Passat 3BG: Parksensorer på høyre side er døde (ikke ødelagte sensorer)

Anbefalte innlegg

Helt siden jeg kjøpte bilen, har ikke parksensorene fungert. Selger sa de hadde fungert med den gamle leppa (W8-leppe på bilen ved kjøp), jeg byttet til den originale uten eksosutsparring med tilhørende sensorer, men det var fortsatt dødt. Kjøpte to nye sensorer, fikk de lakkert og gikk i gang med å bytte, men like dødt. Mener jeg ikke fikk løs den ytterste sensoren på høyre side, så kryssjekket de andre og ingen var døde, hverken de nye eller de gamle - det var bare at de ikke fungerte på kontaktene på høyre side, venstre side fungerte både nye og gamle sensorer.

Så, det er fullt mulig den ytterste høyre sensoren er ødelagt, men jeg tror det er noe i forbindelse med ledningsnett eller modulen. Hvis det er en egen modul til parksensorer, hvor er denne lokalisert? W8-leppa ble montert etter bilen fikk en skade bak, så noe kan ha skjedd da eller ved montering av nye deler. Hvor kan feilen ligge ellers når det ikke er sensorene? Er selvfølgelig feilkode på dette.

Alle tips taes imot med stor takk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er egen modul, sjekk loddingene på den, kan vel også se på verdier i vagcom på park modulen. Regner med den ligger et sted i bagasjerommet. Ikke så vanskelig å følge ledningene tror jeg. Skal sitte på samme sted som lyden kommer ifra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Guide til hvordan jeg sjekker verdiene på parkmodulen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, men om det er noe spes å sjekke så ligger det under måleblokkene.... men sjekk loddinger i boksen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig tror jeg det er en kontakt som mangler å plugges i, eller en ledning som er av. Dessverre blitt gjort noen rare "fikser" på denne bilen etter at den ble påkjørt bak, så forundrer meg ikke om at det er noe så enkelt som at en kontakt må plugges i.

Jeg får ta med PC-en ut og sjekke en dag. Til jeg får gjort det tar jeg gjerne imot andre tips og triks!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare ta av noen deksler å se da? Eller har du ikke fått opp bakluka enda?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hatt trøbbel med mine sensorer også for 2-3 år siden (3bg sedan). Først var det feilkode på de to på høyre side. Neste gang jeg søkte etter feilkoder så fikk jeg ikke kontakt med parksensor-styreenhet. Tok øret inntil sensorene og hørte etter "tikkelyd" når bilen sto i revers med tenning på (uten motoren i gang). Byttet de to defekte sensorene og alt fungerte, har fungert siden den gang uten problemer.

Demonter trekket/dekslene på høyre side av bagasjerommet. Der vil du se en sort boks, som har ledninger som går inn på undersiden, se om det er løse kontakter. Styreenheten er merket med "parkhilfe" mener jeg. Kanskje du må bytte styreenheten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får bare opp feilkode på de to sensorene. Har som sagt også prøvd nye sensorer, kryssjekket med de fra den andre siden osv. Både hører og kjenner tikkingen når jeg bytter over sensorer til venstre side. Det er enten ledningsbrudd eller modulen.

Da veit jeg hva jeg skal se etter - takk:)

Hvorfor ikke bare ta av noen deksler å se da? Eller har du ikke fått opp bakluka enda?

Korrekt. Har lokale å drive i, men ikke veldig interessant å drive der når Kokoverket er tomt for diesel og jeg fortsatt har en forkjølelse som henger i, mtp at det er småkaldt om dagen:p

Kom til å tenke på en ting: Passaten til dama hadde vannlekkasje i sommer, noe som førte til at comfortmodulen under førersetet gikk dukken. Bilen ble satt inn på et lokalt Bosch-verksted for å ordne dette. Etter bytte av modul gikk ikke bakluka i lås og ryggesensorer fungerte heller ikke (bare et langt pip som indikerer feil). De på verksted sa at ryggesensorene ikke fungerte pga bakluka som ikke gikk i lås. Jeg har jo problem med noe elektronikk i bakluka også, så kan det ha noen sammenheng?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynte å tenke så smått, om jeg ikke finner noen opplagte feil, går det vel bare an å stjele strøm fra de to andre sensorene? Såvidt jeg klarer å skjønne, så trenger de bare strøm for å fungere, og de reagerer bare når noe er i nærheten, så da vil de ikke "forstyrre" hverandre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump.

Mulig å stjele strøm fra de to andre parksensorene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det går. Men om du setter di 2 sensorene der di andre fungerer og det fknker så er det enten el nett eller hjernen... lett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjerne får du vel for noe hundre lapper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dro å feilsøkte litt etter at jeg skreiv her i går, og tror feilen ligger i at det mangler strøm frem til det ene punktet i kontakta som går til sensor 2 sett fra høyre bak (en av de midtre). For meg ser det ut som de bare er koblet i serie (hvis det blir riktig betegnelse), så skal prøve med en strømtyv fra en av de som fungerer og inn på kabelen som mangler strøm på en av de som ikke fungerer. På en av de som fungerer, måler jeg strøm mellom det øvre og nedre punktet og mellom den midtre og nedre, på en av de som ikke fungerer er det kun strøm mellom nedre og øvre.

Hadde oppe hjernen og kikket over denne, så for meg hel og fin ut - ihvertfall ingen loddinger som tydelig skilte seg ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.