Motoren jager:( Noen tips??

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger noen tips om hvorfor motoren på bilen min jager. Det er en -89 mod Passat 2.0 16V. 9A motor.

Når den går på tomgang kan den ligge helt fint og jamt på turtall. Maler som en katt.

Så gir jeg litt gass og slipper den på tomgang igjen. Da jager den noe borti natta eller så legger den seg på så lavt på turtall at ladelampa inne i bilen begynner å blinke.

 

Det var skade i fordeleren, så jeg satte på ny fordeler, fordelerhette og rotor. Pusset også over kontaktene på tennpluggs ledningene.

La merke til at det manglet en ledning på en føler. Skal prøve å forklare:) ehh...

 

Vist du tenker deg at du står foran bilen og ser ned i motorrommer. Rett bak "hjørnet" fra fordeleren. Altså mot torpedoveggen i toppen. Der sitter en liten plugg med rundt hode. Det er en lik en rett under fordeleren også. Finner ikke kabelen som skal på den. Mener å ha hørt at det er en oljetrykksbryter/måler av noe slag.

 

Tips mottas med STOR takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Dette er nok litt "off topic", men har du et bilde av motorrommet ditt? Skal putte en 9a i roccoen min. Hadde vært artig å sett hvordan den ser ut i passaten! :)

 

Kan jo kanskje hjelpe til å forklare hvor ledninga sitter.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rense tomgangsregulator, lete etter hull på innsug/vakumslanger. Det er de vanligste feilene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk et tips av naboen også ang tomgangsregulatoren. Koblet den ut, og jaginga forsvant.

 

ANNET SPM:)

 

Er det bankesensor på 9A motor? På motorer med bankesensor, skal tenningen da justeres automatisk? Skiftet som sagt fordeler og har koblet ut tomgangsregularor (nappet ut ledningen bare), og det finnes nesten ikke drag i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Dette er nok litt "off topic", men har du et bilde av motorrommet ditt? Skal putte en 9a i roccoen min. Hadde vært artig å sett hvordan den ser ut i passaten! :)

 

Kan jo kanskje hjelpe til å forklare hvor ledninga sitter.......

 

Kan ta et bilde og legge ut for deg. Blir litt senere i kveld. er for opptatt av å rive meg i håret akkorat nå:(

Ikke en en eneste fjomp her i bygda som har tenningslampe:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må justere tenninga etter fordelerbytte ja. Du kan sette opp tenninga manuelt, men dette er ikke så veldig presist nødvendigvis.

 

Om du snurrer motoren til sylinder 1 (sylinderen nærmest registerreima) står på øvre dødpunkt (stempel på topp) kan du vri fordeleren slik at merket i fordeleren stemmer overens med tuppen på rotoren. Er slått inn ett lite hakk i alu huset på fordeleren. For å vite at motoren står på øvre dødpunkt sylinder 1 er det enkleste (om man ikke vet hvordan de forskjellige merkene på svinghjul reim etc. ser ut) å skru ut tennpluggen på syl 1, tre en trepinne ned og snurre motoren sakte rund for hånd. Når trepinnen er på topp er stempelet på topp.

 

Dette gir ikke noen presis innstilling av tenning, er flere ting som må stemme for at dette skal fungere 100%, men man havner iallefall i nærheten av riktig tenning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen funnet:)

Tomgangsregulatoren er gåen. Koblet den til igjen. Da var den sammarbeidsvillig lenge nok til at jeg fikk stilt tenninga litt bedre på "feelingen". Så nå jager den som et uvær igjen. Når jeg kobler ut tomgangsregulatoren jager den også.

 

Kan jeg rive av hele TR og plugge slangene??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen funnet:)

Tomgangsregulatoren er gåen. Koblet den til igjen. Da var den sammarbeidsvillig lenge nok til at jeg fikk stilt tenninga litt bedre på "feelingen". Så nå jager den som et uvær igjen. Når jeg kobler ut tomgangsregulatoren jager den også.

 

Kan jeg rive av hele TR og plugge slangene??

 

Ja, du kan trygt rive av tomgangsregulatoren og heller stille tomgangen på tomgangskruen på gasspjeldet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gulle greier:)

Ære være manuell choch:)

Bare finne meg noe å plugge slangene med til jeg finner meg en billig KR.

Skulle ha 2500,- for en ny på Møller.

Lite aktuelt enda når jeg blødde 2000,- for fordeleren. Spurte pris på plugger til bilen. 180kr + mva. Like før jeg svimte av... Skal spikke nye selv om jeg må:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

16V motorene er veldig følsom på tenninga. Skifta fordeler på en Golf med KR motor å selv med "feeling-justering" så hjalp ikke det. Måtte til med tenningslampe ja.......veldig dau uten skikkelig tenning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil si EKSTREMT lat ja. Hørte at det skal finnes tenningslamper med turteller på. Manko på det i kjerra, men det blir:)

Får finne meg et verksted med en tungt alkoholisert mekaniker som glemmer å ta betalt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil si EKSTREMT lat ja. Hørte at det skal finnes tenningslamper med turteller på. Manko på det i kjerra, men det blir:)

Får finne meg et verksted med en tungt alkoholisert mekaniker som glemmer å ta betalt:)

 

 

De har greit utstyr på biltema...! Trur det kosta ca 600 for et sett med det meste i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.