Har hørt at det ikke er så viktig hva man måler, bare at man måler lik på alle ??

Og hva er vac ??

 

@Ole, hva gjør denne dingsebumsen ?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke mulig å lese av feilkoder via VagCom på ABS på disse bilene. Det eneste man kan lese av via VagCom er feilkoder på motorstyring.

Det positive er at siden du har en typ44 etter facelift, kan du bruke ABS-sensorer fra C4 - i alle fall foran, jeg er usikker på bak - som er langt billigere.

 

Det er stort sett en av to som er feil - rustne ABS-kranser eller defekte sensorer. Sensorene kan måles slik nevnt over, og måler de ok er det en eller flere kranser som er defekte. Er det en krans på et drivende hjul som er defekt, må drivknuten skiftes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er en Quattro er jo alle hjul drivende :)

 

Mener å ha sett løse kranser til salgs.

 

Hvordan var det man målte disse ?? Man deler ledningen i skjøten, og så måler den delen som går til føleren !!?? Hva skal jeg sette ohm meter på ?? Mener at jeg prøvde dette en gang, men er litt usikker på om jeg stilte måleren rett.

 

Og så fant jeg ikke skjøten til følerne bak, noen som kan forklare meg hvor de sitter ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du får kjøpt løse kranser til bakhjulene til biler med forhjulstrekk.

Jeg har selv skiftet begge drivknutene foran grunnet tvilsomme kranser, og tro meg; de kransene er ikke til å ta av :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På gamle a4en til dama så bytta jeg krans på drivleddet bak uten å skifte leddet. Å få det av er jo bare å bruke makt, men er viktig å bruke mye tid på å pusse rent før man setter på ny krans. Også huske å få det HELT på :)

 

- - - Updated - - -

 

 

Jeg kjøpte på meca. Du kan jo sjekke med skiltnummer om det kan fås til din og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hva er vac ??

 

 

Volt AC (Alternating Current/Vekselspenning) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åhh, trodde dette skulle ohm'es ??

 

Hvordan måler du det da i vac, og hvor mye skal jeg kunne måle ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett multimeter på ac å se om du får noe som helst. Gjør du det så funker sensoren

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.