Dynamo problemer. (Dynamo vet ikke når den skal starte)

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Byttet nylig ut en dynamo på damas polo, fordi bilen stoppet på tomgang og strømmen ble tappet.

 

Har fortsatt dette problemet, og i dag tidlig så satte jeg meg nok i bilen akkurat før den slukket for da lyste alle lampene i instrumentet.

 

Koblet opp VCDS og alle feilkodene fortalte meg at spenningen var for lav (selfølgelig).

MEN, problemet er at dynamoen fungerer helt fint under en kjøretur eller når det er høyere RPM, men ikke på tomgang.

Gjorde litt målinger og dynamoen ladet når man ga litt gass, og fungerte deretter, men starter jeg den på nytt å ikke gir den turtall så tappes batteriet.

 

Håper noen forsto min forklaring på problemet og at noen har en flott og enkel løsning. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen? Har et relee som ticker når jeg bruker for mye strøm, som forekseempel ha på nærlys og så skru på varmeviften.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Banalt spm, men hvor stram er viftereima? Jeg har vært borti at dynamo lader dårlig når reima er for slapp (spinner på reimhjulet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Banalt spm, men hvor stram er viftereima? Jeg har vært borti at dynamo lader dårlig når reima er for slapp (spinner på reimhjulet).

 

Reima er stram nok :P Slet med å få den på igjen for å si det sånn. Tror ikke det er dynamoen som er problemet, for dette skjer med 2 dynamoer. Skiftet også batteriet tilfelle det var noen døde celler. Selve dynamoen lader helt fint under en kjøretur, men den lader ikke når du starter bilen og lar den stå på tomgang. Må først gi den litt turtall og først da lader dynamoen batteriet. Jeg må klø meg i hodet for jeg skjønner ikke hva det kan være som hindrer lading på tomgang uten å måtte gasse først: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti noe lignende, da var det dårlig kontakt på ladelampa.

Riktig nok en eldre bil dette, åssen polo er det?

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanligvis må dynamoer ha spenning for å starte ladeprosessen. Etter at dynamoen har startet å lade er de selvforsynte med strøm, og trenger ikke lengre noe ekstern spenning.

 

Du bør måle direkte på dynamoen.

Det er normalt 2 ledinger.

Den tykke, går direkte til batteriet. Her skal du kunne måle batterispenningen (mål gjerne mellom denne polen/bolten og motorblokken).

Den tynne, er for å starte ladingen og gir signal tilbake når dynamo lader.

 

Så etter hva du forteller, kan det være at bilen ikke sender ladesignal til dynamoen, før den får litt turtall.

Dette burde være relativt enkelt å kontrollere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti noe lignende, da var det dårlig kontakt på ladelampa.

Riktig nok en eldre bil dette, åssen polo er det?

:)

 

Ladelampa? Det har jeg ikke vært borti, har ikke så mye erfaring rundt akkurat det med dynamo og ladinga :P Poloen 08 modell.

 

 

Vanligvis må dynamoer ha spenning for å starte ladeprosessen. Etter at dynamoen har startet å lade er de selvforsynte med strøm, og trenger ikke lengre noe ekstern spenning.

 

Du bør måle direkte på dynamoen.

Det er normalt 2 ledinger.

Den tykke, går direkte til batteriet. Her skal du kunne måle batterispenningen (mål gjerne mellom denne polen/bolten og motorblokken).

Den tynne, er for å starte ladingen og gir signal tilbake når dynamo lader.

 

Så etter hva du forteller, kan det være at bilen ikke sender ladesignal til dynamoen, før den får litt turtall.

Dette burde være relativt enkelt å kontrollere.

 

Har målt på den tykke ledningen mot batteriet og det viste samme spenning som på batteriet( Når dynamo ikke ladet). Når den ladet viste den rundt 14 volt noe som normalt, da var også batteriet oppi 14 volt uten noe spesielt som gikk i bilen. Har ikke testet den tynne, å sjekke om det har noe spenning når dynamo ikke har startet. SKal gi det et forsøk i morgen da dama er på jobb med bilen :P

 

Og ja, det er det jeg mistenker. Hva kan forårsake dette?

 

Takk for svar alle sammen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en golf 4 var det brudd i den tynne ledningen inn på dynamoen, og fikk derfor ladeproblemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg var litt kjapp anngående den tynne ledningen.

Det er godt mulig at den skal ha jord for å starte ladingen, og deretter gir ladespenning i retur.

På eldre biler er denne direktekoblet til ladelampen, via tenningen. Nyere biler har sikkert noe elektronikk i tillegg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser ladelampa ved "instrumentsjekken", (når tenninga er vridd berre eitt hakk), før oppstart. Viss ikkje kan den vere årsaka til problema. Var borti det same på ein gammal Opel ein gong.

Brot i kretsen til ladelampa gjer at dynamo ikkje får signal om å starte lading. (Slik eg forstod det den gongen).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyser ladelampa ved "instrumentsjekken", (når tenninga er vridd berre eitt hakk), før oppstart. Viss ikkje kan den vere årsaka til problema. Var borti det same på ein gammal Opel ein gong.

Brot i kretsen til ladelampa gjer at dynamo ikkje får signal om å starte lading. (Slik eg forstod det den gongen).

 

 

Batteri lampa lyser ikke når jeg vrir på tenninga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.