#1 Skrevet Desember 24, 2015 Håper noen her kan hjelpe meg med dette mysteriet, har prøvd å søke, men finner bare de "vanlige" feilene Problemet mitt er så enkelt som at jeg ikke får varme inni bilen min uansett hva jeg gjør, bilen er en Audi A4 2004mod 1,9TDI Her har jeg byttet/prøvd ALLE de vanlige tingene selv samt at den lokale audi forhandleren har brukt ca.14t på dette uten å finne ut av noe, de har luftet ut alt av luft i systemet jeg ikke fikk ut Jeg har byttet varmeregisteret, vannpumpe, 2stk termostater, flushet hele vannsystemet med noe flushgreier jeg kjøpte på Bilextra (dette ble gjort rett før jeg byttet til nytt varmeregister), sjekket alle spjeldmotorene manuelt og med vagcom (både output tests, grunninstilling og feilkoder) Har funnet ut etter mye om og men det samme som Audi fant ut....det er ikke god gjennomstrømming gjennom varmeregisteret, dermed er det bare svak varme på laveste viftehastighet ettersom varmen blir "brukt opp" ved høyere hastigheter på vifta, både jeg og min lokale audi forhandler har funnet ut av at det er ingen hinder i selve omløpet fra batterikassa og gjennom varmeregisteret, det er altså manglende trykk fra motoren) Jeg fikk beksjed om at neste steg vil være å ta av toppen og sjekke topp pakning (noe de ikke trodde var selve problemet, men en mulighet), men heller at en av vannkanalene i motor/topp er tett Høres det sistnevnte ut som en fornuftig sak å sjekke ut eller er det noe annet som kan sjekkes først?? PS! Motor blir 90grader og blir der uansett hvor hardt man presser motoren, blir heller ikke "for fort" varm setter pris på alle svar/innsikter uansett hvor lite, har brukt j***vlig mye penger på dette problemet nå og vurderer snart å kaste hele bilen på dynga! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 24, 2015 Håper noen her kan hjelpe meg med dette mysteriet, har prøvd å søke, men finner bare de "vanlige" feilene Problemet mitt er så enkelt som at jeg ikke får varme inni bilen min uansett hva jeg gjør, bilen er en Audi A4 2004mod 1,9TDI Her har jeg byttet/prøvd ALLE de vanlige tingene selv samt at den lokale audi forhandleren har brukt ca.14t på dette uten å finne ut av noe, de har luftet ut alt av luft i systemet jeg ikke fikk ut Jeg har byttet varmeregisteret, vannpumpe, 2stk termostater, flushet hele vannsystemet med noe flushgreier jeg kjøpte på Bilextra (dette ble gjort rett før jeg byttet til nytt varmeregister), sjekket alle spjeldmotorene manuelt og med vagcom (både output tests, grunninstilling og feilkoder) Har funnet ut etter mye om og men det samme som Audi fant ut....det er ikke god gjennomstrømming gjennom varmeregisteret, dermed er det bare svak varme på laveste viftehastighet ettersom varmen blir "brukt opp" ved høyere hastigheter på vifta, både jeg og min lokale audi forhandler har funnet ut av at det er ingen hinder i selve omløpet fra batterikassa og gjennom varmeregisteret, det er altså manglende trykk fra motoren) Jeg fikk beksjed om at neste steg vil være å ta av toppen og sjekke topp pakning (noe de ikke trodde var selve problemet, men en mulighet), men heller at en av vannkanalene i motor/topp er tett Høres det sistnevnte ut som en fornuftig sak å sjekke ut eller er det noe annet som kan sjekkes først?? PS! Motor blir 90grader og blir der uansett hvor hardt man presser motoren, blir heller ikke "for fort" varm setter pris på alle svar/innsikter uansett hvor lite, har brukt j***vlig mye penger på dette problemet nå og vurderer snart å kaste hele bilen på dynga! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 24, 2015 dårlig vannpumpe? det kan jo være tett som du sier, spesielt om det er blandet blå og rød kjølevæske. det levrer som blod 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 24, 2015 dårlig vannpumpe? det kan jo være tett som du sier, spesielt om det er blandet blå og rød kjølevæske. det levrer som blod 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 24, 2015 Han skriver at han har byttet vannpumpe. Det er ikke en ventil som regulerer vannstrøm til varmeregister som på eldre A6 der? Kan dessverre høres ut som noe blokkerer vannstrømmen et sted som du nevner ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 24, 2015 Han skriver at han har byttet vannpumpe. Det er ikke en ventil som regulerer vannstrøm til varmeregister som på eldre A6 der? Kan dessverre høres ut som noe blokkerer vannstrømmen et sted som du nevner ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 24, 2015 klarte og overse det ser jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 24, 2015 klarte og overse det ser jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 24, 2015 Defekt toppakning kan forårsake problemet du beskriver, selv om du ikke får vann i olje/olje i vannet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 24, 2015 Defekt toppakning kan forårsake problemet du beskriver, selv om du ikke får vann i olje/olje i vannet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 24, 2015 En kompis av meg jobbet som tekniker på Bertel, og tok over en slik bil som de hadde feilsøkt MYE på. Der hadde toppen allerede vært av. Han fant en strupetang som var satt på i forbindelse med montering av ekstravarmer som han fjernet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 24, 2015 En kompis av meg jobbet som tekniker på Bertel, og tok over en slik bil som de hadde feilsøkt MYE på. Der hadde toppen allerede vært av. Han fant en strupetang som var satt på i forbindelse med montering av ekstravarmer som han fjernet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 24, 2015 Dette var skikkelig mystisk! Det er godt trykk på kjølevannet og motor kjøles som den skal? Høres ut som dere har byttet alt unntatt vannpumpe. Høres også rasjonelt ut å sjekke blokken neste ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 24, 2015 Dette var skikkelig mystisk! Det er godt trykk på kjølevannet og motor kjøles som den skal? Høres ut som dere har byttet alt unntatt vannpumpe. Høres også rasjonelt ut å sjekke blokken neste ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 24, 2015 har jo byttet vannpumpe aldri blandet kjølevesker, alltid brukt rød kjøleveske, men før jeg tok "flushen" så var ekspansjonstanken så grumsete at det nesten var "øyer" med møkk i det..... ingen ventil på varmeapparatet til denne desverre (allerede undersøkt, og regner med at verkstedet også har sjekket alle "bagateller" før de begynte med å dobbeltsjekke vannpumpen og registeret) og er jeg som har jobbet på den selv så er ingen stupetang heller da blir det nokk av med toppen å kikke, har jo faktisk hatt overtrykksproblemer de siste årene, derfor jeg byttet turbo også i sommer (har sett den så høyt som 3bar på trykkmåleren i noen sekunder før nødmodusen kobler inn), så er jo ikke uhørt at pakningen kan ha fått seg en trykk, men motoren sviver som en klokke hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 24, 2015 har jo byttet vannpumpe aldri blandet kjølevesker, alltid brukt rød kjøleveske, men før jeg tok "flushen" så var ekspansjonstanken så grumsete at det nesten var "øyer" med møkk i det..... ingen ventil på varmeapparatet til denne desverre (allerede undersøkt, og regner med at verkstedet også har sjekket alle "bagateller" før de begynte med å dobbeltsjekke vannpumpen og registeret) og er jeg som har jobbet på den selv så er ingen stupetang heller da blir det nokk av med toppen å kikke, har jo faktisk hatt overtrykksproblemer de siste årene, derfor jeg byttet turbo også i sommer (har sett den så høyt som 3bar på trykkmåleren i noen sekunder før nødmodusen kobler inn), så er jo ikke uhørt at pakningen kan ha fått seg en trykk, men motoren sviver som en klokke hvertfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 24, 2015 kan være enkelte typer rød > rød som levrer også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 24, 2015 kan være enkelte typer rød > rød som levrer også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 24, 2015 , men før jeg tok "flushen" så var ekspansjonstanken så grumsete at det nesten var "øyer" med møkk i det..... Ville mistenkt at grumset kan ha satt seg fast andre steder. Hvis "alt" er forsøkt ville jeg koblet av kjølevæskeslanger og spylt med en hageslange koblet rett på slangen. Gjenta diverse steder. Så ut med termostat og gjenta diverse steder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 24, 2015 , men før jeg tok "flushen" så var ekspansjonstanken så grumsete at det nesten var "øyer" med møkk i det..... Ville mistenkt at grumset kan ha satt seg fast andre steder. Hvis "alt" er forsøkt ville jeg koblet av kjølevæskeslanger og spylt med en hageslange koblet rett på slangen. Gjenta diverse steder. Så ut med termostat og gjenta diverse steder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 24, 2015 jeg har til en grad gjort dette selv, men vet at audi verkstedet gjorde noe som het "vakumering" av kjølesystemet som vistnokk skulle gjøre at evt. smuss kom ut, men systemet har blitt drenert å spylt i "hode og ræva" flere ganger hjemme og tilog med med luft og kompressor bare for å se at ting ikke var tett (bare holdt tett med hånda da, så veldig høyt trykk ble det ikke) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 24, 2015 jeg har til en grad gjort dette selv, men vet at audi verkstedet gjorde noe som het "vakumering" av kjølesystemet som vistnokk skulle gjøre at evt. smuss kom ut, men systemet har blitt drenert å spylt i "hode og ræva" flere ganger hjemme og tilog med med luft og kompressor bare for å se at ting ikke var tett (bare holdt tett med hånda da, så veldig høyt trykk ble det ikke) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 1, 2016 http://s2.photobucket.com/user/mbe190/library/AudiA4Q/Inni%20motoren tatt noen bilder når jeg tok av toppen, fant ingenting som "sto ut" hvertfall kanskje det er noen kloke hoder der ute som ser noe jeg ikke ser? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 1, 2016 mtp fargen på kjølevannet så vil jeg anta at det må ha blitt blanda 2 typer som ikke tåler å blandes blir slik rustbrun gugge som detta der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 1, 2016 er godt mulig, men bortsett fra siste gang nå (etter varmeapparatet fikk problemer) så har jeg alltid brukt comma sin (tror det er den de selger på bilextra) siste kjøleveske som er i nå er jo en audi verkstedet har satt i selv da hvordan er det "best" å gå frem for å prøve å rengjøre kanalene skikkelig? bare veksle mellom trykkluft å skylle igjennom med vannslange så godt som mulig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...