Motorproblemer med 2.3 20V (7A)

Anbefalte innlegg

Hei allesammen..

 

Skulle starte motoren min idag etter jeg har montert nytt stempel og fått den nyoverhalte toppen tilbake.

 

Starta lett og gikk fint en liten stund, begynte å komme litt vanndamp (kjølesystemet ikke ordentlig lufta).

 

Så begynte det å kakle fælt, deretter gikk kaklinga over til en stygg bankelyd.

 

De som sto rundt meg med peiling var nesten overbevist om at dette skyldes ett rådelager.

 

De mente at lyden var altfor intens til at det var noe i veien med toppen, veiva går jo dobbelt så fort som kammene. Har også ett par sprekte plugghetter som vi prøvde å koble fra, men bankinga blei ikke borte.

 

Noen som har vært borti noe lignende med en slik motor, og hvis det viser seg at dette er ett skjært rådelager, kan dette skiftes fra bunnpanna, altså UTEN å ta fra hverandre innsug , topp osv?

 

Håper noen kan svare, er drittlei i dag....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ikke minst, hva vil dette koste? Er det en stor sak å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet?

 

Kan ikke en av S2-folka legge inn ett vettugt svar nå da...

 

: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du skifte rådelager fra undersiden ved å bare ta av bunnpanna: ja. Det kan jeg vaffal svare deg på :)

Ellers vet jeg at en ventil som ikke har nok olje kan lage et nokså brukbart leven, men det burde vel være mulig å høre om lyden kommer fra toppen eller bunnen av motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, vet at disse hydrauliske løfterne kakler fælt i starten, men har hatt ventiltikking før og dette hørtes ikke ut som bare tikking, det var liksom intense dunkelyder, men jeg bruker ikke så lang tid på å ta ned denne bunnpanna, er dette noe man ser med en gang man skrur av disse lagrene på råden? Lønner det seg å bytte alle og hva koster disse? må jeg på møller?

 

takker for svar !! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, vet at disse hydrauliske løfterne kakler fælt i starten, men har hatt ventiltikking før og dette hørtes ikke ut som bare tikking, det var liksom intense dunkelyder, men jeg bruker ikke så lang tid på å ta ned denne bunnpanna, er dette noe man ser med en gang man skrur av disse lagrene på råden? Lønner det seg å bytte alle og hva koster disse? må jeg på møller?

 

takker for svar !! :tilber:

 

Det første du kan sjekke er jo om alle muttrene er trekt til med korrekt moment, slik at det ikke er slark her som sørger for banking. Om det er skikkelig bank burde du vel kunne kjenne for hånd hvilket rådelager det gjelder, og da burde det jo holde å bytte dette. Priser vet jeg ikke på rådelager, men det er jo bare å ta en telefon til nærmeste vag-pusher og høre. Evt finnes det helt sikkert andre plasser (f.eks. http://www.quattro.se som ser ut til å ta SEK 113,- pr sett). Er lagrene billige bytter du kanskje alle når du først er å skrur under der?

Regner med at du lett finner ut hvor problemet ligger når du sammenligner råder/lagre. Hvis ett er defekt burde det jo se litt annerledes ut enn de 4 andre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, 113 sek, er dette til 1 komplett råde, (er det ikke 2 lagere pr råde?)

 

Alle muttere skulle være trekt til med riktig moment, du sier det er viktig at det ikke er for løst, hva hvis det er for stramt da? Er vel veldig viktig at det er Helt nøyaktig NM her?

 

Det er forresten 5 sylindere.. mener du å sjekke allesammen, de som ser fine ut setter jeg på plass med riktig moment og de som ikke ser like fine ut skifter jeg? Men hvis jeg ser at det er tydelig slark i samtlige lagere er det vel kanskje like greit å skifte alle hvis dette ikke koster mer enn ca. 600 SEK + En bunnpannepakning.

 

Var inne på http://www.quattro.se og ser at disse som koster 113 SEK kalles "vevlagere", er ikke det veivlagere altså ikke rådelagere, eller er det bare det de kalles på svensk??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to lager pr råde ja. og disse solgtes i sett, dvs med begge to.

veivlager, rådelager, samme greia. Det er lagrene mellom råden og veivakselen det er snakk om.

Tiltrekkingsmomentet er viktig, det skal være akkurat, hverken for mye eller for lite. Det er nok ikke krav til 3 desimaler på momentnøkkelen, men du bør i alle fall være i nærheten av spesifikasjonene. Jeg er litt usikker på om muttrene skal byttes hver gang de skrus opp, men hadde det vært min motor hadde jeg kosta på nye lager på alle 5 samt nye muttrer. Vil tro du er sikra da.

Hvordan det evt er med slitasje på veiv ved gåene lager vet jeg lite om, men stålet i veiva tåler kanskje endel mer enn lageret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekka opp lyden litt nøyere i dag, og tror kanskje det er toppen allikavel.

 

Går nesten OK på lavt turtall, så begynner det å tikke, når man drar den opp på høyere turtall går tikkingen over til banking. Tror det er noe med de hydrauliske løfterne, noen som har 7A motor som har vært borti noe lignende og vet om det er en stor jobb å skifte løfterne, har hørt det "bare" er å ta av innsug, toppdeksel og kammer, deretter ta ut løfteren. Så også i Bentley boka hvordan man sjekka slakk;

 

"Use a wooden stick to check lifters, if they can be pushed down more than 0.1mm, replace lifter..

 

Men hvordan i all verden skal jeg vite hvilken av dem som ikke fungerer som den skal? Har ikke kjørt motoren noe særlig etter jeg satt den sammen, så håper ihvertfall ikke at jeg har ødelagt min nyoverhalte topp.. : bh :

 

Er den noen i osloområdet med peiling på 5-ere og har vært borti noe lignende som kanskje kunne være interessert i å komme en tur å se/høre på dette og gi meg noen tips hadde det vært flott! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du beskriver riktig prosedyre for å skifte løftere ja. Det er bare snakk om 20 metall"kopper" som ligger med bunnen opp. Etter at kammene er ute er det bare å ta tak i de med fingrene og løfte de ut. Du kan jo sjekke om det er olje i hvert av løfterhullene med det samme. Hvordan er det med oljetrykket ditt?

Du har ikke en ventil som henger da? (Uten at jeg har hørt hvordan det høres ut forøvrig)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket ligger stabilt mellom 3 og 5 bar litt avhengig av turtall, vet ikke om en ventil henger, som sagt har ikke så peiling på akkurat dette, toppen er det sylinderservice som har overhalt, skifta tetninger,styringer,ventiler, ventilseter. Men tror ikke de har vært borti løfterne..

 

Synes du dette høres ut som løfter som er ødelagt eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen andre som har noen formeninger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljetrykket ligger stabilt mellom 3 og 5 bar litt avhengig av turtall, vet ikke om en ventil henger, som sagt har ikke så peiling på akkurat dette, toppen er det sylinderservice som har overhalt, skifta tetninger,styringer,ventiler, ventilseter. Men tror ikke de har vært borti løfterne..

QUOTE]

 

Løftere er ikke så dyrt så bytt om du er i tvil før du ødelegger noe annet. Har du først brukt så mye så er det lurt å kjøre løpet helt ut og bytte løfterne også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle sammen blir jo svindyrt, hvordan skal jeg vite hvilke som MÅ byttes??? Versåsnill, svar meg de som vet...

 

 

:o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes vel ingen måte å se på løfterne hvilke som er klare for bytting. I prinsippet skal du kunne måle tykkelse på de for å se hvem som er mest slitt, men om det i praksis er så stor forskjell?

Oljetrykket ditt er jo sunt forresten, så det er nok ingenting der som feiler.

Jeg tror nok det eneste du kan gjøre selv er å prøve å bytte løftere, og da er vel løsningen å bytte alle selv om det blir dyrt. Om dette ikke hjelper så må vel nesten de som overhalte toppen din kontaktes for evt å kontrollere om alt er som det skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg først skifte løfterne? Så fortsetter bankinga, så skal jeg klage til de som har overhalt toppen? Kan denne løfteren ha vært så treig at ventilen kan ha blitt skeiv og ventilen kanskje må skiftes, ser jeg dette eventuelt ovenifra, vil helst IKKE ta av toppen, masse arbeid og pakningssett er dyyyyrt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen her på teknikken skiftet disse løfterne eller vært borti lignende problemer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ikke se ovenifra om en ventil er skeiv. Løfteren (som forklart tidligere ser ut som en kopp) ligger opp ned over hele løfteren/fjærer/fjærseter osv. Men en treig løfter klarer nok ikke å herpe en ventil, med mindre den har hengt så grundig at ventilen har stått åpen og blitt truffet av et stempel. Sannsynligheten for noe slikt er vel meget liten.

Det du kan se ovenfra er om det er olje rundt løfterne, og om en eller flere av de har klaring opp til kammen som i sin tur vil sørge for en ganske heftig tikkelyd.

Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok bare ha kikket en tur under toppdekselet og hvis alt så normalt ut ville jeg tatt kontakt med de som overhalte toppen for å spørre om problemet der. Kan sikkert lønne seg å ikke rive kjeft fra første sekund, ingen blir mer samarbeidsvillige av det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, skjønner. Skal ikke kjefte, tenkte å bare snakke med dem og spørre på en vennlig måte. Forbanna surt ihvertfall :(

 

Skal ta av toppdekselet til uka, deretter prøve å finne feilen.

 

Håper det synes ovenifra. Takk for svar forresten :)

 

Noen andre som har noen formeninger om hva feilen kan være??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke bommet stygt på reg reima da ??

Vil vel også medføre litt stygge lyder ? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, timingen er 100% riktig. Turna og finjusterte mange ganger, er riktig på tannen.

 

Tenkte å ta av innsuget i løpet av morgendagen, deretter toppdekselet, så sjekke om jeg ser noe unormalt, sjekke slarken på løfterne osv. håper jeg finner problemet da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.