#1 Skrevet Desember 18, 2015 Skal flytte batteriet til bagasjerommet og har trukket ledningen en trygg og fin rute. Men jeg liker ikke tanken på 5 meter med superbrennbar kabel hvis uhellet skulle være og den går rett til jord. Noen som har testa å ha sikring mellom batteri og starter på dieselmotor? Bruker 0awg kabel så kan ha relativt grov sikring. Men kaldstart og diesel er også temmelig spenstig. Noen som har erfaringer med dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 18, 2015 Av ren nykjerrighet. trenger du plassen der batteriet står nå? Er ikke anbefalt å flytte om det egentlig ikke er helt nødvendig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 18, 2015 Akkurat nå? Nei. Men på sikt så trenger jeg plassen med nåværende plan. Så siden pågående prosjekt er å fikse bagasjerommet så det blir brukbart igjen så tenker jeg det er greit å ta batteriet nå. Lar det seg ikke gjøre å ha batteriet bak med sikring så må jeg revurdere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 18, 2015 Har tittet litt på dette, ser ut til at noen bruker enten 1stk 300A eller 2stk 200A i paralell. Startstrømmen er jo betydlig høyere enn 400A, men det er bare akkurat i det starter kikker inn og skal ikke være noe problem Den fungerer jo bare som et kortslutningsvern, så bare sikkringen er mindre enn oppgitt startstrøm på batteriet så er du good to go Når det er sagt så bruker ingen bilprodusenter jeg vet om sikkring ved montering av batteri i bagasjerom, men de bruker gjerne en dobbeltisolert kabel og ofte en beskyttende strømpe rundt Så tror om du bruker en skikkelig kabel, og legger den litt ordentlig så bør det ikke by på problemer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 18, 2015 Det er viktigere med stort nok tversnitt, slik at du unngår varmgang i kabelen og spenningstap 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 18, 2015 50mm^2 kabel som er trukket. Såkalt oversized også. Så utfra hva jeg har lest på webben skal den levere bra med strøm og 300a sikring skal være fint. Får vel nesten bare prøve også se om det går. Foreløpig bare enkel isolasjon men kan ta å tre på techflex fra innsiden av torpedoveggen og fram. Tenker jeg kjøper en slik automat sak hvis det viser seg å fungere med sikring. Noen som vet om disse reagerer tregere enn vanlige sikringer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 18, 2015 Auotmater er nok noe raskere, smelte sikkringer fins i både slow blow og vanlig, mulig du får forskjellige automater og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 18, 2015 http://www.bcae1.com/fuses.htm Her var det mye fin info som illustrerer det du sier Kristian. Får prøve meg på en 300 ampere sikring. Uansett hvor trygg kabelen er så er en sikring billig forsikring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 19, 2015 Uansett hvor trygg kabelen er så er en sikring billig forsikring Helt enig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...