Anbefalte innlegg

Har søkt på forumet, og helt sikker på at dette er tatt opp noen ganger før, men jeg og søkefunksjoner funker tydeligvis dårlig:)

 

Har en 1996 Audi A6 2.5 tdi quattro, motorkode AEL. Forbruket ligger mellom 0,8-0,9 noe som er unormalt høyt på slik bil.

Siste tre uker er følgende gjort motormessig; skiftet olje, luftfilter, termostat og reg.reim. Ikke skiftet dieselfilter enda.

Ved pådrag ryker det veldig svart når den når mellom 2500-3000rpm. Bilen har forøvrig passert 400.000km, så den er ikke ny:p Men forrige tilsvarende bil jeg hadde var også i nærheten av 400k, og den fikk jeg knapt over 0,6 om jeg så prøvde.

 

Noen smarte tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som vertfall er viktig er at både register og pumpa er helt riktig timet. Vidrere så kan vell gjerne slitte dyser føre til dårlig sprøytebilde. (Her anbefales det å bytte til PP764 dysespisser)

 

Ser min egen bil (samme som deg, bare med chip og pp764) ligger på ca 0,9l/m på småkjøring, men da kjører jeg ikke så pent. Samme kjøring på en a4 1.8tq tilsvarte 1.4 ca.

På ei trekning på totalt 1200km i fjor sommer kom jeg nedpå 0.6 med 4 personer og 5 kofferter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være dysespisser som nevnt over.

Har samme bil og forbruket lå på 0,7-0,9 før jeg skiftet dyser. Skiftet til pp764 dysespisser og nå ligger snittforbruk på 0.50(langkjøring).

Min ryker svart rett før turbotrykket øker på ca 1600-1800 rpm.

Kilometerstand er 438000 og stigende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk forbruket noe opp eller ned etter registerjobben?

Har den normal/full effekt eller er den latere enn den skal være?

Kommer turbotrykket merkbart ved ca 1800 omdr/min og drar den godt helt ut til 4400?

 

Start med å lese av feilkoder.

Sjekk om innsugsslange fra IC og opp til innsug har hull på undersiden 5 cm nedenfor innsuget (gir også oljegris nedenfor slangen)

Napp ut LMM-stikken og sjekk at bilen blir en del latere, hvis ikke er LMM defekt.

Dobbeltsjekk at timingen på pumpa er korrekt, med VCDS eller med mekanisk ut i pumpa.

Etter kjøring, kjenn at bakenden av begge katalysatorene er like varme. Er en av dem kald er den tett. Etter all sannsynlighet er de helt eller delvis tette, de blir veldig ofte det på disse bilene.

 

Slitte dysespisser alene gir som regel ikke så høyt forbruk som 0,9 på langkjøring, så det du oppnår ved å skifte spissene uten å finne andre feil er at den blir en del friskere av nye dyser men dette dekker delvis over den underliggende feil.

 

Om dette ikke hjelper finner du feilen om du følger lista her: http://forum.vacn.no/showthread.php?131997-Forklaring-av-problemer-med-2-5-tdi-R5-motor-og-universelle-tips-til-feilretting&p=1337171#post1337171

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar, og der postet du, Steinar, den linken jeg i utgangspunktet så etter, og etterhvert fant:) Skal se om jeg får sjekket de tingene ila helga.

Register og pumpe er perfekt timet. Likt forbruk før/etter registerbytte, kanskje gikk det faktisk en anelse opp, men siden det har vært ned mot 30 blå ute nå har jeg sett på det som en mulig årsak til at forbruket har økt.

Bilen ble merkbart sprekere etter registerbyttet, men dog er den noe daffere enn den forrige bilen jeg hadde. Merkbart turbotrykk på rundt 2200 omr/min. Har ikke tørt å dra den så langt ut som til 4400, men drar greit opp til 4000:p

 

Dyser har jeg tenkt på som en mulig årsak, katalysatorer også, så får ta en titt på disse sakene også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har skiftet dieselfilter og en temp sensor nå, og forbruket er nede i 0,68. Trodde ikke disse komponentene skulle ha så mye å si for forbruket.. Kjører så og si samme rute hver uke så sammenligner uke for uke. Nå har temperaturen ute vært en helt annen enn tidligere også da.

Skal også bytte slange fra ic, den er litt sliten, men tror ikke den har lekkasje. Enda..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den tempsensoren under flensen på toppen du bytta? Den 3 eller 4 pola?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 polet, vet ikke om den var gåen engang, hadde den liggende.

image.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett før jeg kom hjem i kveld begynte ladelampe og oljelampe å lyse. Merket ikke noe på selve bilen, men klokka/voltmeteret i bilen viser rett i underkant av 12V. Fant ikke no feil etter en kjapp titt, men med feber orket je ikke begynne med de store undersøkelsene nå. Litt oljesøl rundt oljefilteret, det liker jeg ikke helt, men uvisst om det har kommet nå.

Noen gode forslag? Reim som er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme motor i en volvo. ryker som ei innrøkt tante den og. bruker ca 0.9 på mila. og ned mot 0.7 på langkjøring om jeg virkelig prøver å kjøre sparsomt.

 

alltid tenkt at det er normalt jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har samme motor i en volvo. ryker som ei innrøkt tante den og. bruker ca 0.9 på mila. og ned mot 0.7 på langkjøring om jeg virkelig prøver å kjøre sparsomt.

 

alltid tenkt at det er normalt jeg :)

Bruker mindre i en Audi veit du:) Fått den ned i 0,7 nå, så kommer seg. Fortsatt litt unna det den forrige brukte, men fornøyd nok.

Mer bekymret for ladeproblemene nå, tenkte je bare kunne fortsette i denne tråden, eskalerer sikkert langt utover forbruk ettersom ting stadig dukker opp:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gammalt ræl :)

 

sjekka spenningsregulator?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper også på utslitte børster på laderegulatoren. Ang den oljelampa så tror jeg det er vanlig at den også lyser ved for lav ladespenning på C4.

 

Ang forbruket så ville jeg ha staket/borret ut innmaten i katalysatoren for litt friere luftveier .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sjekket noe, satser på at formen er bedre i morgen etter litt jobbing. Okei, det kan stemme bra. Ladet normalt ei stund etter det skjedde, men bare noen sekunder. Hvor sitter denne regulatoren da? Skaffes på Mekonomen evt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakk om å være i febertåka, glem spørsmålet om hvor den sitter:o:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.