Anbefalte innlegg

Etter at jeg i fjor høst overhalte toppen på passaten(det ble veldig bra forresten) har jeg slitt med en oljelekkasje jeg faktisk ikke klarer å finne ut av. Jeg har vært innom turbo, vakumpumpe og toppdekselpakning. Har også tenkt på sim ring som står på kamakselen men det virker ikke sannsynlig da det lekker i bakkant og ikke helt over på siden. Det jeg har klart å finne et at det er fuktig rundt eksosmanifoilen på utblåsingen til sylinderen lengst til venstre(sett forfra). Når jeg legget et papir rundt den og i underkant blir det gjennomtrukket av olje. Det lekker en god del siden motoren blir fuktig nedover og det samler seg på bunplata. Men det høres bare så utrolig rart ut(nesten usannsynlig??)at det skal lekke olje gjennom eksosmanifoilen fra inni eksosen. Er det overhodet mulig eller er det noen andre som har forslag. I min enkle og uskolerte verden skulle oljen da bli blåst ut og forbrent i eksosen og ikke lekket inn i motorrommet igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver ikke hvilken motor du har, men jeg tipper at du har både fremre og bakre kambukker som toppdekselpakningen skal gå over? Her skal det nok være et pakningsstoff som skal påføres overgangene mellom bue og flate før toppdekselpakningen legges på. I tillegg har du kanskje også et tettestoff som skal mellom ytre kambukker og toppen? Veldig viktig at det blir brukt riktig masse, og at alt er rengjort 100 % og tilskrudd med riktig moment og rekkefølge.

 

Jeg hadde selv lekkasje på både audien og BMW etter toppakningbytte fordi jeg fikk feil oppgitt pakningsstoff. Ble tett etter at jeg fikk på riktig, og jeg måtte helt til hovedleverandør før jeg fikk oppgitt riktig.

 

Oljelekkasjen er alltid over påvist lekkasje. Har ingen tro på at noe kommer ut eksosen, og da er nærmeste kilde over, altså toppdekselpakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Tusen takk. Det er forøvrig en BMP motor. 2.0 TDI. Toppdekselpakningen er ny og var med slipesettet. Det er brukt 10 NM moment men at det skulle være pakning stoff over Kambukkene var helt ukjent for meg. Skal kontakte Møller I morgen eller er det noen som har forslag på merke/type her inne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så er det ikke sikkert at din skal ha det, men den er veldig lik min 2.0 tdi som står på X3en og den skulle ha tetningsstoff.

 

Vises i denne videoen, men jeg er ikke sikker på hvilke motor dette er.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett før at toppdekselpakning har blitt vridd ved montering slik at den ligger galt. Da kommer det type mye olje ned siden av motoren og ved eksosmanifold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Det er Kambukker på begge sidene og vinkelen mellom den plane delen av toppen og bunnen av Kambukkene er "krapp" så at det kan oppstå ting der når momentet trekkes til er forståelig.

 

Jeg har vært opp med dekselet x2 og sørget for at pakningen ikke er vridd, så det må være noe annet. Skal sjekke med Møller angående tetningsstoff I morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har mått hatt på tettningstoff i tillegg til gummipakningen for å få det tett på mine biler. Noe eldre vw motorer dette send Roger Hjelmseth en pm han skrur vel på disse motorene daglig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering på denne. Oljelekkasjen er borte. Tok av toppdekselet og hadde på pakingsmasse. Både under pakningen og litt i sporet til toppdekslet. Har en kammerat som er mekaniker. Benyttet en oljebestanding masse med et godt "varmeinterval" som de benyttet i lignende tilfeller. Takk for tipset!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.