#1 Skrevet Januar 9, 2016 Hei Jeg har problemer med min Audi 90 Quattro når jeg skal starte den, da vil den ikke gå på tomgang når den er kald. Stopper/buler bare når jeg gir på gass.. Etter at den blir litt varm så går den som en klokke! Noen som vet hva problemet kan være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 9, 2016 Hvilken motor er det snakk om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 9, 2016 2.3 liter, 10V rekkefemmer : ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 9, 2016 Falskluft? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 9, 2016 Nei. Ikke vakuumlekkasje (falsk luft). Da hadde feilen vært motsatt. Når motoren er kald, får den fetere blanding, og dette hadde dekket over en vakuumlekkasje. Når den blir varm, vil blandingen bli mager (regulert av lambdasonden), og den ville gått sakte evnt stoppet ved varm motor. Her skjer det motsatte, og feilen er trolig ikke vakuumlekkasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 9, 2016 Jeg ville gjettet på enten defekt kaldstartdyse eller tett tomgangsregulator. Den første kan du teste med å ta den ut og legge den i en flaske mens den er tilkoblet, se om det kommer ut noe bensin. Tomgangsregulatoren kan du rense med forgasserrens. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 9, 2016 Finnes det en varmkjøringsregulator på blokka, eller er det bare de eldre femmerene som har det? Har opplevd at den køddet til tomgang på kald motor, men som nevnt var det en tidlig 80-talls 2,2 5E og K-jetronic. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 9, 2016 Dersom du renser tomgangsregulatoren med forgasserrens, bør den stå med våpenolje et døgn etterpå, da våpenolje ikke bare får ut sot, men også siver inn i og smører lagrene. Forgasserrens/bremserens gjør alt svært tørt, da det ikke finnes smøring i slike produkter. Forøvrig kan det jo også være at ECU ikke klarer å adaptere, slik at den ikke gir tilskuddsbensin og dermed går motoren for magert. 2.3 10v har jo en temperatursensor som motorstyringen er totalt avhengig av, og dersom den er defekt og låst i varm modus slik at motoren får et signal som viser 80 graders kjølevæske konstant, kan det bli interessante resultater. Les feilkoder og mål evnt bytt temperatursensor til motorstyringen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 10, 2016 Finnes det en varmkjøringsregulator på blokka, eller er det bare de eldre femmerene som har det? Har opplevd at den køddet til tomgang på kald motor, men som nevnt var det en tidlig 80-talls 2,2 5E og K-jetronic. Nei, 2.3-literen har KE-jetronic, og bruker ikke varmkjøringsregulator. I stedet styres varmkjøringen av lambdareguleringen på denne. Og selv med defekt lambdasonde så vil bilen gå fint på tomgang på kald motor, det er gange og trekkraft på kald motor som påvirkes av defekt lambda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 10, 2016 Du har helt rett i at motorene med KE-Jetronic ikke har oppvarmingsregulator lik K-/KA-Jetronic, men KE-Jetronic har en magnetventil på siden av luftmengdemåleren som justerer styretrykket. Som alltid med K-Jetronic og dets avarter (KA-/KE-Jetronic) vil styretrykket være lavt ved kald motor og høyt ved varm motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 10, 2016 Ja, og dette styretrykket reguleres av hjernen etter input fra lambdaen. Det jeg oppdaget når jeg hadde NG med defekt lambda var at motoren spyttet og harket når den var kald, men om jeg koblet fra pluggen på magnetventilen gikk den nogenlunde rent. Når den begynte å varme opp så måtte magnetventilen kobles inn igjen. Forøvrig sa feilkoden at det var defekt temperatursensor, til tross for at den var OK (byttet 2 ganger). Det var altså lambdaen som var defekt, men ingen feilkode som tilsa dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 10, 2016 Takk for svar Hvor sitter igjen kaldstart dysen, temperatursensoren og tomgangsregulatoren på 2.3V 10V? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 10, 2016 Kaldstartdysen ser du på bildet her, den er blå, har en elektrisk stikk og sitter midt i innsuget Her ser du tomgangsregulatoren, den er den runde tingen med slange og stikk som kommer frem midt i innsuget, mot fronten av bilen. Temperatursensoren finner du på stussen til slangen på toppen av motoren, der slangen fra radiatoren kommer inn. Det er den lille sorte som er til ECU (motorens hjerne), mens den store brune er til instrumentet. På dette bildet er det vist på en AAR (100 C4), mens på NG er de montert opp/ned av dette, med ECU-giver på topp og instrument-giver på bunnen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 12, 2016 Okei. Takk for svar : ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...