Audi A4 b7 2.0TDI lugger/hakker/lagger!

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har nylig kjøpt meg en Audi a4 b7 2005 (2006) med 2.0TDI motor.

 

Enkelte ganger, når jeg skal akselerere (uansett hvor hard eller myk akselerasjon) så har den en tendens til å "lugge".

Fra hva jeg har erfart skjer det bare når jeg kjører i oppover bakker (slak og bratt).

 

Følelsen kan beskrives som om den mister motorkraft i et 1/2 sekund, ofte 2-4 ganger på rad. Føles som små sjappe nykk.

 

Er det noen som har vært borti dette, eller har en formening om hva det kan være? :)

 

 

 

Andreas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det automatkasse på bilen? De har en tendens til å lugge litt med den belastningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke dårlig ledningsnett til dyser og glødeplugger el på den motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke Automat nei, 6 trins manuell :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke dårlig ledningsnett til dyser og glødeplugger el på den motoren?

 

Ohh.. glemte å gi litt mer info om hva som var byttet.

 

Ledningsnettet til dyser er byttet, turbo er ny (overhalt) Den gamle var ferdig :), EGR ventil var ganske tett sa han på verkstedet og brukte 2 timer på å rense den, har også skiftet en liten dings som leser av noen eksosverdier (?) som står i torpveggen.

 

Var ute å kjørte i stad og prøvde å "framkalle" nykkingen, men da kom den ikke.. Er bare av og til med jevne mellomrom.

Kan det være diesel filteret? Virker jo som om det skjer når bilen får motstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest av feilkoder?

 

Yepp, null niks :P Dette blei gjort på verksted, både på Audi og på et vanlig et

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM kanskje? Prøvd å rense den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM kanskje? Prøvd å rense den?

 

Kan prøve det. Må bare være litt varsom så skal vel det gå fint..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan prøve det. Må bare være litt varsom så skal vel det gå fint..

 

Du napper bare av stikket til LMM så går motor i nødprogram. Den skal da ikke vibrere dersom det er denne som er problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du napper bare av stikket til LMM så går motor i nødprogram. Den skal da ikke vibrere dersom det er denne som er problemet.

 

Takk! Du har en løsning på alt du Finni! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være intern lekkasje i diesel/vakumpumpe (tandempumpe) som fører til smøreolje i diesel. Trekk ut dieselfilteret så ser du om det er tilgriset av sort olje som igjen fører til restriksjon på dieselflow. Har selv hatt dette problemet på en 2006 2.0 TDI BKP motor. Jeg skiftet tandempumpe og tømte dieseltanken=problem gone.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være intern lekkasje i diesel/vakumpumpe (tandempumpe) som fører til smøreolje i diesel. Trekk ut dieselfilteret så ser du om det er tilgriset av sort olje som igjen fører til restriksjon på dieselflow. Har selv hatt dette problemet på en 2006 2.0 TDI BKP motor. Jeg skiftet tandempumpe og tømte dieseltanken=problem gone.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være intern lekkasje i diesel/vakumpumpe (tandempumpe) som fører til smøreolje i diesel. Trekk ut dieselfilteret så ser du om det er tilgriset av sort olje som igjen fører til restriksjon på dieselflow. Har selv hatt dette problemet på en 2006 2.0 TDI BKP motor. Jeg skiftet tandempumpe og tømte dieseltanken=problem gone.

 

Takk for tipset! Skal skifte filter i morgen så får vi se hva jeg finner ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Skiftet diesel filter på lørdagen og har kjørt noen dager nå uten at problemet har oppstått :)

Det gamle filteret var bare tilsmusset rett og slett. Gikk gjennom service papirene og fant ut at jeg skiftet akkurat på intervallet nå. Skal også ha service på bilen nå snart så det var greit å finne ut av dette!

 

Nok en gang, takk for hjelpen folkz! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør vurdere å skifte tandempumpen hvis det var tydelig oljetilgrising på filteret. Hvis tandempumpen lekker går det bare litt tid før problemet kommer tilbake. Min erfaring. Kan også lønne seg å tømme tanken og skifte dieselfilter en gang til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ikke ut som om det var oljetilgriset, men kan jo være noe drit i tanken som bør fjernes! Får holde et øye med det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.