Amerikansk - Europeisk nærlys - forskjeller?

Anbefalte innlegg

Tradisjonelt har det vært forskjeller mellom det amerikanske DOT lyktene mot Europas ECE lykter. Forenklet er det vist under.

8fa09aa.jpg

 

Jeg skal til å bestille oppgraderingssett med bixenon til vogna, og selger nevner at det finnes både amerikansk og europeisk versjon men at det primært selges amerikansk. Lysbildet fra disse vises under

5846672_orig.jpg

 

Nå har jeg sett på lysbilde på egne xenonlykter pr i dag, og dem ligner på DOT fremfor ECE. Se bilde under. Er det ikke samme forskjellene når man går over på xenon som på halogen?

IMG_2666.jpg

 

For øvrig så synes jeg at lysbildet mitt er merkelig. Brente reflektorer?

IMG_2663.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på lysbildet på halogen og xenon, derfor ligner ECE på DOT ut i fra illustrasjonene du har lagt ved her, da du sammenligner DOT xenom med ECE halogen. Forskjellen mellom ECE og DOT på xenon ligger i den lille assymetriske knekken, den er litt større på ECE enn DOT, slik at vi får noe mer lys i høyre kjørebane enn hva DOT gir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel uansett ikke være sånn på europeiske biler? Er ikke flatt lysbilde på min bil iallfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat. Sammenlignet med X3en også, og jeg ser at jeg har et lignende bilde der dog noe mer markert. Ikke vitenskapelig test dette men det gir vel en ide. Vil dette evt bli oppdaget i en kontroll?

 

X3

IMG_2667.jpg

Allroad

IMG_2665.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du drar bilene dine litt lenger fra veggen når du tar bilde, så ser du det mer tydelig. Gjerne 10-15 meter unna. I tillegg er det mange linser som har et matt felt midt på linsen for å jevne ut overgangen mellom lyst og mørkt i lysbildet, da blir det ikke skarp linje som vist på det amerikanske bildet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser nesten ikke forskjell på min '92 S4 med xenon og fruens '04 A4 B6 Cabrio med originalxenon. Cabben har muligens en smule mindre vinkel. De har samme 'gamle' knekk fra midten av lysbildet og opp til høyre, og lyser opp veiskilt på høyre side like bra.

Er det en nyere bestemmelse som gir rett cutoff også mot høyre side?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du drar bilene dine litt lenger fra veggen når du tar bilde, så ser du det mer tydelig. Gjerne 10-15 meter unna. I tillegg er det mange linser som har et matt felt midt på linsen for å jevne ut overgangen mellom lyst og mørkt i lysbildet, da blir det ikke skarp linje som vist på det amerikanske bildet.

 

Takk for svar

 

Jeg fant også en side som viser de faktiske forskjellene på spjeldet på bixenon mellom DOT og ECE. Ikke rare forskjellen, men blir mer tydelig på lysbildet som nevnes. Jeg tar det videre med selger så ser jeg om at han faktisk kan vise til at han kan selge med ECE lykter.

 

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5305762-Project-Improving-OEM-Bi-Xenon-light-output/page3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.