#1 Skrevet Desember 16, 2015 Hei folkens! Har en Passat 3C hvor jeg ettermonterte parkeringsvarmer. To ganger i løpet av de tre siste ukene, har jeg vært nødt å jumpstarte bilen min med hjelp fra vennlige medtraffikanter - Jeg står opp av senga, går ut i den gode og varme bilen for å kjøre på jobb, men ingenting skjer - Startmotoren hoster, og all interiørbelysning blinker. Webastoen har drenert batteriet - Igjen! Jeg trodde varmeren hadde forrigling mot å starte på lav batterispenning - Jeg får både innetemperatur og batterispenning på SMS fra TC3-modulen, så man skulle da tro at dette var mulig..? Ellers, så ser jeg på løsninger for å hindre at dette skjer igjen. Jeg kjører ganske langt periodevis, og snuser da på muligheten for å parallellkoble et ekstra 12V batteri i reservehjulsbrønna - Da har jeg mye mer kapasitet, og jeg kan være sikker på at det blir ladet opp på langturene mine.. (160-250km) Et tredje alternativ vil være å koble ut kupéviften og kun kjøre motorvarmer - Men da må jeg begynne å skrape vinduer igjen, og det er jeg ikke kjempegira på. Har du opplevd det samme? Hva gjorde du? Er det alternativer jeg overser her? Kjempekjedelig tema, men jeg oppfordrer allikevel til en uhøytidelig forjulsdebatt..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 16, 2015 Min løsning på tidligere vinterbiler og hverdagsbil (diesel), var følgende. Jeg installerte i tillegg deler av Defa Warm Up, dvs motorvarmer og laderele. Slik at i løpet av natten så blir batteriet ladet og starten uansett ikke er så tung om morgenen (pga motorvarmer). Det har fungert utmerket på 3 biler... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 16, 2015 Jeg tror ikke du skal se helt bort fra at du trenger et nytt batteri i tillegg, når bilen er 5 år og har webasto. EDIT: ser det er du som har montert webastoen... Men jeg trengte nytt batteri på min selv om den ikke hadde webasto. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 16, 2015 Min løsning på tidligere vinterbiler og hverdagsbil (diesel), var følgende. Jeg installerte i tillegg deler av Defa Warm Up, dvs motorvarmer og laderele. Slik at i løpet av natten så blir batteriet ladet og starten uansett ikke er så tung om morgenen (pga motorvarmer). Det har fungert utmerket på 3 biler... Takk - Jeg har desverre ikke tilgang på stikkontakt nede på fellesparkeringa, så en slik løsning utgår. Jeg er nødt å støtte meg på å lade batteriene når jeg kjører langturer. Jeg tror ikke du skal se helt bort fra at du trenger et nytt batteri i tillegg, når bilen er 5 år og har webasto. EDIT: ser det er du som har montert webastoen... Men jeg trengte nytt batteri på min selv om den ikke hadde webasto. Du lufter et viktig poeng der ja - Tror ikke originalbatteriet har vært byttet før..! Det er jo faktisk ganske svært også, når jeg tenker meg om. Det står bak venstre hjulbrønn i bagasjerommet, og ser nesten ut som et lastebilbatteri.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 16, 2015 Noen løsninger: 1) Hvis bilen står i nærheten av strøm, monter en batterilader i bilen. 2.1) Ekstra batteri, som er parallellkoblet med det originale. 2.2) Ekstra batteri, som lades når det originale lades, og frakoblet når webasto går. Da har du din egen starthjelp. 3) Stoppe webasto før batteriet ditt er tappet for mye. Stopp Webasto ved f.eks ved 12.3 volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 16, 2015 Noen løsninger:1) Hvis bilen står i nærheten av strøm, monter en batterilader i bilen. 2.1) Ekstra batteri, som er parallellkoblet med det originale. 2.2) Ekstra batteri, som lades når det originale lades, og frakoblet når webasto går. Da har du din egen starthjelp. 3) Stoppe webasto før batteriet ditt er tappet for mye. Stopp Webasto ved f.eks ved 12.3 volt. Punkt 2.2 var bra..! Et ekstra batteri vil jeg nok montere uansett, men kun til fordel for subwoofer. Dersom jeg på et eller annet vis kan styre et relé mellom de to batteriene, som kun er aktivert dersom "Remote" fra spilleren er på, eller dersom dynamoen lader er jeg jo godt innafor..? Får man hentet ut et 12V signal fra dynamo som kun er aktivert ved lading på "nyere" biler..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 16, 2015 Det er mange måter å styre sammenkobling av batteriene: 1) Signal når dynamo lader / ladelys i instrumentpanelet. 2) Når spenningen på batteriert er over f.eks. 13,2 volt. Dette er en enkelt og sikker måte å skille batteriene på. - Styring kan lages f.eks vha Mosfet og rele #) Det finnes sikkert ferdige løsninger for lading av flere batterier på lystbåter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 16, 2015 Skal til med en Arduino for comfort-løsninger i bilen - Kan sikkert prøve en styring derfra også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 16, 2015 I første omgang ville jeg satt inn et nytt batteri, og muligens et DEFA Multicharge kit (kun laderen fra warmup settene) slik at du har mulighet å toppe batteriet innimellom. Anbefaling er å kjøre like lenge som parkeringsvarmer har vært benyttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 16, 2015 Var det ikke slik at i passat 3c så er det 2 batterier om det er webasto? Er hvertfall slik på min, men mulig dette er pga diesel var vell også slik når t5 transporter kom at du måtte ha ett ekstra batteri om du sko ha webasto. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 16, 2015 Som skrevet tidligere har jeg ikke tilgang til strøm, og jeg har ettermontert webastoen selv, så det er bare ett batteri Webastoen må stå på i 1,5 time for å bli ordentlig varm, og på vanlige ukedager kjører jeg bare 15-20 minutter. På lengere turer kjører jeg 2,5-4 timer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 16, 2015 På min A8 4E er det bare et batteri, og jeg får akkurat start når webasto har stått på i 45-60 minutter. Lar jeg webasto stå på i 90 minutter, får jeg ikke start. Dette gjelder selv om batteriet er nytt og fulladet. Bilen skulle absolutt ha vært levert med 2 batterier. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 16, 2015 På min A8 4E er det bare et batteri, og jeg får akkurat start når webasto har stått på i 45-60 minutter.Lar jeg webasto stå på i 90 minutter, får jeg ikke start. Dette gjelder selv om batteriet er nytt og fulladet. Bilen skulle absolutt ha vært levert med 2 batterier. Jeg kan godt kjøre webastoen på 1,5t før og etter jobb, med 15 min kjøring hver vei, hver dag i en hel uke uten at det skjer noe. Men jeg merker jo at batteriet er ganske tomt mot slutten. Jeg har vært og sett baki - Det står en svær kloss av et grått batteri der - Nesten som et traktorbatteri. Har ikke sett noen merkelapper som sier noe om amperetimer, men jeg mistenker at det er svært. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 16, 2015 Punkt 2.2 var bra..!Et ekstra batteri vil jeg nok montere uansett, men kun til fordel for subwoofer. Dersom jeg på et eller annet vis kan styre et relé mellom de to batteriene, som kun er aktivert dersom "Remote" fra spilleren er på, eller dersom dynamoen lader er jeg jo godt innafor..? Får man hentet ut et 12V signal fra dynamo som kun er aktivert ved lading på "nyere" biler..? Du kan skille batteriene med en slik: http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-12V/Skillerele-2000024038/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 16, 2015 Som skrevet tidligere har jeg ikke tilgang til strøm, og jeg har ettermontert webastoen selv, så det er bare ett batteri Webastoen må stå på i 1,5 time for å bli ordentlig varm, og på vanlige ukedager kjører jeg bare 15-20 minutter. På lengere turer kjører jeg 2,5-4 timer. 1,5 timer......... og du tror du vil få start på motoren etter den tid. optimistisk. har hatt webasto i de siste 3 bilene, og aldri turt å ha den i gang mer enn 30 minutter ad gangen. klarer såvidt start etter 2x30 minutter om jeg ikke skulle kjøre etter første gang, men etter det er det stopp, ikke nok strøm til motorens start. webastoen bruker jeg for å slippe å fryse rævva av meg de første 10 minuttene. tror ikke man kan forvente at den skal tine opp hele bilen. forresten masse forslag til dobbelt batteri her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 16, 2015 Slapp av - Jeg har kjørt på 1-1,5 timer de siste to månedene. Og det er ikke for å tine bilen, men bilen har stor motor og stor radiator at det er mye varmetap til omgivelsene - spesielt under minusen. Står den ikke på så lenge, har den ingen effekt - da kan jeg like så godt kaste hele dritten Og til informasjon, så sliter jeg ikke med start før etter en uke med 2x 1,5t (før og etter jobb). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 16, 2015 Og som nevnt over, kjører jeg SOM REGEL nok langturer til å holde det ved like - To ganger har det feilet :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 16, 2015 Fatter ikke at dere trenger å kjøre webasto så lenge for å få varm bil/motor? På min Audi A8 4,2tdi 2010 som har enda større motor trenger jeg max 20-30 min før bilen er isfri og ca 20 grader i kupeen. Høres jo helt sykt ut å kjøre webastoen i 1,5 time. Imponerende at bilen din klarer dette i 1 uke uten å gå tom for strøm! Har hatt webasto på utallige biler tidligere dog alltid originalt montert, og 30min selv i -20 holder fint for å få bil isfri og varme i kjølesystem! Alle webasto varmer jeg har hatt, har vært levert med 4,7-5kw! Har alltid hatt 6 sylindre eller mer. Som regel lander jeg rundt 50-60 grader i kjølesystem/motor med max 30min webasto kjøring. Lykke til, men dersom du trenger 1,5 time med webasto må du nok installere vedlikeholdslader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 16, 2015 Kjører 5,2kw varmer ja, og jeg sliter.. Er det noen særlig forskjell på diesel og bensinvarmere da..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 16, 2015 5,2 Kw bør så vidt jeg kan skjønne holde mer enn nok for å varme opp bil/motor på ca. 30min. 5,2 kw er vel det den leverer av varmeeffekt uavhengig om det er bensin/diesel. Høres ut som det er noe feil/svakhet i sirkulasjonsløyfen din?? Varmen må jo forsvinne en plass?? Har jo kun hatt dieselwebasto, men tror ikke det har så mye å si. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 16, 2015 Hvor mye varme har du i kjølesystem/motor etter 1,5time? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 16, 2015 Etter 1,5t er det vel god lunk på 70°, og kupéen er begynt å bli varm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 16, 2015 1.5 timer... er jo galskap... 30 min burde den greie uten problem lm batteri er bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 16, 2015 Ok. 70 grader er jo imponerende;) men merkelig at kupeen bruker så lamg tid på å bli varm? Har prøvd 30 min webasto kjøring i minus 20 på min forrige A6 allroad 2008 modell, da var bilen totalt isfri og kupeen var tålig varm:) Da hadde motor ca 50 grader. De bilene som er levert originalt med webasto pleier vel å ha en form for ventil som styrer varmefordeling mellom motor og kupe? Var iallefall slik på X5 3,0d som jeg hadde for mange år siden hvor jeg ble nødt til å sette meg inn i hvordan dette fungerte på grunn av en feil med bilen! Skal ikke påstå at dette gjelder for Audi, men ville nesten vært rart hvis ikke. Det blir jo en veldig ineffektiv måte hvis du må kjøre all varme igjennom motor sløyfe for å få varm kupe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 16, 2015 Fatter ikke at dere trenger å kjøre webasto så lenge for å få varm bil/motor?På min Audi A8 4,2tdi 2010 som har enda større motor trenger jeg max 20-30 min før bilen er isfri og ca 20 grader i kupeen. Høres jo helt sykt ut å kjøre webastoen i 1,5 time. Imponerende at bilen din klarer dette i 1 uke uten å gå tom for strøm! Har hatt webasto på utallige biler tidligere dog alltid originalt montert, og 30min selv i -20 holder fint for å få bil isfri og varme i kjølesystem! Alle webasto varmer jeg har hatt, har vært levert med 4,7-5kw! Har alltid hatt 6 sylindre eller mer. Som regel lander jeg rundt 50-60 grader i kjølesystem/motor med max 30min webasto kjøring. Lykke til, men dersom du trenger 1,5 time med webasto må du nok installere vedlikeholdslader. Det er fordi på a8 varmer den bare kupe og ikke motor om du ikke har kodet om webastoen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...