#1 Skrevet Desember 9, 2015 Hei; Som tittel sier; jeg opplever nærlyset på bilen min som langt under pari, og lurer på hva jeg kan gjøre med dette. Bilen er ikke ny, men jeg hadde tilsvarende bil før denne, med lenger KM og tilsvarende lysoppsett, som lyste mye bedre. Jeg tror derfor at bilen min nå leverer et lys som er st godt stykke unna det den gjorde når den var ny. Lykta er vel en Hella greie, tror jeg, det er i allefall D2S pærer og projektorein inni der heter Hella G4, tror jeg. Hva kan jeg gjøre her? Har polert lykteglasset, så det er relativt klart helt og pent uten tåke eller mye riper. Det hjalp sikkert noe, men det er langt igjen fortsatt. Ser på nett at det menes at reflektoren i projektoren er brent og ikke lenger reflekterer lyset slik den skal. Er dette noe noen vet hvordan man bytter/ vet om noen som gjør sånt? Kjøp av nye lykter hadde vært et greit sted å starte om dette hade vært en a6, men siden det er en s6 har den en litt annen front og andre lykter. Disse lyktene er relativt dyre nye (over 10' pr stk) og vanskelig å få tak i. Innspill mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 9, 2015 Ser på nett at det menes at reflektoren i projektoren er brent og ikke lenger reflekterer lyset slik den skal. Er dette noe noen vet hvordan man bytter/ vet om noen som gjør sånt? Du er nok inne på noe her. Jeg har en Mondeo hvor jeg byttet ut reflektorene, og lyktene ble som nye, til en brøkdel av prisen. Jeg kjøpte de fra Frontlykt-service AS. Innehaveren var VACN-medlem før, men jeg vet ikke om han er her fremdeles. Jeg tror de også kan fikse dine lykter for deg, om du ikke greier det selv. Her har han også laget en video som viser hvordan det gjøres [video=youtube;-w6Ok-xOZis] Her er en video fra ham som viser forskjellen før og etter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2015 Kupper tråden litt her. Erfarer litt det samme med dårlige nærlys. Linken over er fra en C6, så det blir ikke helt det samme. Her er en som har gjort jobben på en C5 http://www.audizine.com/forum/showthread.php/557759-HowTo-Swapping-Hella-EvoX-R-bi-xenon-projectors-into-facelft-headlights Men i tillegg monterer han bixenon. Er det noen som vet om ulemper med å gjøre det? Han har demontert hele lykten, men kan åpningen være stor nok til å ta den ut bakveien? Et sett kan fås fra alixpress for $80.. http://www.aliexpress.com/item/FREE-SHIPPING-CHA-HOT-CHA-DLand-EVOX-HELLA-GEN4-HID-BI-XENON-PROJECTOR-LENS/502146259.html?spm=2114.01020208.3.10.zQ1IAo&ws_ab_test=searchweb201556_7_79_78_77_82_80_62,searchweb201644_0,searchweb201560_5 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2015 Så sånn jeg forstår det, er de fra Aliexpress de samme som disse? Prisen var jo betraktelig bedre fra Aliexpress, sett at det er ekte Hella-prosjektorer. Et bilde fra Retrofitlab som viser forskjellen på ny og brukt reflektor: Har en følelse av at mine på Passaten er enda verre, etter 370k km på en bil med automatisk kjørelys:o Edit: Forstår at de fra Aliexpress er kopier, ikke ekte Hella Evox-R. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2015 Tror nok at dem er like "ekte" som retrofit sine. 700 vs 1000 kr er ikke så voldsomt. Like ekte eller uekte begge deler. Men dette kan slå begge veier. Hvor er hella sine lykter produsert f.eks? Men det er ingen som har prøvd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 10, 2015 (endret) Retrofitlab sine er uten fraktkostnader, og mener de uansett ikke sender til Norge (sist gang jeg sjekket). En forskjell på 320,- er uansett av betydning, spesielt når man får momsen oppå der igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 11, 2015 "Jeg kjøpte de fra Frontlykt-service AS. Innehaveren var VACN-medlem før, men jeg vet ikke om han er her fremdeles. Jeg tror de også kan fikse dine lykter for deg, om du ikke greier det selv." Fint svar! jeg har kontaktet frontlys-service og avtalt en jobb. Blir spennende. SKal rapportere når dette er gjort. Muligvis nå i helgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 11, 2015 "Men i tillegg monterer han bixenon." Håhå, det hadde vært noe! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 14, 2015 Frontlys-service AS ble løsningen. Møtte opp på stedets adresse og satte igjen bilen. Han holder til like utenfor Tønsberg og har verkstedet i kjelleren under sitt eget hus. Vi ( jeg, kona + en baby) fikk låne en bil av fyren i mellomtiden, slik at vi kunne være litt mobile i mellomtiden. Det ble lunsj på kverneriet og litt julegaveshopping på farmandstredet osv.. Ca 4 timer senere fikk jeg sms om at bilen var klar, og det var bare å kjøre tilbake. Begge frontlyktene hadde da blitt montert ut av bilen og tatt med inn for regenerering. For min bil ville dette si at lykteglasset bla vasket invendig og utvendig + polert utvendig. Linsa i projektoren ble vasket og polert, og selve reflektorkoppen ble byttet ut med en ny. Tilsammen utgjorde dette stor forskjell på mine kjørelys. Jeg fikk se på den gamle og "brente" reflektorkoppen som ble tatt ut av mine lykt. Den var selvsagt flekkete i sonene nærmest pæra og mørkere/misfarvet, men den var ikke så fæl som jeg hadde trodd den skulle være lyset den gav tatt i betrakning. Det skal lite til for å hemme lyset altså . Ellers fortalte fyren at det er summen av tingene som gjøres som gir sluttresultatet, også den innvendige vasken. Det er en ventil i lampa som lufter ut varme som skapes når lampa lyser, og når lampa er slukket, trekker kaldluft tilbake inn, sammen med støv og forurensning. Dette fester seg inni i lykta og gir dårligere lys over tid. Sammen med den misfarvede reflektoren bli lyset betraktelig redusert når årene går. Lyktene mine var satt på plass igjen og gav nå et hvitt og kraftig lys med fin spredning/dekning i sin sone, samt klart/skarp limit for ikke å blende møtende trafikk. Dette var bra. Pris? 3500kr for jobben gjort på min bil, inkl moms; faktura/kvittering på epost. For enkelte biler vil jeg anta at man kan få nye ettermarkedsdeler som ikke ligger så mye over dette, men på min s6 koster 2 stk nye frontlykter nesten 20k i norge. Nå trenger jeg antakeligvis ikke tenke på denne saken med så lenge jeg har bilen, og penger spart. Ellers sa han at det selvsagt var mulig å sende lyktene dit om man ikke ville komme selv/bor langt unna. billigere da, for da tok han ikke noe for å montere inn og ut. Han fortalte forøvring at det kom mye lykter fra Trondheimsområdet.. :-) Det var forøvrig en a6 c5 2,4 stv fra 2002 jeg fikk låne så lenge. Denne bilen hadde firmalogo på sidene og de hadde selvsagt også regenerert frontlysens her. De hadde også montert bi-xenon, og det lyste virkelig godt. Har man facelift-modellen av c5 er altså bi-xenon oppgradering mulig her. Skulle koste litt mer, men ikke mer enn at jeg hadde slått til dersom det var mulig på min bil. Det var det imidlertid ikke pga at det måtte mekkes og klores mye inni selve lykta rent fysisk for å få Bi-xenon projektoren på plass visstnok. Dette var mer rett frem på facelift-a6 modellen. Nuvel. Uansett; Frontlys-service AS får tommel opp fra meg. og anbefales alle som har lignende problemer som de jeg først beskrev i tråden, og som ikke ser det som hensiktsmessig å kjøpe nye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 21, 2015 Hei. For å rette saker. Det vær rimelig pris pga lykter vært lett for å demontere-(montere) fra bilen og demontere- montere (glassfra lampehuset). Alle dere kan gjøre det selv (hvis dere har peiling om det ). Audi a6 har myk lim som kan man varmet og demontere glass fra lampehuset. Viktigste er ikke å røre fingrene synlig lampeelementer.(Når det gjelder utseende etter montering) Vanlig polering vil bidra til å opprettholde et fint utseende for en kort tid, etter ca et halvt år glasset blir matt og gul. Vi har løsningen som koster litt mer, men tjener også på hverandre. Prisene for fornyelse lykter varierer mellom 3000kr - 6000kr avhenging av lykter. Prisen avhenger av vanskelighetsgrad demontering lykter.( glass fra lampehuset) Demontering og montering lykter ut fra bilen og montering tilbake er også avhengig av vanskeligheten. (500- 2000kr) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...