Vann i gulvet under førersetet (03 Allroad)

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke etter lignende problemer her på forumet, uten å ha funnet veldig mye som virker for å hjelpe meg med å løse problemet..

Det har regnet rimelig godt her på nordvestlandet den siste tida, og mer ved en tilfeldighet merket jeg at det var blitt skikkelig vått i gulvet under førerstolen. Dette skjedde mens bilen sto parkert i en motbakke, og da dannet det seg en synlig dam i gulvet ved baksetet på førersiden.

Jeg mener å huske at det kan være ei drenering i ved torpedoveggen som kan være problemet, men også at det kan være drenering fra takluka eller AC som kan skape samme problemene.

Noen som har noe tips til hvor jeg skal starte å lete? Om jeg ikke tar feil ligger styreenheten til girkassen under setet her, og den har jeg ikke lyst til å få trøbbel med...

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Lekkasje igjennom pollenfilteret på passasjersiden er vel en kjent problemstilling. Når bilen står i motbakke renner vannet mot baksetene. Jeg hadde begynt å skru ut nedre del av dashen på passasjersiden og inspiser teppet her. Det var i hvertfall her det kom inn på min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk "vannkassa" foran frontruta. Dreneringen der går ofte tett, noe som da fører til mye vann og at det gjerne kommer inn når du parkerer med fronten opp i motbakke..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor er den dreneringa sånn helt eksakt..? Har sjekket litt i kveld; parkerte bilen med nesa nedover i går, og nå er det fotbrønnen foran førerstolen som er kliss våt..på høyre side er alt helt tørt.

Sjekket også under coupefilteret, og der er det også helt tørt.

Under batteriet er det derimot en ganske god dam ser det ut til..

Så da står jeg igjen med teorien om dørene og vannkassen.. Noen som vet hvor dreneringa til takluka går på disse bilene..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør ta ut batteriet og åpne dreneringa der dersom du ser at der ligg vatn. Edit: må også fjerne plata batteriet står på for å komme til. Er du uheldig får du vatn inn på passasjer-sida og drukning av hjernen til girkassa (dersom automat) er et faktum. Mulig at det kan renne inn på sjåfør-sida dersom bilen står litt skrått i tillegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør ta ut batteriet og åpne dreneringa der dersom du ser at der ligg vatn. Edit: må også fjerne plata batteriet står på for å komme til. Er du uheldig får du vatn inn på passasjer-sida og drukning av hjernen til girkassa (dersom automat) er et faktum. Mulig at det kan renne inn på sjåfør-sida dersom bilen står litt skrått i tillegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan klare å stikke den opp med en finger om du kjenner deg litt frem, uten å demontere noe. Husker ikke eksakt hvor den er, men om du leter litt rundt der så finner du den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan klare å stikke den opp med en finger om du kjenner deg litt frem, uten å demontere noe. Husker ikke eksakt hvor den er, men om du leter litt rundt der så finner du den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også ta ut ramma til pollenfilteret, og sjekke den. Pakningen under var gåen hos meg !

Sjekk også abs/esp hjernen (stability control ecu), fremme ved torpedoveggen, da vann renner gjennom enheten. Gjore det på min 01 allroad ihvertfall.

På min ligger styringsenheten til girkassen i gulvet under passasjersetet,og alt til lås under førersetet om jeg ikke husker feil.

Jeg åpnet også boksene, blåste av dem med luft, og tørka dem i steikeovnen. (ABS/ESP og Girkasse enheten)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også ta ut ramma til pollenfilteret, og sjekke den. Pakningen under var gåen hos meg !

Sjekk også abs/esp hjernen (stability control ecu), fremme ved torpedoveggen, da vann renner gjennom enheten. Gjore det på min 01 allroad ihvertfall.

På min ligger styringsenheten til girkassen i gulvet under passasjersetet,og alt til lås under førersetet om jeg ikke husker feil.

Jeg åpnet også boksene, blåste av dem med luft, og tørka dem i steikeovnen. (ABS/ESP og Girkasse enheten)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har dette problemet nådd nye høyder.. For en liten måned siden bytta jeg batteri på bilen, og da stakk jeg opp dreneringene i kassen med det samme. Etter dette har det vært veldig tørt vær, så jeg har ikke sett mer vann i bilen og var rimelig happening med det. I går morrest sto plutselig bilen med alle blinklysene konstant på da jeg sto opp, og fortvilelsen var stor da jeg fant en enorm dam i gulvet bak førerstolen. Problemet ble enda større da jeg ikke fikk åpner dørene, hverken med nøkkelen eller fjernkontrollen. Fikk selvsagt låst opp førerdøren, og fikk kjørt bilen under tak. Har nå fått løftet opp gulvmatten foran føreren, og her var det sikkert et par-tre liter vann i gulvet. Jeg tok ut kontrollmodulen til sentrallåsen som ligger i fotbrønnen her, fikk tørket den ut skikkelig og i går kveld fikk jeg låst opp bilen igjen heldigvis. Nå står bilen med matta løfta opp både foran og bak på førersiden, med ei stor varmevifte på og en avfukter surrende og gå.

Jeg sliter derimot med å finne ut hvordan jeg skal få tatt ut setet på denne bilen..? Det er de elektriske Recaro-stolene som sitter i denne bilen. Noen som vet hvordan man får disse ut av bilen?

Jeg har også sjekka hvor det kjennes ut som vannet kommer fra, og boksen til hjernen var også fuktig inni, så det ser ut til at vannet kan ha kommet inn denne veien. Men når jeg først har begynt å demontere bilen vil jeg være helt sikker på å få sjekket alle punkter som kan føre til så store lekkasjer. Jeg har tenkt å sjekke de fire dreneringene til takluka, disse renner ut i A-stolpen foran har jeg skjønt, og i forkant av hjulbuene bak..?

Andre med lignende problem har snakket om drenerings til klimaen, men jeg har ikke helt klart å forstå hvor denne finnes.. Bak hanskerommet muligens..?

Når det gjelder drenering i dørene, så er vel det kun et lite hull i bunn av hver dør?

Tar gjerne mot tips til hvordan jeg får ut setet, samt hvor jeg bør teste for lekkasjer nå som jeg allikevel har begynt å skru bilen fra hverandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke setet boltet fast med 4 skruer 2 foran og 2 bak. Under noen svarte dekser

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk dreneringa fra klimaanlegg. Dette hadde jeg legasje på min A6 1999 mod.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dreneringen til klima? Blir vel ikke vann inni der når bilen står ubrukt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setene er festet med to muttere mitt foran på sete og dra sete bakover og koble fra det elektriske løft ut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir neste spørsmål, hvordan skal jeg komme til de boltene foran stolen..? Det sitter et deksel på disse Recaro-stolene som er veldig forskjellig fra vanlige elektriske stoler.. Jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg får dette av..

Hvor er dreneringa av klimaen da..? Har så langt tatt ut Ca 12 liter vann fra bilen... Og avfukting pågår enda..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setene var festet som beskrevet her, med to bolter foran. Jeg så de faktisk bare ikke, for jeg var så sikker på at de skulle være under dekselet i forkant. De sto derimot slik plassert at matta måtte presses kraftig ned før jeg fant dem. Nå er førerstolen tatt ut av bilen og matta løfta skikkelig opp. Det renner vann av matta enda, og så langt har jeg fått ut ca 20 liter vann av bilen.. Var ute med passasjerstolen også, men på den sida er det helt tørt. Kun førersida som er og har vært våt ser det ut til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde brudd på spylevæskeslange til bakvinduet på allroad 2003. Var gjennomvått under og bak førersetet tilsvarende som du beskriver.

Var garanti på bilen den gang, Audiforhandler gjorde reparasjonen, så jeg vet ikke hvor bruddet var, og kan heller ikke si hvor denne slangen går hen fra tanken og bakover. Kan være i taket, og spylevæske rant ned midtre stolpen, eller den ligger i kanalen på førersiden? Kanskje noen som vet.

mye på

om denne saken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.