Passat 3bg 1.9 TDi vil ikke starte i kulda! (Nye glødeplugger)

Anbefalte innlegg

Bilen har vært litt tungstartet det siste året, har derfor satt inn 4 nye Bosch glødeplugger.

Men idag ville ikke bilen starte i det hele tatt (-10 grader) starteren går rundt, men tregt i kulda.

Merket ingen forskjell på gamle og nye glødeplugger..... Etter 2 startforsøk så går batteriet tomt, og jeg må starte med startkabler. Mulig jeg har dårlig batteri. Dynamoen er 2 år gammel.

Service med bytte av Olje, dieselfilter osv. er gjort for ca ett halvt år siden.

Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den går tom for strøm etter to forsøk, så ville jeg prøvd med et nytt batteri først uansett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen er tom for strøm etter to startforsøk, så tror jeg det er på plass med nytt batteri. Ville ha satt i ett 85Ah batteri, da har du krefter nok! 😉

Batteriet kan måles om det er deffekt hos forhandler..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batteriet ditt er ødelagt og tar ikke lading. Skiftet nylig batteri her også; anbefaler Banner batteri fra Entrack (testvinner). Det gamle batteriet var 62ah og 380A startstrøm; det nye på 77ah og 680A startstrøm. Med dieselvarmeren igang og nye glødeplugger starter bilen på en halv omdreining.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket spenningen over polene på batteriet for noen måneder siden, og da viste det OK verdier, men synes det er dårlig nå.

Men hvilke størrelser passer? Ser det selges forskjellige størrelser bl.a 315mm langt og 277mm langt.

Også ser jeg de forskjellige batteriene; ett som har 68Ah og 650A kaldstartstrøm (277mm langt), og et annet med 80Ah og 720A kaldstartstrøm (315mm langt). Men her var det noe som forvirret meg: Jeg trodde jo høyere A i kaldstartstrøm og jo høyere Ah, jo bedre?

Men 68Ah batteriet står oppgitt med "batteri med stor ytelse og til dieselbiler med mye utstyr, og biler med mye småkjøring"?

80Ah batteriet står oppgitt med "normal ytelse, standard utsyrsnivå og normal kjøring".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket spenningen over polene på batteriet for noen måneder siden, og da viste det OK verdier, men synes det er dårlig nå.

Men hvilke størrelser passer? Ser det selges forskjellige størrelser bl.a 315mm langt og 277mm langt.

Også ser jeg de forskjellige batteriene; ett som har 68Ah og 650A kaldstartstrøm (277mm langt), og et annet med 80Ah og 720A kaldstartstrøm (315mm langt). Men her var det noe som forvirret meg: Jeg trodde jo høyere A i kaldstartstrøm og jo høyere Ah, jo bedre?

Men 68Ah batteriet står oppgitt med "batteri med stor ytelse og til dieselbiler med mye utstyr, og biler med mye småkjøring"?

80Ah batteriet står oppgitt med "normal ytelse, standard utsyrsnivå og normal kjøring".

Det finnes forskjellige batteristandarer så ikke se deg helt blink på kaldstartstrømmen. Skiller mellom DIN og SAE.

Hva målte du over batteriet sist du målte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte ca 12.4V mener jeg å huske.

Kanskje jeg bør gå for batteriet som er på 68Ah? Med tanke på at da slipper jeg å bytte batterifestene :) mener det er 82Ah som er i bilen nå.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte ca 12.4V mener jeg å huske.

Kanskje jeg bør gå for batteriet som er på 68Ah? Med tanke på at da slipper jeg å bytte batterifestene :) mener det er 82Ah som er i bilen nå.......

Hvilke batteri er det du har sett på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så inne på bildeler.no :) Sønnak batterier. Noe spesielt type og merke å anbefale?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvom du måler OK spenning på batteriet så trenger ikke kapasiteten være noe særlig. Har målt ok spenning på mange batterier, men byttet batteri forde. Ny verden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mye jobb å sette inn 315mm langt batteri inn i en bil med 277mm fester? :) har lest på nettet at det skal gå, men har noen gjort det? Passat 3bg 1.9 tdi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men såvidt jeg vet, så trengs det kun et lite batterifeste, skruehullet er der allerede på Passat 3bg. Men skal måle for å være helt sikker, tror jeg har 277mm langt, men finner ingen batterier som er like "kraftige" som den jeg allerede har. Står 82Ah på det, vil jo ikke ha noe svakere hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JZW915105B

85AH/400A

Får det hos møller :) Husk å be om rabatt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var hos en lokal forhandler og ordnet nytt batteri idag, fikk til og med gratis montering :), men endte opp med lik størrelse som jeg hadde; 278mm, 74Ah og 680A kaldstartstrøm :) sålangt har alt fungert veldig bra.

Var visst 78Ah jeg hadde fra før ;)

Edit: Hvis noen skal bytte batteri på 3bg eller 3b, så går det fint uten å ta av "vindusviskerdekslet" som sitter på bunn av frontruta, får lirka ut batteriet fint :). Må selvfølgelig av med dekselet over batteriet ;p.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mye jobb å sette inn 315mm langt batteri inn i en bil med 277mm fester? :) har lest på nettet at det skal gå, men har noen gjort det? Passat 3bg 1.9 tdi.

For å øke nytteverdien om folk skulle finne på å søke på dette seinere kan jeg føye til litt, ettersom dette er ei tett oppunder dagsaktuell oppgradering jeg har gjort:

Satte inn et 315 mm batteri i familiebilen - perfekt timet før kuldebølgen slo til: smil :. Festet/klammeret man må bruke i stedet for det originale heter 8D1 803 123 D (og kalles list av en eller annen merkelig grunn). Koster 147 fritt fall-kroner pr. 19/1.

For de som, i likhet med meg, ikke får av vannavviseren nederst på frontruta i vintertemp uten at denne går i filler er delenummeret 3B1 819 415E og den koster 532,50.-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har en ny vannaviser liggende om noen trenger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.