Vann i oljen Skoda Fabia, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Hei. Da ser det dessverre ut som det har kommet vann i oljen på bilen til frua.. Det er en 2001 modell med 1.4 bensin motor, motorkode AUB.

uploadfromtaptalk1452453091213.jpg

Som bildene viser er det noe majones lignende skum på påfyllings lokket. På peilepinnen er det også noe misfarging av oljen.

Så hva gjør jeg med dette? Kan bilen brukes? Den har også begynt å lekke olje, uten at det nødvendigvis har noen sammenheng.

All hjelp settes pris på :)

uploadfromtaptalk1452453084468.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik har lokket på søstra mi sin golf 4 2.0 bensin vært i 100.000km nå. Men ser ok ut på pinnen. Kan komme av mye småkjøring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja trenger ikke være verre enn kondens forårsaket av mye småkjøring spesielt vinterstid., sjekk at åndingen ikke er tett og ta en god lang kjøretur, så sjekk igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typ 1.4 med 68hk, altså støtstangsmotoren?

Regn med en toppakningsjobb.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk du 1,4 med stødt stag? Trodde det bare var 1,0 l som hadde det.?

Som de andre nevner det kan stamme fra mye småkjøring ene bilen min var lik i sommer eg tok av toppdekselet og vasket det og nå er det helt fint :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 1.4 16v med 100hk, så ikke noe støtstang her :)

Har tenkt Kondens jeg også, kan det ha sammenheng med lavt oljenivå? Hun pendler skien til Fredrikstad en gang i uka, så den får en god tur støtt og stadig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjerringa hadde det samme majoneset på den gamle golfen, men motoren hørtes ut som den var med i et growlband også samtidig, så jeg konkluderte med toppakning, har enda bilen stående og har nesten demontert toppen etter tre år 😰 lite tid utenfor jobb og lite erfaren motormekaniker, så har den som et hobbyprosjekt og kjøpte kjerringa ny bil i mellomtiden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er 1.4 16v med 100hk, så ikke noe støtstang her :)

Har tenkt Kondens jeg også, kan det ha sammenheng med lavt oljenivå? Hun pendler skien til Fredrikstad en gang i uka, så den får en god tur støtt og stadig.

Da har du et bedre utgangspunkt ja! : ja :

Er det kondens er det jo bare å gi den en skikkelig langtur som varmkjører tingene godt.

Men, er det ille, så er det ganske mange som har erfart at det faktisk er toppakningen som er gåen...men det finner du jo fort ut av.

Lavt oljenivå burde vel gjøre driften med mer friksjon og mer varme, så den burde jo ikke bli majones i like stor grad?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hun pendler skien til Fredrikstad en gang i uka, så den får en god tur støtt og stadig.

Dermed er kondens utelukket ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne majonesen i toppdekselet forsvinner ikke uten å bli vaska ut er min erfaring:p

Hadde samme på beetlen til dama når vi kjøpte den, etter 3-4 oljeskift og mye langkjøring så var det like mye gugge i oljepåfyllinga. Tok av toppdekselet og rensa det for gugge så har det vært bra siden ;) den syntes det ikke på peilepinnen da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.