Feil motortemperatur Audi A4 1.6 B6

Anbefalte innlegg

Motortemp er ca 50 grader ved kjøring og går sakte opp til 90 grader når jeg stanser og går på tomgang.

 

Når jeg ser på temperaturnåla og bilen står i ro oppfører den seg merkelig på vei opp til 90 grader. Den går litt opp og ned 5-10 grader helt til den når 90 grader.

 

Tenkte først at termostaten var gåen, men siden den stabiliserer ser på 90 grader når jeg står i ro skulle en heller tro at det var føleren som tror det er 1.april -_-

 

Noen som har erfaring med dette?

 

Takker for svar !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du mulighet til å kjøpe/låne en blåtann-dings til diagnosekontakten, kan du se på en av de andre tempmålerne der, men en termostat som ikke lukker helt, vil kunne regulere tempen rundt 90 grader, men vil være åpen selv om motoren er kald. Sjekk ved å starte kald bil og kjenn om radiator(slange) blir varm 'litt for kjapt'. Det skal blåse bra varmt inne før du skal begynne å kjenne noe særlig varme når det er kaldt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper Termostaten din står konstant halvåpen.

 

På min S8 tok den kvelden forleden men er da helt lukket og bilen blir for varm, På konemor sine A6 oppførte den seg likt som hos deg og ny termostat gjorde susen[emoji106]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motortemp er ca 50 grader ved kjøring og går sakte opp til 90 grader når jeg stanser og går på tomgang.

 

Når du står stille så er det ikke termostaten som regulerer temperaturen på motoren, det er det radiatorviften som gjør. Termostaten sørger for å balansere forskjellen mellom varm motor og kald radiator, men når termostaten er åpen hele tiden så vil motoren kjøles ned av den kalde radiatoren, som igjen kjøles av fartsvinden. Som nevnt, bytt termostat så er nok problemet løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar ! :)

 

Det kan høres logisk ut at den står i halvåpen stilling ja.

 

Vet dere om en bra DIY for bytte av termostat ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det elektronisk eller mekanisk termostat på denne? Har en helt ny elektronisk liggende, var kjøpt til 1.8T så vet ikke om det er samme på 1.6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var termostaten byttet og problem løst, 100% stabil på 90 grader ! Takker så mye for tips og hjelp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan jeg kan forandre "hjelp" til "løst" på posten ? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rediger innlegg -> avansert modus :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.