99' A6 2.5TDI V6 AFB motor - går dårlig

Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort:

 

Kjøpte bilen uviten om at vippearmer lå strødd i høyre topplokk, og syns bilen gikk veldig dårlig. Før dette ble oppdaga ble det gjort forsøk på chipping(skikkelig remap, ikke powerbox)

 

Nå er begge topplokk totaloverhalt, alle dumme deler bytta. Bilen går LITT bedre, men er ikke der den skal enda. Dvs, det føles kanskje som det er 120småtrøtte svartpølser under panseret, mens remapen skulle fått den opp mot 180-90.

 

Ingen feilkoder, og ingen trykklekkasjer. Ingen svartrøyk heller. Lurer litt på defekt MAF, men syns ikke det er noe forskjell når jeg kobler den vekk, samt verdiene i VAGcom ser ganske riktige ut. Noe holder igjenn på maten her.

 

Har forøvrig sjekka timing med VAGcom, og den er innenfor.

 

Det er manuell kasse og Quattro.

 

 

 

 

Kommentarer om at jeg har kjøpt meg et problem og at jeg må regne med utgifter på den motoren osv er UØNSKET, da jeg har sett i div. eldre tråder at det har forekommet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og gratulerer med artig motor, har 3 slike selv ;)

 

Som tips til andre i fremtiden: Ikke forsøk å kompensere en ukjent feil med chip. Behold motorstyring orginal inntil feilene er funnet.

 

Så til litt konkrete svar. Regner med at du har trålet samletråden: http://forum.vacn.no/showthread.php?141194-Samletråd-motor-V6-2-5tdi-(AFB-AKN-AKE)-feil-fusk-startvansker-røyk

 

Få lest av tenningsinnstilllingen med VCDS.

 

Enten har du hatt dårlig effekt pga kammene og gjort en feil ved montering av nye, eller så har du en annen feil som lå der før og fortsatt er der. Alltid fristende å tro det siste. Men når man har skrudd på kammer og register så må man alltid dobbeltsjekke hele jobben etterpå for å være sikker. Ikke uvanlig at flere vippearmer kan falle av igjen ved oppstart med nye deler. Heller ikke uvanlig at erfarne mekaniskere blingser og setter kammer feil eller feiljusterer pumpe. Heller ikke uvanlig at man for eksempel bytter om vakuumslanger eller glemmer å koble til noe. Lå dysene mange timer i friluft ifm toppoverhalingen? Det kan være nok til å fjerne 50 hester, da hullene raskt korroderer.

 

Hva er forresten gjort mtp chipping? Satt i en standard trimschip så bør det være greit å la den stå, men om det er en egenbygget så kan den være bygget under slike forhold at motoren ikke vil fungere normalt når feilen er funnet. I såfall ville jeg vurdert å putte i en orginal ECU inntil feilen er funnet og utbedret.

 

Feil på LMM gir ikke alltid feilkoder på disse. Hvis motoren går likt med og uten LMM stikket tilkoblet så tyder det på ikke-funksjonerende LMM. Vært obs på at dårlige uorginale LMMer kan fungere dårlige på disse kresne motorene.

 

Har du kokset VNT mekanisme i turbo kan den gå veldig dårlig, men det gir som regel feilkode pga for høyt eller lavt trykk.

 

Kjenn om cattene er varme eller kalde i bakkant etter kjøring. Hvis en av dem er kalde så er den tett. Ikke like utsatt som R5 quattroene når det gjelder tetting, men det kan forekomme.

 

Ikke ukjent at turboene blir for slitte til å yte godt. Kjenn om du har aksialslakk. Litt tynt hull og langt inn til skovlene så du trenger en tang for å knipe tak i akselen.

 

Husker ikke helt om tett veivhusfilter påvirker gangen på disse, mulig andre vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt som har med timing å gjøre er dobbelsjekka, pumpa er innstilt på 0.0-0.2 i følge VCDS(helt utrolig at jeg klarte å få den der helt tilfeldig!).

Hadde jeg visst at det faktisk var noe som var feil på motoren hadde jeg ikke fått den remappa, men nå er det en gang sånn det blei. Alternativt kan jeg få lagt inn orginal programvare igjenn.

 

Vil tro det er flere ting som har vært årsaken her. Men som du sier, at om det ikke er forskjell ved utkobling av LMM, så er den ikke funksjonerende, tolker jeg det riktig om den i mitt tilfelle da ER defekt? Den som sitter der er orginal BOSCH.

 

Dysene ble nok tatt behørlig vare på av han som maskinerte og monterte sammen toppene. Det er Rune Ottesen som tidligere er omtalt ved div glødeplugghjelp her, samt jobba på bl.a Oslo Cyl.service og motorteknikk.

 

VNT armen har jeg sjekka, og den beveger seg som den skal, uten motstand(annet enn fjærbelastningen), hvordan det ser ut inni turbo veit jeg ikke, men om det har koksa så vil jeg tru armen ikke beveger seg fritt. Er ingen unormal slakk i turbo. Er kanskje 1-2mm opp og ned når motor har stått en stund og olja har rent ned igjenn, ingenting inn og ut. Roterer lett og ledig som den skal.

 

Cattene ha jeg ikke sjekka, men det kan jeg få gjort tålig raskt.

 

Veivhusfilter er ikke tett(det var tett for en stund siden), så det problemet er løst.

 

EGR er fullstendig fjernet. Får ikke feilkode på det heller. Alle andre vacuum slanger er på plass. Men om noen kan verifisere for meg at der er ventilen nærmest turbo som styrer VNT og den mot innerskjermen som er til EGR, så kan vi evt utelukke det også.

 

 

Evt så kan det hende jeg blir nødt til å dra en tur til Vestby da Steinar, å få prøve en av dine for å ha noe å sammenligne med. Sånn bilen er nå, kan den umulig yte det den skal vartfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opper denna her, da jeg fortsatt sliter med for lav effekt.

 

Siden sist er det gjort litt småtteri. Bytta til en helt ny Bosch MAF og luftfiler, noe som ga tilbake trua om at det ligger effekt å lurer under panseret! Mye kvikkere og villig, men fortsatt ikke helt fornøyd. Over en 3-4 ukers periode er effekten "dimma" ned til DÅRLIGERE enn der den var..så jeg vaska den gamle i bremserens og monterte. En liten forbedring, men ikke bra.

 

Hvor stor er sannsynligheten for at MAF fortsatt er årsaken, å at den nye røyk såpass fort?

 

 

Etter MYE surfing, fant jeg følgende tråd på et annet forum: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/showthread.php/133759-SOLVED-Lack-of-power-with-2-5tdi-AFB. Det var jo nesten som å lese om min egen bil! På denne var det ECU som var årsak, etter at alt annet var forsøkt!

 

Så fikk tak i en brukt ECU, med startsperre deaktivert for å unngå programmering. Ingen forskjell, bilen går like dårlig.

 

Den holder rett og slett igjen på drivstoffet, for innimellom klarer den å varve 5000 omdr, men andre ganger klarer den knapt 4000.

 

Tilfeldig fra tid til annen dukker feilkode "00575 - Intake Manifold Pressure, 08-00 - Control Limit Surpassed". Går aldri i nødmodus, og det kan gå dager og uker mellom hver gang den dukker opp.

 

 

Det jeg har i tankene sjøl, er å ta opp turbo for å visuelt sjekke at mekanismen er i orden(har pakningsett liggende), og evt prøve med en annen N75 ventil. Har observert at denne durer/summer noe helt jævlig innimellom. Men ladetrykket er i følge livehidden i orden.

 

 

 

Oppsummert, så er følgende bytta/forsøkt:

 

Begge topplokk er totaloverhalt, med alle reimer osv.

Timing er dobbelsjekka(0.0-0.2)

Bytta ECU

Bytta dieselfilter

Sjekka alle vacuum slanger

VNT armen kan beveges uten annen motstand enn fjøra i klokka

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flytter VNT-armen seg når du kobler slangen av og på vakuumklokka? Foruten muligheter for koksing og derav låsing av mekanismen så kan det blir hull i membranen, så klokka ikke drar i armen. Feilkoden på trykk kan også tyde på at det har vært noe galt med VNT-regulering (ikke dermed sagt at det er selve VNT-mekanismen som er årsak).

 

Du skriver at den aldri går i nødmodus. Sikker på at den ikke konstant er i nødmodus?

 

Umulig å si hva sannsynligheten for at en ny MAF ryker så raskt. Men siden den plutselig ble bedre da du skiftet til n så er det fristende å tro at den gamle er defekt, eller at det er noe dårlig kontakt et sted som du har påvirket under monteringen av den nye men som etter noen ukers kjøring igjen har rugget på seg slik at bruddet er åpent. Ver det min bil ville jeg forsøkt å få lånt meg en som fungerer for å se.

 

Du snakker om lyd fra turbo. Har du sjekket om det er noen lekkasje i innsugssystemet? Disse motorene er generelt ganske kresne på lekkasjer og feil mengder inn i innsuget. Har vært flere diskusjoner her inne om folk som har blindet EGR og at det er nok til at målt og faktisk mengde luft (+ resirkulert eksos) blir så galt at motor går dårlig. Jeg ville derfor både trykktestet og montert EGR igjen.

 

Selv om Rune er en flink kar ville jeg vurdert å teste dysene, trykktest og se på strålebildet. Det kan for eksempel ha kommet fremmedlegemer inn i dysene ifm demontering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flytter VNT-armen seg når du kobler slangen av og på vakuumklokka? Foruten muligheter for koksing og derav låsing av mekanismen så kan det blir hull i membranen, så klokka ikke drar i armen. Feilkoden på trykk kan også tyde på at det har vært noe galt med VNT-regulering (ikke dermed sagt at det er selve VNT-mekanismen som er årsak).

 

Du skriver at den aldri går i nødmodus. Sikker på at den ikke konstant er i nødmodus?

 

Umulig å si hva sannsynligheten for at en ny MAF ryker så raskt. Men siden den plutselig ble bedre da du skiftet til n så er det fristende å tro at den gamle er defekt, eller at det er noe dårlig kontakt et sted som du har påvirket under monteringen av den nye men som etter noen ukers kjøring igjen har rugget på seg slik at bruddet er åpent. Ver det min bil ville jeg forsøkt å få lånt meg en som fungerer for å se.

 

Du snakker om lyd fra turbo. Har du sjekket om det er noen lekkasje i innsugssystemet? Disse motorene er generelt ganske kresne på lekkasjer og feil mengder inn i innsuget. Har vært flere diskusjoner her inne om folk som har blindet EGR og at det er nok til at målt og faktisk mengde luft (+ resirkulert eksos) blir så galt at motor går dårlig. Jeg ville derfor både trykktestet og montert EGR igjen.

 

Selv om Rune er en flink kar ville jeg vurdert å teste dysene, trykktest og se på strålebildet. Det kan for eksempel ha kommet fremmedlegemer inn i dysene ifm demontering?

 

 

 

Armen/stanga beveger seg når jeg tar slangen av og på...men føler ikke at den går helt til den stopper i stoppskruen. Har vært innom tanken om det er hull i membran, men virker ikke som den lekker.

 

Ang. nødmodus, så veit jeg hva det innebærer(!), og SÅ dårlig går den ikke, men den er ikke direkte frisk for å si det sånn.

 

Hadde jeg hatt en bil i nærheten eller kjent noen med 150HK motor, så kunne jeg alltid fått lånt meg en MAF for å prøve, men alle jeg kjenner har 180 og det er så klart ikke likt.

 

Det er ikke turbo som har lagd lyd, men N75'en. Det er ikke noe trykklekkasje noe sted. Bilen var sånn før fjerning av EGR også, og EGR dela er kasta på skroten for lengst, så remontering går dårlig.

 

Har egentlig bestilt meg PP683 dyser, og skulle få tak i et ekstra dysesett og bygge om, sånn at jeg bare kunne bytte dyser, og slippe å ha bilen ukjørbar mens de andre er inne for ombygg, men mangel på svar om hva delenr er på den dysa med nåleløftsensor er, har gjort at jeg ikke har kjøpt meg noen enda.. Men det skal gjøres! Men i.o.m at den varierer så veldig, så vil jeg tru det er noe som "holder igjenn" suppa her, for den går urolig pent, ingen vibrasjoner, ingen røyk(definitivt ikke svart røyk) utover normal kaldstart røyk.

 

På det dårligste så går den som før jeg overhalt toppa, dvs da hadde den kun 3 av 6 innsugsventiler i sving på h. topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.