#1 Skrevet Januar 16, 2016 Så, bilen min har aldri vist tegn til noe kjøleproblemer eller store lekkasjer av noe som helst. Startet bilen opp og kjørte innover i dalen for å dra på topptur. Etter en 5-6min begynte det å ryke no jævlig ut av luftdysene og dashbordet. Og det kom en brun-ish væske rennede innover i bilen og ned i forbrønnen på begge sider. (røyken var damp fra denne væska, ikke noe elektrisk) Den luktet og smakte veldig likt som kjælevæske jeg har vært borti tidligere. Servo, brems og clutch oppererte som normalt så er ikek væske fra disse. Oljenivå var også normalt. Og ekspasjonstanken så greit ut, men skal sjekke igjen når bilen har kjølt seg ned. Vanntemp steg litt, men holdt seg fortsatt under til rett over 90 grader. Oljetrykk var normalt, alt elektrisk fungerte som det pleier(Litt ymse med lys, men ellers ok) Oljetempen, som aldri har steget over 80grader så lenge jeg har hatt bilen, tilmed ikke på en 7 timers roadtrip, gikk rett opp til 120 og steg gjevnt opp til 140 før jeg stoppa og lot den kjøle seg litt ned før jeg fortsatte. Det er da snakk om å kjøre i 2-3min og så stoppe. Siste innspurt så kjørte jeg kontinuerlig i ca 10 min og oljetemp steg aldri over 130 da. Varmeapperat begynte å blåse kaldt da røyken kom, og ble aldri varm igjen. Røyken minsket veldig, men det kom litt innimellom. Trenger virkelig hjelp her, noen som har en mening hva jeg burde prøve først? Eller som er i nærheten av Sogndal og kan slike biler? I tillegg til det hele, røyk pløsa av tourstøvlene mine. Som er brukt 3 ganger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 16, 2016 Trur jeg fikk svaret mellom face ook, og min personlige misstanke. Varmeregisteret har fått lekkasje? Da var det å finne den delen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 17, 2016 Trur jeg fikk svaret mellom face ook, og min personlige misstanke. Varmeregisteret har fått lekkasje? Da var det å finne den delen. Høres ut som varmeregisteret er ferdig ja, men sjekk toppakning også. Defekt toppakning som gir trykk i vannet kan være årsaken til at varmeregisteret ryker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 17, 2016 Har ikke helt fasiliteter til å gjøre mye med topppakningen. Men hvordan sjekker jeg denne? (ikke vann i olja forresten) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 17, 2016 Toppakning kan fint ryke uten vann i olje/olje i vannet. Ved to anledninger har jeg vært med på at det eneste symptomet man får er for høyt trykk i kjølesystemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 17, 2016 Tenkte mer på andre måter å sjekke den på, da det eneste symptomet jeg har sjekket er etter baylies. Den hadde værken olje eller vann forbruk før varmeregisteret gikk føyken. Kanskje det jeg burde sjekke etter nå bilen vil holde kjølevæske igjen? Den røyk heller ikke noe mer hvitt ut av eksosen på varme dager enn det som er normalt(litt med kald motor) vanskelig å sjekke det med -15 ute, da ryker jo alt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 17, 2016 Har ikke helt fasiliteter til å gjøre mye med topppakningen. Men hvordan sjekker jeg denne? (ikke vann i olja forresten) Kjenn etter om kjølevæskeslangene blir harde/pulserer. Også typisk at varmeapparatet kommer og går ettersom det kommer luft i systemet via den defekte toppakningen. Varmeapparatet virker ofte når termostaten er åpen og det sirkulere nok til at lufta kan komme ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 18, 2016 Den viste ingen av de symptomene før utveksleren gikk. Men jeg skal sjekke når bilen er satt sammen igjen. Vet aldri hva varmen gjorde med toppen. Noen her som har god peiling på topppakningsbytte? Aldri gjort det før selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...