#1 Skrevet Januar 28, 2016 Mistenker at oljepumpa er ødelagt. Hva skal den levere av trykk på tomgang og ved pådrag egentlig? Kald og varm.. Reimhjulet må da evt av om jeg må skifte pumpe.. Og da må vel og senterbolten skiftes ? Denne er engangs og må strammes med moment stemmer dette. Er noen år siden jeg satte sammen blokka.. 😊. Noen som kan hjelpe meg med svar på dette? Er det noen enkle tips til hvordan eg dobbelsjekker at det ikke bare er måleren som streiker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 28, 2016 Senterbolten er engangs, og skal byttes hver gang man skifter registerrem (evnt om du tar av remhjulet). Den skal også strammes med moment. Oljetrykkets minimumsspesifikasjon er 2,0 bar @ 2000 rpm @ 80 graders oljetemperatur. Dersom motoren din ikke oppnår dette, er noe galt. Fabrikken oppgir ikke et trykk ved pådrag eller ved tomgang eller ved kald motor. Fabrikken oppgir trykket jeg skrev over, og det er dette som gjelder. Dersom du mistenker at det er måleren som streiker, kan du koblet inn en analog oljetrykksmåler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 28, 2016 Takk for svar Dag. Men 3 bar trykk ved normal kjøring og 3,5-4 bar ved akselerasjon er det lavt? Kjøper ny olje og filter i dag. Skader ikke å skifte. Selv om olja er relativt ny å særdeles lite brukt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 28, 2016 Du har et trykk som er høyere enn oppgitt minstespesifikasjon, og da må jo det ansees som greit. Hvorfor tror du det er lavt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 28, 2016 Lest litt på forumet og folk snakker 4-5bar med turtall. Og jeg har litt kødd med instrument og følere og følte jeg hadde høyere trykk før jeg skiftet følere og sånn. Motoren har ikkje vert brukt noe særlig før no heller på grunn av mangel på skilt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...