Regreim sett til 2.5TDI V6 - blir ikke klok pga forskjeller

Anbefalte innlegg

Ser det finnes 30mm og 32mm regreim til min AFB motor, og målte for sikkerhetsskyld og fant ut at det var 30mm som sitter der nå.

MEN, når jeg slår inn reg.nummer på meca kommer kun 32mm opp som et alternativ. Jeg bestiller alltid sånt fra Rexbo i tyskland, og der slår jeg jo bare inn biltype(ikke chassienummer e.l).

Begge typene reim kommer opp, og på 30mm reimsettet, står det AKN under motorkode. Men er det likt på AKN og AFB'n? Eller er det andre forskjeller ute å går her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke dette i hodet, må alltid finne ut av det, og glemmer det like raskt :o

Ta dette med en klype salt, men hva jeg husker er:

- alle hjulene er like på de ulike motorkodene med unntak av vannpumpa

- alle hjulene er brede nok til 32mm, unntatt vannpumpa som kan være en begrensning på bredden da denne har ytre vegger.

- husker ikke om det kom skille på at vannpumpa ble smalere eller bredere, eller om det kun var remma som skiftet bredde.n

- kan ha vært noe med at smalere rem eller bredere rem klatrer mindre opp p de ytre veggene på vanpumpa

Regner med at noen som jobber med dette kan gi bedre svar?

Akkurat dette er grunnen til at jeg helst kjøper slike deler i Norge, og pr telefon og ikke via nettbutikk. Lettere å få riktige deler da, og lettere å få byttet hvis det blir feil.

Et viktig tips ved montering: ikke smør bolten til strammehjulet, da samler det sand og støv så det blir friksjon og stramming ikke fungerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da forstår jeg det sånn, at om jeg bestiller 30mm settet, SKAL dette passe siden jeg har 30mm fra før, SELVOM det stårkun AKN på beskrivelsen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da forstår jeg det sånn, at om jeg bestiller 30mm settet, SKAL dette passe siden jeg har 30mm fra før, SELVOM det stårkun AKN på beskrivelsen?

Ja, det er ingen andre forskjeller mellom AKN, AKE, AFB som skulle tilsi noe annet. Bør ikke være noen fare med å bestille 30mm. Den løper i hvertfall inni vannpumpa uansett versjon.

Men det kan hende at 32mm også kan passe og vil være sterkere.

Men igjen - derfor jeg helst bestiller motordeler hos Ecconor og ikke på nett fra utlandet.

Fint om noen som jobber med dette kan uttale seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt kamsett og pakninger hos Anders ja, men han kunne av en eller annen grunn ikke skaffe regreimsettet. Har aldri hatt problemer med utenlandshandling før(kjøper MYE fra tyskland), men så skal det sies at jeg er veldig nøye med å dobbelsjekke at det er rett del jeg bestiller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tolker det her som riktig, da min bil har 30mm reim, er fra før 2001, og mitt chassinummer er WAUZZZ4BZXN051569, og dermed etter det som er oppført. Eneste som ikke stemmer er motorkoden, men jeg har etter mye googling ikke funnet tegn på at det er rare forskjellen(vartfall ikke på detta område) på AFB og AKN.

Vehicle-specific Criteria

to construction year: 04.2001

from Chassis No.: 4B-X-037 001

Engine Code: AKN

Criteria

Number of Teeth 1: 207

Number of Teeth 2: 87

Width 1: 30 mm

Width 2: 24 mm

Supplementary Article/Supplementary Info 2: with tensioner pulley damper

Belts: with trapezoidal tooth profile

Part number of the recommended special tools: VKN 1002

Item no. SKF: VKMC 01952

Weight: 3,8 kg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.