#1 Skrevet Desember 10, 2015 (endret) Hei Trenger feilsøkingstips for '02 mod. Audi A4 B6 1.8tq AVJ motor. Jeg var ute og kjørte sist søndag da bilen plutselig mistet all kraft. Dette var i en nedoverbakke. Ingen forvarsel og ingen hosting. Jeg holdt jevn gass da plutselig all motorkraft forsvant og det dukket opp oljetegn i displayet. Jeg trodde da at jeg mistet oljetrykk og hadde skjært motoren. Jeg rant inn på en busslomme og stoppet. Der sjekket jeg oljenivået. Olja er nettopp byttet og nivået er midt på streken. Da jeg prøvde å starte bilen igjen, så var oljelampa vekke, men bilen tenner ikke. Endte med å kjøre bilen hjem på henger. Det som skjer når jeg prøver å starte bilen er at startmotoren går, men null gnist. Bilen høres egentlig helt frisk ut. Ingen ulyder. Jeg prøvde å koble til en simpel feilkodeleser, men fikk ikke kontakt med motoren. Har ikke opplevd dette før. Prøvde å lese av ABS. Dette fungerte. Jeg kan ikke høre noe during i fra bensinpumpa. Men, bilen hostet ikke da jeg mistet motorkraft heller. Jeg har kjørt en stund uten skliplata under motoren. Bilen er litt trimmet og jeg har nettopp hatt ute turboen og komponentene rundt. Ble selvsagt byttet olje og vann da også. Takker for alle innspill. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2015 Kan nesten høres ut som om hjernen eller lignende har tatt kvelden, da du får null kontakt. Jeg antar du har sjekket alle sikringer? Videre kan du jo sjekke at hjernen faktisk får spenning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2015 det er ikke en gitt regel at motoren vil hoste om pumpa tar kvelden. bensinpumper er jo en svakhet på disse bilene, så jeg ville kontrollert den og vært 100% sikker på at den er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2015 Sjekk bensinpumpe releet har akkurat hatt det problemet på min 1.8t b5 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2015 Oppdatering: Har byttet sikring for Engine Management. Denne ryker når jeg starter bilen. Hva vil Engine Management si? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 10, 2015 Hjernen. Gå over å se etter noe ledningsbrudd/kortslutning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 10, 2015 Ok. Da får jeg bare følge ledninger fra hjernen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 10, 2015 Du kan jo koble ut stikket på ecu som går til motor først. Og se om sikring fremdeles ryker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 10, 2015 Sikringen ryker ikke før motoren starter. Motoren går i et sekund før sikringen ryker. Dersom jeg kobler fra ecu så får jeg vel ikke startet bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 10, 2015 Prøv å dunke på tanken (hardt fra undersiden) og starte, bortsett fra sikringen er dette helt likt som da pumpa gikk på konemors cab med samme motor.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 11, 2015 Hadde ca samme problem på min B6. Motoren stoppa plutselig når jeg var ute å kjørte, motoren gikk rundt når jeg prøvde å starte men ville ikke tenne. Der viste det seg at det var kommet vann inn i ecu kassen og irret/korrodert på ecm releet som var under selve ecu. Byttet releet og den starta fint igjen, husker ikke om det gikk noen sikringer hos meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 11, 2015 Sikringen ryker ikke før motoren starter. Motoren går i et sekund før sikringen ryker. Dersom jeg kobler fra ecu så får jeg vel ikke startet bilen? Det jeg tror Ingve mente er om du kobler av stikket på ecu og prøver å starte så vil du finne ut om det er feil på ledningsnett eller feil i selve hjernen som gjør at sikring ryker. Dersom sikring går uten stikket i ecu så er det ledningsfeil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 12, 2015 Lekkasje i hjernebarken er også sykdom på disse særlig om boksen har vært åpnet i forbindelse med trim osv. Har selv en b6 som har hatt vannlekkasje i hjerneboksen. Da får man gjerne litt merkelige symptomer som att sikringer går, bilen stopper eller ikke går som den skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 12, 2015 Takker for tips, folkens. Alt skal testes ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 29, 2016 Glemte å opplyse om hvordan det gikk med dette problemet. Det viste seg at varmeskjoldet til luftfilteret hadde gnaget hull på en svart og lilla ledning i en ledningspølse. Jeg forandret plasseringen på ledningene, isolerte bedre og satt volvolist på varmeskjoldet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...