#1 Skrevet Desember 21, 2015 (endret) Hei, Jeg har nylig kjøpt meg en Audi a4 b7 2005 (2006) med 2.0TDI motor. Enkelte ganger, når jeg skal akselerere (uansett hvor hard eller myk akselerasjon) så har den en tendens til å "lugge". Fra hva jeg har erfart skjer det bare når jeg kjører i oppover bakker (slak og bratt). Følelsen kan beskrives som om den mister motorkraft i et 1/2 sekund, ofte 2-4 ganger på rad. Føles som små sjappe nykk. Er det noen som har vært borti dette, eller har en formening om hva det kan være? Andreas 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 21, 2015 Er det automatkasse på bilen? De har en tendens til å lugge litt med den belastningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 21, 2015 Er det ikke dårlig ledningsnett til dyser og glødeplugger el på den motoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 21, 2015 Ikke Automat nei, 6 trins manuell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 21, 2015 Er det ikke dårlig ledningsnett til dyser og glødeplugger el på den motoren? Ohh.. glemte å gi litt mer info om hva som var byttet. Ledningsnettet til dyser er byttet, turbo er ny (overhalt) Den gamle var ferdig , EGR ventil var ganske tett sa han på verkstedet og brukte 2 timer på å rense den, har også skiftet en liten dings som leser av noen eksosverdier (?) som står i torpveggen. Var ute å kjørte i stad og prøvde å "framkalle" nykkingen, men da kom den ikke.. Er bare av og til med jevne mellomrom. Kan det være diesel filteret? Virker jo som om det skjer når bilen får motstand. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 21, 2015 Lest av feilkoder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2015 Lest av feilkoder? Yepp, null niks Dette blei gjort på verksted, både på Audi og på et vanlig et 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 21, 2015 LMM kanskje? Prøvd å rense den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 21, 2015 LMM kanskje? Prøvd å rense den? Kan prøve det. Må bare være litt varsom så skal vel det gå fint.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 21, 2015 Kan prøve det. Må bare være litt varsom så skal vel det gå fint.. Du napper bare av stikket til LMM så går motor i nødprogram. Den skal da ikke vibrere dersom det er denne som er problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 21, 2015 Du napper bare av stikket til LMM så går motor i nødprogram. Den skal da ikke vibrere dersom det er denne som er problemet. Takk! Du har en løsning på alt du Finni! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 23, 2015 Kan være intern lekkasje i diesel/vakumpumpe (tandempumpe) som fører til smøreolje i diesel. Trekk ut dieselfilteret så ser du om det er tilgriset av sort olje som igjen fører til restriksjon på dieselflow. Har selv hatt dette problemet på en 2006 2.0 TDI BKP motor. Jeg skiftet tandempumpe og tømte dieseltanken=problem gone. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 23, 2015 Kan være intern lekkasje i diesel/vakumpumpe (tandempumpe) som fører til smøreolje i diesel. Trekk ut dieselfilteret så ser du om det er tilgriset av sort olje som igjen fører til restriksjon på dieselflow. Har selv hatt dette problemet på en 2006 2.0 TDI BKP motor. Jeg skiftet tandempumpe og tømte dieseltanken=problem gone. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 1, 2016 Kan være intern lekkasje i diesel/vakumpumpe (tandempumpe) som fører til smøreolje i diesel. Trekk ut dieselfilteret så ser du om det er tilgriset av sort olje som igjen fører til restriksjon på dieselflow. Har selv hatt dette problemet på en 2006 2.0 TDI BKP motor. Jeg skiftet tandempumpe og tømte dieseltanken=problem gone. Takk for tipset! Skal skifte filter i morgen så får vi se hva jeg finner ut 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 6, 2016 Jepp. Skiftet diesel filter på lørdagen og har kjørt noen dager nå uten at problemet har oppstått Det gamle filteret var bare tilsmusset rett og slett. Gikk gjennom service papirene og fant ut at jeg skiftet akkurat på intervallet nå. Skal også ha service på bilen nå snart så det var greit å finne ut av dette! Nok en gang, takk for hjelpen folkz! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 6, 2016 Du bør vurdere å skifte tandempumpen hvis det var tydelig oljetilgrising på filteret. Hvis tandempumpen lekker går det bare litt tid før problemet kommer tilbake. Min erfaring. Kan også lønne seg å tømme tanken og skifte dieselfilter en gang til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 6, 2016 Så ikke ut som om det var oljetilgriset, men kan jo være noe drit i tanken som bør fjernes! Får holde et øye med det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...