audi a6 2.5tdiq - går dårlig etter ombygging til manuell

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg har bygd om fra automat til manuell.

da har jeg ett problem. jeg har brukt den i 3 dager nå og alt virker som det skal nesten.

problemmet er att jeg syntes ikke den drar som den skal. toppfarten på den er 139km\t. (poenget her er ikke att den skal gå fort elno. men det sier litt hvor dårlig den går.)

det skal jo være en 180hk med 370nm orginalt. men en vanlig uchippa 1.8turbo banker den lett i akselrasjon.

som automat gikk den mye bedre enn det den gjør nå. har vært inne med diagnosen på jobben og den finner ingen feil inne på styreenheten.

lurer på om noen har vært borti dette før?

skal få den chippet iløpet av neste uke og håper den kan bli litt bedre da.

 

Mvh:Christer B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fulgt godt med på forumet her om 2,5tdi R5 og V6 de siste 6-7 årene og har kun registrert en eneste diskusjon eller innlegg om noen som har gjort den samme ombyggingen: http://forum.vacn.no/showthread.php?170100-Bygge-om-fra-automat-til-manuell-C4&p=2389334&viewfull=1#post2389334

Mulig det kan hjelpe å bytte om de ledningene han forklarer?

 

Jeg vil tro at du har kommet borti en eller annen ledning, koblet et eller annet feil, eller glemt å montere noe i forbindelse med ombyggingen. Tipset er å studere motorrommet og gå gjennom at du har gjort og se om det er noe som er glemt å montere eller er montert feil. Og sjekke alle kabler og koblinger.

 

Det er absolutt ingen hensikt å chippe en bil som har en ukjent feil. Du risikerer at bilen ikke går noe bedre, samtidig som du kompliserer den videre feilsøkingen. Så fin feilen før du chipper.

 

Legg gjerne ut mer info om selve ombyggingen, det er sikkert flere som er interesserte i hvilke deler som må skiftes og erfaringene med dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Men den tråden du sendte til meg der. er den tråden jeg har fulgt og gått ut ifra. gjort alt som står der. hadde en komplett delebil med samme motor bare 150hk som var havarert. den bilen gikk bedre med manuell kassa enn min 180hk motor går nå.

 

bruker bilen til vanlig. og turtallet på motoren går helt til topp som vanlig.

men den dør ut etter 2000omdreininger ca. den lader 2bar ca fra 1500 og opp til 2000omdreininger og etter det lader den 1.5bar men drar utrolig dårlig.

 

glemte og ta noen bilder av dette, men om noen spør så er kan jeg nok svare på det meste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den går vel i nødmodus tipper jeg. Ganske typisk rundt 2000 rpm. Les ut feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det tror jeg også. Men som sagt jeg har ingen feilkoder på den. verken på bosch diagnose eller på vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk sikringene . Kan Være sikringen til lmm som er gåen. Det skjedde meg og da gikk bilen veldig dårlig,men ingen feilkoder. Husker ikke hvilken sikring det var men det var en sånn liten en I sikringsboksen inne I bilen. Ved førerdøra .det var nesten som å kjøre med bremsene på...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med du har byttet over komplett Ecu og ledningsnett inkl LMM fra 180 motoren til din bil? Jeg hadde byttet N75 ventilen først etter at jeg hadde sjekket for vakuum lekkasjer ved å pumpe opp trykket ut fra turbo og inn på innsuget. Altså koble fra og blende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da skal jeg ta og sjekke sikringene i morra. har ikke sjekket dem.

dette er en orginal 180hk bil med atomat så eneste jeg har bytta er girkasse diffen bak spakstell og pedalsett.

men skal få sjekket det meste av vakuum slanger også=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da skal jeg ta og sjekke sikringene i morra. har ikke sjekket dem.

dette er en orginal 180hk bil med atomat så eneste jeg har bytta er girkasse diffen bak spakstell og pedalsett.

men skal få sjekket det meste av vakuum slanger også=)

 

Du har de samme bryterne tilkoblet på pedalsettet? Disse motorene har jo effektbegrensning når brems tråkkes inn, men da går de vel ned til tomgang?

 

Har bilen stått lenge før ombyggingen? Hender jo at ting kan skje når motorer står lenge. Tenker for eksempel på vakuumreguleringa av VNT-mekanismen på turbo.

Det kan jo hende at det er like smart å lete etter generelle feil ved disse motorene som å lete etter feil pga ombyggingen. Sjekk samletråden: http://forum.vacn.no/showthread.php?141194-Samletråd-motor-V6-2-5tdi-(AFB-AKN-AKE)-feil-fusk-startvansker-røyk

 

For øvrig noen spørsmål:

- er drivakslene foran like på automat og manuell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

samme kontakter på pedalene. men har ikke byttet over bryteren til bremsan. men bremselyset funker som det skal. Men cruisen funker ikke etter jeg satte inn manuell.

Har brukt bilen hele tia både før og etter. gjorde dette på ei helg.

har mine mistanker om att kammene er såpass utslitt att dem ikke slipper gjennom all turbotrykk, ettersom den lader 1.5-2bar når den går dårlig.

finnes ikke svartrøyk fra eksosen. så virker nesten som den får litt lite diesel også.

 

Drivakslene har jeg bytta over fra manuell kassa ettersom disse er lengre enn automat akslingene forran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo igjen.

Kan det være feil i dieselpumpe uten att det kommer opp feilkoder? Virker som den ikke får nok diesel. den ryker ikke svart i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo igjen.

Kan det være feil i dieselpumpe uten att det kommer opp feilkoder? Virker som den ikke får nok diesel. den ryker ikke svart i det hele tatt.

 

Hvor langt har pumpa gått? Oginal eller overhalt pumpe?

 

Svakheten på pumpene er elektronikken, når den går kommer feilkoder.

Tror ikke pumpene er spesielt utsatt for mekanisk slitasje slik at det gir merkbar effektreduksjon.

 

LMM kan bli defekt uten å gi feilkode. Prøv å kjøre med og uten og sjekk at det er merkbar forskjell, ellers er LMM sannsynligvis ikke i funksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min 2,5tdi v6 ble den dau når luftmengdemåleren daua eg kjørte ei stund med den frakoblet før eg byttet og da gikk bilen en del bedre :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilen har gått 282000km. står ingen stand i serviceboka om att det er gjort noe anna enn servicer på den,

Men da kan det være lmm, for det er ingen forskjell når jeg napper ut kontakta på tomgang.

Bilen mister all kraft fra 2500rpm og til 3500rpm men da drar den litt bedre også dauer den igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Napp ut kontakta å ta en kjøretur

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med lmm kobla ut nå. Da gikk den mye dårlig enn den gjør fra før. Så denne er nok i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk måle blokkene til LMM i vag-com, les av hvor mang g/s du måler... Stort sett eneste måten å finne ut om LMM er gåen, sjelden den genererer feil koder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei. da skal jeg få gjort det imorra kansje;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.