Anbefalte innlegg

En kompis har en 91 Corrado G60 som havarerte i kveld.

 

Under pådrag kom det en pling og en plong, og motoren mister drakraft.

 

Viser seg at det er ett hull på størrelse med tre fingre, i selve laderen. I tillegg dunker det (i laderen?) på tomgang. Ser for meg at det er noe som ligger og tar i turbinen eller noe?

 

Uansett så har jeg ikke fått til å se på det selv i kveld, så kan bare gjengi det han sa..

 

Noen vurderinger over hva som må gjøres, og hva det kan ende opp å koste? Worst/bestcase scenario?

 

Ser for meg at laderen må byttes, samt motoren åpnes og sjekkes for glader-deler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelle deler blir vel stoppet opp før intercooler, så du slipper vel og ta opp motoren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelle deler blir vel stoppet opp før intercooler, så du slipper vel og ta opp motoren..

Åh.. Var ikke cooler i følge eier så :P Men da er jo det ganske greit da.. Demontering av eventuelle rør og bytting av lader?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, det er vel en intercooler der som sitter orginalt, nede til venstre helt fremme. Og det hører jo ut som han trenger en ny G-lader ja, vet ikke pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis har en 91 Corrado G60 som havarerte i kveld.

 

Under pådrag kom det en pling og en plong, og motoren mister drakraft.

 

Viser seg at det er ett hull på størrelse med tre fingre, i selve laderen. I tillegg dunker det (i laderen?) på tomgang. Ser for meg at det er noe som ligger og tar i turbinen eller noe?

 

Uansett så har jeg ikke fått til å se på det selv i kveld, så kan bare gjengi det han sa..

 

Noen vurderinger over hva som må gjøres, og hva det kan ende opp å koste? Worst/bestcase scenario?

 

Ser for meg at laderen må byttes, samt motoren åpnes og sjekkes for glader-deler?

Trenger nok ny scroll og innsugside på lader....

blir omtrent ny lader det der....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De derre g-laderne er visst noe helvetes drit. Kompisen min sin gikk i stykker første dagen (ja, du hørte riktig) FØRSTE DAGEN han kjøpte bilen sin..

 

Leverte den på overhaling, 2 uker og 10.000kr senere fikk han den igjen. Han monterte den kjørte ett par runder og en liten tur. og PANG sa det, der gikk g-laderen igjen.

 

Dette er forresten en 91-mod Corrado G60 karmann.

 

Har hørt at disse ikke er så vanskelig å turbokonverte, det ville jeg seriøst vurdert om jeg selv hadde hatt G60 motor. (tror ikke jeg ville kjøpt en bil med den motoren)

 

Synes jeg alltid hører om disse G-lader havariene jeg : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger med noen bilder..

 

corr1.jpg

corr2.jpg

corr3.jpg

 

Og han har titta litt på dette bildet, og sier at "nr 27, 28 og 29 er knekt. Del nr 27 ligger nedi hullet inne i selve laderen. Tror også han har funnet deler av nr 26 nedi motorrommet"..

glader_demontiert.jpg

 

Synes jeg alltid hører om disse G-lader havariene jeg : rolleyes

Hørt den noen ganger jeg også ja... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok ha ny lader ja

Vesle reima til100 kroner som har gått åt skogen, synd han ikkje bytte den tidsnok.

 

Emil: Kva slags nisse overhalte den laderen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med Kaja på forumet her, tror hun har en lader tilsalgs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lader er "visstnok" overhalt av forrige eier for 22kkm siden.. Synes det er rart om reima ikke holder såppas lenge, eller kanskje like rart om den ikke er bytta ved overhaling..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke meningen at den lille reima skal holde like lenge som intervallene på overhaling. 20.000 km er vel anbefalt intervall for reimbytte. Det er likssom derfor det er inspeksjonsluke for reima på laderen, så det kan nok godt tenkes at det forrige eier sier stemmer.

Og til han som raste ladere i ett sett:

Om laderen gikk til dundas første dag han hadde bilen, og i tillegg når han fikk nyoverhalt lader tilbake, kan det vel egentlig spekuleres i om vedkommende i det hele tatt kan å kjøre bil med G-lader. Det er ikke verdens mest geniale konstruksjon, men følger en bruksanvisningen varer laderen i det uendelige. Kjenner til en her på forumet som overhalte først etter godt over 200.000 km...

Selvfølgelig kan det være varierende kvalitet på overhalingen, men det merker du meget tvilsomt første dag, siden en overhalt lader kjøres inn veldig fint ca 100 mil... Søker du litt på forumet finner du all slags informasjon om dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan se ut som lager 6003 har skjært seg (del 27 på tegningen). Da vil motvekten bli sittende løst, da denne bare sitter mellom de to lagerene på den lille akselen. Det som skjer er at det blir mye varme i lageret, og det begynner å smelte fettet i lageret. Det vil da bli kastet ut av lageret og til slutt skjære seg.

 

Løsningen her er helt klart ny lader.

 

Når og hvor er den sist overhalt?

 

For de som synes at g-ladere raser fort, snakker dere mot bedre viten. En g-lader holder lengere enn resten av bilen hvis den får stellet den skal ha.

 

Det er ikke noe problem å rase en ny/nyoverhalt lader. Tar meg maks 20 min med bilen i gang.

 

Etter ras er det et must å rense alle intercooler/bypass rør og intercooler, helst bytte intercooler. Oljeslangene til/fra lader bør også byttes. Gjør man ikke dette, vil biter fra forrige lader lete seg inn i den nye, med påfølgende ras

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lader er "visstnok" overhalt av forrige eier for 22kkm siden.. Synes det er rart om reima ikke holder såppas lenge, eller kanskje like rart om den ikke er bytta ved overhaling..

 

Hei,

 

Fikk en mail på denne i dag, vi finner nok en løsning hvis ønskelig. Dersom det ikke eksisterer noen garanti mot den som leverte overhaling sist? Men det er vel tvilsomt, mange opererer med 20kkm bytte på reima...

 

Den der "visstnok" er jo det som henger mest i løse lufta her uansett. En G-Lader er "visstnok" alltid nyoverhalt og behandlet etter alle kunstens regler. Men det er nå en gang som Frode sier, at hvis den er det så holder det mer enn 22kkm. Ville nok presset selger litt på denne kanskje...

 

Tror og jeg skulle slått Frode i "G-Drag" og oppnådd ras på under 20 minutter. Det hørtes lenge ut hvis en legger go-viljen til... Jeg byr et kvarter, noen under? Tar du utfordringen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mhm.. blåsesand gjør underverker erlend :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk en mail på denne i dag, vi finner nok en løsning hvis ønskelig. Dersom det ikke eksisterer noen garanti mot den som leverte overhaling sist? Men det er vel tvilsomt, mange opererer med 20kkm bytte på reima...

Forsto det sånn at det var selve reima som driver kompressoren, og ikke den lille på kompressoren som hadde gått..

 

Skal ikke denne holde noe særlig lengre enn 20kkm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reima som driver laderen ser du på bildene er hel. Det er nemlig samme reima som drar dynamoen og slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Tror og jeg skulle slått Frode i "G-Drag" og oppnådd ras på under 20 minutter. Det hørtes lenge ut hvis en legger go-viljen til... Jeg byr et kvarter, noen under? Tar du utfordringen? :)

 

Jeg sa maks 20 min, det betyr vel 0-20 min ;)

 

og for ordens skyld til dere andre, vi snakker om ladere i god stand

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reima som driver laderen ser du på bildene er hel. Det er nemlig samme reima som drar dynamoen og slikt.

Så det i dag, var med å plukka ut den. Så ikke ut som den hadde hatt det helt bra nei..

 

Denne har en fastsatt interval på 20kkm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det i dag, var med å plukka ut den. Så ikke ut som den hadde hatt det helt bra nei..

 

Denne har en fastsatt interval på 20kkm?

 

Jeg anbefaler bytte på 20kkm. Holder som regel lenge, men den koster ikke rare skvetten, så det er jo greit å være på den trygge sia... Ser du jo... :)

 

Dersom denne bare er gått 20kkm kan det jo og være lageret som har skjært seg. Da hadde det nytta lite om den reima hadde vært aldri så ny...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sa maks 20 min, det betyr vel 0-20 min ;)

 

og for ordens skyld til dere andre, vi snakker om ladere i god stand

 

Ok, da dropper vi G-Drag'en... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg anbefaler bytte på 20kkm. Holder som regel lenge, men den koster ikke rare skvetten, så det er jo greit å være på den trygge sia... Ser du jo... :)

 

Dersom denne bare er gått 20kkm kan det jo og være lageret som har skjært seg. Da hadde det nytta lite om den reima hadde vært aldri så ny...

Ser gjennom hullet som ble, at det ligger ett 'hjul' eller noe der iaffal, noe som har knekt av.

 

I kjøpskontrakten står det også at lader er overhalt for 17kkm siden (22kkm nå).

Har det noe hensikt å 'klage' på dette, eller vil du si det er 'uforsvarlig' å kjøre over 20?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser gjennom hullet som ble, at det ligger ett 'hjul' eller noe der iaffal, noe som har knekt av.

 

I kjøpskontrakten står det også at lader er overhalt for 17kkm siden (22kkm nå).

Har det noe hensikt å 'klage' på dette, eller vil du si det er 'uforsvarlig' å kjøre over 20?

 

Spørs vel hva som er årsak til at dette har skjedd. Ta det gjerne videre på mail, fikk denne i går kveld, den er besvart og. Vi finner sikkert en kanonløsning når G-Lader er åpnet og alle kort er på bordet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det virker VELDIG rart at en reim skal være morken etter 22.000km..... spørs om den ikke ble byttet på forrige overhaling??

 

Personlig har jeg sett over 10 ladere minst som jeg med hånda på hjertet kan si ikke er blitt byttet før kjørte 100.000km..... Har faktisk sett en som hadde gått 220.000km uten at den var byttet og... 11 ganger så mye det..

 

Greit nok at man ofte bytter til mindre reimhjul, porting osv, men ikke kom her og fortell meg at det mangedobler slitasjen på reima.

 

Kan og legge til at alt jeg har blitt fortalt oppigjennom årene ang overhaling av g-ladere av de som overhaler her til lands og i andre land, så har 50.000 intervaller vært anbefalt på sterkeste etter modifisering. Rart om reimkvaliteten skulle ha blitt så radikalt forverret de siste årene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det virker VELDIG rart at en reim skal være morken etter 22.000km..... spørs om den ikke ble byttet på forrige overhaling??

 

Personlig har jeg sett over 10 ladere minst som jeg med hånda på hjertet kan si ikke er blitt byttet før kjørte 100.000km..... Har faktisk sett en som hadde gått 220.000km uten at den var byttet og... 11 ganger så mye det..

 

Greit nok at man ofte bytter til mindre reimhjul, porting osv, men ikke kom her og fortell meg at det mangedobler slitasjen på reima.

 

 

Det er derfor jeg anbefaler å ta dette pr mail og at man konkluderer etter at lader er inspisert. Ser 2 muligheter: Dårlig lager (dårlig kvalitet eller ikke byttet sist) eller dårlig reim (ytre skader eller ikke byttet sist). Reima er vel neppe til stede pr dato ettersom dette har skjedd v/6000 rpm, men dersom lagrene er greie vil jo reima være årsak...

 

Vet ikke hvem som har overhalt denne for 22kkm siden, eller om det i det hele tatt er fakta, men man vil nok finne ut av begge de spørsmålene når laderen ligger i biter. Det vil jo og vise seg om dette er pilot-feil eller om det er andre ting som evt kan reklameres på...

 

Reima holder som regel greit sine 50+, dersom den ikke får noen belastninger den ikke skal ha. Men når den koster en halv bolle ris så er det jo liten vits i å finne ut på egenhånd nøyaktig hvor langt den går...?

 

Intervaller på overhaling vil nødvendigvis måtte anbefales i hvert enkelt tilfelle, da dette avhenger helt, fullt og 100% etter planlagt bruksmønster. Får inn G-Ladere mellom 20 og 180kkm her som ikke er til å se forskjell på innvendig. Da er det litt forskjell på pedalbruken og... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er derfor jeg anbefaler å ta dette pr mail og at man konkluderer etter at lader er inspisert. Ser 2 muligheter: Dårlig lager (dårlig kvalitet eller ikke byttet sist) eller dårlig reim (ytre skader eller ikke byttet sist). Reima er vel neppe til stede pr dato ettersom dette har skjedd v/6000 rpm, men dersom lagrene er greie vil jo reima være årsak...

 

Vet ikke hvem som har overhalt denne for 22kkm siden, eller om det i det hele tatt er fakta, men man vil nok finne ut av begge de spørsmålene når laderen ligger i biter. Det vil jo og vise seg om dette er pilot-feil eller om det er andre ting som evt kan reklameres på...

 

Reima holder som regel greit sine 50+, dersom den ikke får noen belastninger den ikke skal ha. Men når den koster en halv bolle ris så er det jo liten vits i å finne ut på egenhånd nøyaktig hvor langt den går...?

 

Intervaller på overhaling vil nødvendigvis måtte anbefales i hvert enkelt tilfelle, da dette avhenger helt, fullt og 100% etter planlagt bruksmønster. Får inn G-Ladere mellom 20 og 180kkm her som ikke er til å se forskjell på innvendig. Da er det litt forskjell på pedalbruken og... :)

 

Reima lå visst i motor rommet den, og kunne lett dras fra hverandre med fingrene, den var totalt morken. Men dette kan vel sikkert Rune forklare nærmere.

 

Skal bli arti å se hvem som har overhalt denne laderen iallefall....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.