#1 Skrevet Januar 5, 2016 Tradisjonelt har det vært forskjeller mellom det amerikanske DOT lyktene mot Europas ECE lykter. Forenklet er det vist under. Jeg skal til å bestille oppgraderingssett med bixenon til vogna, og selger nevner at det finnes både amerikansk og europeisk versjon men at det primært selges amerikansk. Lysbildet fra disse vises under Nå har jeg sett på lysbilde på egne xenonlykter pr i dag, og dem ligner på DOT fremfor ECE. Se bilde under. Er det ikke samme forskjellene når man går over på xenon som på halogen? For øvrig så synes jeg at lysbildet mitt er merkelig. Brente reflektorer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 5, 2016 Det er forskjell på lysbildet på halogen og xenon, derfor ligner ECE på DOT ut i fra illustrasjonene du har lagt ved her, da du sammenligner DOT xenom med ECE halogen. Forskjellen mellom ECE og DOT på xenon ligger i den lille assymetriske knekken, den er litt større på ECE enn DOT, slik at vi får noe mer lys i høyre kjørebane enn hva DOT gir. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 5, 2016 Skal vel uansett ikke være sånn på europeiske biler? Er ikke flatt lysbilde på min bil iallfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 5, 2016 Akkurat. Sammenlignet med X3en også, og jeg ser at jeg har et lignende bilde der dog noe mer markert. Ikke vitenskapelig test dette men det gir vel en ide. Vil dette evt bli oppdaget i en kontroll? X3 Allroad 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 5, 2016 Hvis du drar bilene dine litt lenger fra veggen når du tar bilde, så ser du det mer tydelig. Gjerne 10-15 meter unna. I tillegg er det mange linser som har et matt felt midt på linsen for å jevne ut overgangen mellom lyst og mørkt i lysbildet, da blir det ikke skarp linje som vist på det amerikanske bildet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 6, 2016 Jeg ser nesten ikke forskjell på min '92 S4 med xenon og fruens '04 A4 B6 Cabrio med originalxenon. Cabben har muligens en smule mindre vinkel. De har samme 'gamle' knekk fra midten av lysbildet og opp til høyre, og lyser opp veiskilt på høyre side like bra. Er det en nyere bestemmelse som gir rett cutoff også mot høyre side? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 6, 2016 Hvis du drar bilene dine litt lenger fra veggen når du tar bilde, så ser du det mer tydelig. Gjerne 10-15 meter unna. I tillegg er det mange linser som har et matt felt midt på linsen for å jevne ut overgangen mellom lyst og mørkt i lysbildet, da blir det ikke skarp linje som vist på det amerikanske bildet. Takk for svar Jeg fant også en side som viser de faktiske forskjellene på spjeldet på bixenon mellom DOT og ECE. Ikke rare forskjellen, men blir mer tydelig på lysbildet som nevnes. Jeg tar det videre med selger så ser jeg om at han faktisk kan vise til at han kan selge med ECE lykter. http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5305762-Project-Improving-OEM-Bi-Xenon-light-output/page3 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...