#1 Skrevet Januar 24, 2016 Jeg har et oljeforbruksproblem som jeg ikke blir kvitt. Det lekker ikke olje ut av motoren, den har hvit røyk når jeg kjører i kø og det kommer en hvit sky her og der ellers også. Forbruker omtrent 1.5l / 1000km Motoren har fin ytelse, hvilket får meg til å tro at det ikke er stempelringer. Kjølekretsen er helt fin, ingen lekkasje. Derfor virker det som jeg bør bytte oljeselgene på ventilstammene. Aner ikke om det er en eller flere som er problemet. Er det noen som vet hvor mye dette kan koste å få gjort på et verksted? Det er en A4 b6 2.0 ALT 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 24, 2016 Pleier ikke hvit røyk å være vann da? Og litt mørkere svart/blå ved oljeforbrenning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 24, 2016 Jeg har et oljeforbruksproblem som jeg ikke blir kvitt. Det lekker ikke olje ut av motoren, den har hvit røyk når jeg kjører i kø og det kommer en hvit sky her og der ellers også. Forbruker omtrent 1.5l / 1000kmMotoren har fin ytelse, hvilket får meg til å tro at det ikke er stempelringer. Kjølekretsen er helt fin, ingen lekkasje. Derfor virker det som jeg bør bytte oljeselgene på ventilstammene. Aner ikke om det er en eller flere som er problemet. Er det noen som vet hvor mye dette kan koste å få gjort på et verksted? Det er en A4 b6 2.0 ALT Tror nok desverre du blir skuffet om du koster på skifte av bare ventiltetninger. Disse akkurat som 1,6 er jo notorisk for oljeforbruk og dårlige ringer. Pleier ikke hvit røyk å være vann da? Og litt mørkere svart/blå ved oljeforbrenning? Hvit røyk kan også stemme med oljeforbruk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 24, 2016 Hvor langt har motoren gått da? Kjenner ikke akkurat den motoren, men generelt: Overhaling av en løs topp ligger vel på 4-8 lapper, avhengig av sted? Inn/utmontering med pakninger, så kan du minst doble prisen. Har hørt om priser fra 10-20 dersom ingen ventiler er skadet. Støtter Jan Aimar, risiko å gjøre dette uten å ha full kontroll på tilstanden ellers i motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 24, 2016 Den har gått 240. Den hadde en liten oljelekkasje når jeg kjøpte den, gamle eier mente den ikke brukte mer olje enn hva som var normalt. Virker som det har tatt seg opp så det kan være det stemmer. Lekkasjene var fra bunnpanneplugg og veivhustopp-pakning, begge de ble fikset raskt. Hvis motoren bruker olje har jeg resonnert meg fram til at det ikke kan ha så ekstremt mange årsaker. Det er jo ingen turbo på denne bilen. Lurte på om vaakumsystemet kunne forårsake økt innsug av olje gjennom veivhustopp, det er ikke spesielt mye olje i innsuget og har byttet ventilen. Toppakning er utelukket og etter det jeg har forstått ville dårlige stempelringer gitt symptomer som nedsatt ytelse og dårlig gange. Er det noen andre muligheter? Man trenger ikke ta av toppen for å bytte pakninger på disse bilene, men det så ganske stress ut, jeg bare vet jeg kommer til å miste halvparten av ventilene nedi sylinderne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 24, 2016 Vil heller si at dårlige stempelringer KAN gi symptomer som du forklarer, men ikke nødvendigvis at de gjør det. Det er mange biler i Norge som kjører rundt 1-1,5ltr/1000km oljeforbruk uten at de merker noe på motorkraft og gange. Se f.eks mange 1,8tfsi/2,0tfsi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 24, 2016 Jeg hadde en noe eldre Audi som hadde oljeforbruk. Fin kraft i motoren, fin gange, kompresjonstest var OK, men mye oljerøyk og lukt av brent olje. Så jeg tok av toppen og byttet pakninger selv. Oljeforbruket ble noe redusert, men langt i fra nok. Brukte nok rundt 2 liter på 1000 km, så det må ha vært stemplenes oljeringer som var synderen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 24, 2016 Som Per sier, kan ha fine kompressjonsringer men at oljeringene er klistret igjen av olje. Hvis du forsøker å skifte pakningene uten å ta av toppen men mister ventil nedi, så er det ikke verre enn at toppen må av. Har selv gjort den tabben men klarte å tre ventilen på plass med en ståltråd gjennom plugghullet, det tok vel et par timer etter hva jeg kan huske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 24, 2016 Takk for at dere deler erfaringer. Jeg har også hørt at min motor bruker olje, men virker som etterfølgerene er mye verre basert på det jeg har lest på nettet. Jeg tror det jeg først og fremst får prøve på er å ta en kompresjonstest, tørr og våt, for å se om det er noen endringer. Har aldri gjort det før, holder det å plugge ut coilen, skru ut en plugg, sette testeren i og prøve å starte bilen et par tørner? Må jeg ta ut alle de andre pluggene i forkant? Røyken som kommer ut er ikke blå i det hele tatt og lukter ikke vondt! Skulle nesten tro det var vann. Men det renner jo ikke "rett igjennom", så det merkes kanskje ikke så voldsomt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 25, 2016 Jeg tror det jeg først og fremst får prøve på er å ta en kompresjonstest, tørr og våt, for å se om det er noen endringer. Har aldri gjort det før, holder det å plugge ut coilen, skru ut en plugg, sette testeren i og prøve å starte bilen et par tørner? Må jeg ta ut alle de andre pluggene i forkant? Ut med alle pluggene, være tilkoblet og jorde dem så de gir gnist (unngå å skade coiler). Full gass så spjeldet er vid-åpent. Dra på starteren til du har nådd maks trykk for hver sylinder du måler, tipper det holder med 4-5 sek. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 25, 2016 Okei, takk. Har sett noen styre med å kutte drivstofftilførsel osv, men det er ikke nødvendig, fordamper av seg selv? Rent praktisk, hvordan er det lurt å jorde pluggene, noen ideer? Jeg tenker kanskje teipe dem til en avisolert ledning som går til minuspolen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 25, 2016 Okei, takk. Har sett noen styre med å kutte drivstofftilførsel osv, men det er ikke nødvendig, fordamper av seg selv?Rent praktisk, hvordan er det lurt å jorde pluggene, noen ideer? Jeg tenker kanskje teipe dem til en avisolert ledning som går til minuspolen. Hva med å bruke en 2,5kvmm PR instalasjonskabel. Med sine 8-10 litt stive kobberledere så er den passe stiv til å surre rundt pluggen i den ene enden. Avisolerer 5 cm i hver ende og surrer rundt pluggen og et eller annet i motoren med den andre enden. Hvis du skal gjøre dette mange ganger er det også greit å lage seg noe med "batteriladerklyper" i hver ende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...