#1 Skrevet Januar 28, 2016 Har tenkt på dette før og googlet en del, som ved alt annet er det veldig forskjellige meninger der ute. Men det virker som de fleste skyver girspaken i fri når dem står ved lyskryss, fotgjengerganger etc etc. Er det forskjell på tiptronic, s-tronic/dsg, mlt osv når det kommer til dette? Veldig interessant å høre hva dere andre med automatgir gjør og hva ekspertene her inne mener. Jeg har alltid satt mine biler med automatgir i fri ved stans i 10sek eller mer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 28, 2016 Aner ikke med andre "typer", men s-tronic/dsg skal ikke trenge det... Bilen min for eksempel, har til-og med funksjon som gjør at du slipper å holde inne bremsen ved lyskryss. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 28, 2016 (endret) Jeg har aldri gjort det med noen av bilene med automat jeg har kjørt/hatt. Tenker kanskje at konstant inn og ut av gir "sliter" mer, men jeg er ingen ekspert. Får satse på at Dag Bøsterud titter innom tråden, han har sikkert et svar på dette:) Edit: Har selvfølgelig satt den i fri hvis det har vært over perioder som er lengre enn vanlig stopp (lite bykjøring på Toten). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 28, 2016 Nå har jeg stort sett bare håndtert gammel jänkare med automat og der har jeg i alle år satt spaken i fri ved kryss og kø, etter at bror min som eier disse bilene ble rådet til dette for 20 år siden. Ikke at jeg har noen vitenskaplig begrunnelse for dette, men jeg kan ikke se for meg at det er jubel og glede i automaten å bare bli stående i D når man skal inn på Power Big Meet for eksempel;). Dette er såpass innarbeidet at jeg på bilene mine med manuell også setter spaken i fri for å hvile clutchfoten ved køkjøring. Eller mulig henger mer igjen fra tida med T2a med ustabil tomgang, så man brukte vestrefoten på bremsen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 28, 2016 Vil tro det ikke er nødvendig,da det kanskje vil føre til mer slitasje på stemplene i solenoidene å holde på å skifte inn/ut hele tiden. Og hvis du skal skynde deg å sette bilen i drive når det blir grønt og gir gass før stempel og oljetrykk har rukket og koblet clutchpakken inn skikkelig tror jeg ikke er bra. Kanskje... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 28, 2016 jeg bruker å sette den i fri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 28, 2016 Vil tro det ikke er nødvendig,da det kanskje vil føre til mer slitasje på stemplene i solenoidene å holde på å skifte inn/ut hele tiden. Og hvis du skal skynde deg å sette bilen i drive når det blir grønt og gir gass før stempel og oljetrykk har rukket og koblet clutchpakken inn skikkelig tror jeg ikke er bra. Kanskje... Min tanke også. Alle som har vært litt ivrige med å kjøre avgårde etter å ha satt den i D, har merket at det ikke virker helt sunt for kassa. Men jeg veit ikke, bare hva jeg selv tror. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 28, 2016 Vil tro det ikke er nødvendig,da det kanskje vil føre til mer slitasje på stemplene i solenoidene å holde på å skifte inn/ut hele tiden. Og hvis du skal skynde deg å sette bilen i drive når det blir grønt og gir gass før stempel og oljetrykk har rukket og koblet clutchpakken inn skikkelig tror jeg ikke er bra. Kanskje... Dette er noe jeg har vært svært nøye med, at giret er på plass før jeg gir gass. Når jeg feks ser at det blir grønt lys så kobler jeg inn, naturligvis avhengig av hvor langt jeg bak jeg står i køen da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 28, 2016 På MBen bruker jeg bare å trø bremsen i bunnen, da aktiveres "hold" funksjonen og bilen holder på bremsen selv, så den går aldri i fri. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 28, 2016 Jeg gjør ikke dette, annet enn om jeg ser at køen ikke beveger seg overhodet. Ved f.eks. vente på rødt lys så holder jeg den alltid i D for å være klar. På samme måte som jeg holder clutchen inne i bil med manuell girkasse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 28, 2016 Har så å si aldri hatt bilen i N på multitronic, den skjønner tegningen når man holder inne bremsen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 28, 2016 Ta taxi i Korea; der er de helt besatte på sette den i fri for hver minste stopp. På kvelden slår de også over til parklys mens vi venter på grønt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 28, 2016 Det har jo ingen funksjon å sette girkassen i N om du må vente på grønt lys ved et kryss etc. Når du har i D (eller et annet girvalg), vil girkassen stå i inngrep. La oss tenke oss en situasjon der man kommer inn mot et lyskryss, man bremser ned og stanser. Girkassen girer da ned til førstegir. Girkassen står da i førstegir, uten at ventilhuset, solenoider (eventuelt servoer og bremsebånd) forandrer posisjon. Alt av energien tas opp i converteren og forandres til varmeenergi, som igjen kjøles ned i girkasseoljekjøleren. Slik jeg ser det, vil det være mer slitasje på en automatkasse om man setter den inn og ut av inngrep (inn og ut av D) hver gang man kommer til et kryss. Da må clutchpakkene gå sammen og fra hverandre *hver* gang dette gjøres, og dette vil føre til slitasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 29, 2016 Kan være at det bare er meg, og jeg har ingen peiling på slike dsg kasser egentlig. Har dsg i både transportern (7 trinns) og i passaten (6trinns 4 motion) når jeg stopper opp syns jeg at jeg kan høre at den tar den ut av gir? motoren får i hvertfall et annet turtall et halvt sekund. Når jeg slipper bremsen og klargjør for å dra i gang høres det ut som om den slenger inn D igjen. Kan dette være tilfelle for å spare clutcher etc? Passaten har og forøvrig start og stopp funksjon men ikke på transportern. Anders 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 29, 2016 På DSG'ene innbiller jeg meg i hvert fall at det er bedre å holde bremsen inne (så clutchen(e)) frir ut), enn å "henge" på gearkassa (f.eks. i lyskryss eller trafikal stans i svak motbakke.) Men jeg tar meg selv i å jukse litt her innimellom, fordi å unngå at start/stopp-automatikken inn (dvs at motoren stanser). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 29, 2016 Kan være at det bare er meg, og jeg har ingen peiling på slike dsg kasser egentlig. Har dsg i både transportern (7 trinns) og i passaten (6trinns 4 motion) når jeg stopper opp syns jeg at jeg kan høre at den tar den ut av gir? motoren får i hvertfall et annet turtall et halvt sekund.Når jeg slipper bremsen og klargjør for å dra i gang høres det ut som om den slenger inn D igjen. Kan dette være tilfelle for å spare clutcher etc? Passaten har og forøvrig start og stopp funksjon men ikke på transportern. Anders Samme greia på en gammel merce jeg hadde (87 mod 250TD med 4 trinns automat). den løste ut etter noen sekunder.. volvoen jeg har er ikke slik (99 V70 2.5TD). den står på krava hele tiden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 29, 2016 Nå har jeg aldri hatt "gammeldags" automat, men bare tiptronic og nå s-tronic. På tiptronic har jeg alltid satt den i fri når jeg står i ro over litt lengre tid som kø, stopp i trafikk, lyskryss der det blir litt venting etc. Bilene jeg har hatt med tip merker man at vil tydelig frem og man hører på motor og vibrasjoner at den "presser" seg frem når man står med bremsen på, litt som å ligge med clutchen halvveis ute på en manuell med bremsen inne. Jeg kan ikke se at dette skal bra for lameller etc. i kassen. Nå har jeg hatt fem biler med tip, gjort det samme på alle uten noe problemer. På nåværende s-tronic så virker det som beskrevet tidligere her at den går ut av gir etter et par sek med stilleståing. Motor vibrasjon og turtall forandrer seg og når man slipper bremsen igjen er det en liten forsinkelse før den skyter avgårde igjen. Så nå lar jeg den stå i D da jeg ikke merker noe belasting kontra med tiptronic. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 29, 2016 Nå har jeg ikke satt meg inn i dsg/s-tronic,men er ikke disse egentlig en automatisk styrt manuellkasse? Da vil jo clutch løse ut ved stans 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 29, 2016 Nå har jeg ikke satt meg inn i dsg/s-tronic,men er ikke disse egentlig en automatisk styrt manuellkasse? Da vil jo clutch løse ut ved stans Stemmer. Så på disse skal det ikke ha noe for seg ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 29, 2016 Nå har jeg aldri hatt "gammeldags" automat, men bare tiptronic og nå s-tronic.På tiptronic har jeg alltid satt den i fri når jeg står i ro over litt lengre tid som kø, stopp i trafikk, lyskryss der det blir litt venting etc. Bilene jeg har hatt med tip merker man at vil tydelig frem og man hører på motor og vibrasjoner at den "presser" seg frem når man står med bremsen på, litt som å ligge med clutchen halvveis ute på en manuell med bremsen inne. Jeg kan ikke se at dette skal bra for lameller etc. i kassen. Nå har jeg hatt fem biler med tip, gjort det samme på alle uten noe problemer. På nåværende s-tronic så virker det som beskrevet tidligere her at den går ut av gir etter et par sek med stilleståing. Motor vibrasjon og turtall forandrer seg og når man slipper bremsen igjen er det en liten forsinkelse før den skyter avgårde igjen. Så nå lar jeg den stå i D da jeg ikke merker noe belasting kontra med tiptronic. Samme oppfatning har jeg. På tip så går motor tyngre og presser seg litt fremover i D. Er jo converter som "slurer" og den må jo bli slitt av det den og? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 29, 2016 Samme oppfatning har jeg. På tip så går motor tyngre og presser seg litt fremover i D. Er jo converter som "slurer" og den må jo bli slitt av det den og? Slitt? Det er ikke fysisk kontakt mellom halvdelene i en converter, det er oljen som tar denne lasten. Gudene vet hvor mange titalls millioner convertere som har blitt laget de siste 60 årene uten at denne problemstillingen faktisk har vært et problem. Jeg tviler på at den gjennomsnittlige Fritz i Köln, Chang i Beijing eller Joe i Los Angeles tenker mye på dette i sine daglige timer med køkjøring... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 29, 2016 En momentomformer/converter blir ikke slitt, såfremt oljenivå og oljetype er korrekt, samt at oljen blir skiftet slik at den ikke blir forurenset. Enkelte automatkasser har skiftet converter grunnet konstruksjonsfeil, men dette kan man ikke ta med i beregningen. Det skrives her at man føler at bilen presser seg frem når man står med bremsen inne. Tiptronic er strengt tatt en gammeldags automatkasse som er elektronisk styrt. Det er en converter som multipliserer momentet som går inn fra motoren og inn i girkassen, og en ECU og solenoider sammen med ventilhuset styrer clutchpakkene. På en automatkasse står ikke en clutchpakke halvveis i inngrep, annet enn da man foretar et girskifte. Såfremt alt er i orden, kan man ikke "slure på clutchen" med en automat. Den trolige årsaken til at det føles dithen at man føler bilen presser seg frem f.eks ved et lyskryss med bremsen inne, er at converteren - som tidligere nevnt - multipliserer momentet motoren leverer og inn på automatkassen. Hvor mye avhenger hvordan converterer er konstruert, men momentet kan gjerne doble seg. Men igjen; med en vanlig automatkasse: les converterautomatikk er det *ikke* farlig å la girkassen stå i gir til krampa tar deg når du holder bremsen inne. Mange nyere girkasser (elektronisk styrte, vel og merke) kobler selv i fri for å spare drivstoff. DSG-kassene kobler selv i fri pga konstruksjonen, så her har det ingen funksjon manuelt å sette i fri what so ever. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Januar 29, 2016 En momentomformer/converter blir ikke slitt, såfremt oljenivå og oljetype er korrekt, samt at oljen blir skiftet slik at den ikke blir forurenset. Enkelte automatkasser har skiftet converter grunnet konstruksjonsfeil, men dette kan man ikke ta med i beregningen. Det skrives her at man føler at bilen presser seg frem når man står med bremsen inne. Tiptronic er strengt tatt en gammeldags automatkasse som er elektronisk styrt. Det er en converter som multipliserer momentet som går inn fra motoren og inn i girkassen, og en ECU og solenoider sammen med ventilhuset styrer clutchpakkene. På en automatkasse står ikke en clutchpakke halvveis i inngrep, annet enn da man foretar et girskifte. Såfremt alt er i orden, kan man ikke "slure på clutchen" med en automat. Den trolige årsaken til at det føles dithen at man føler bilen presser seg frem f.eks ved et lyskryss med bremsen inne, er at converteren - som tidligere nevnt - multipliserer momentet motoren leverer og inn på automatkassen. Hvor mye avhenger hvordan converterer er konstruert, men momentet kan gjerne doble seg. Men igjen; med en vanlig automatkasse: les converterautomatikk er det *ikke* farlig å la girkassen stå i gir til krampa tar deg når du holder bremsen inne. Mange nyere girkasser (elektronisk styrte, vel og merke) kobler selv i fri for å spare drivstoff. DSG-kassene kobler selv i fri pga konstruksjonen, så her har det ingen funksjon manuelt å sette i fri what so ever. Strålende informasjon, tusen takk Dag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Januar 29, 2016 Gode forklaringer og det stemmer bra med oppbygningen av en kasse. Men nå er det slik at automatkasser ryker og ofte grunnet oljeproblemer. Det er jo oljen som står for "trykket" og gjør at man slipper en rein mekanisk kobling. Momentomformeren er koblingen mellom motor og kasse. Det kan nok stemme at det er ingenting som direkte "slurer", men når man står i ro er det godt med moment som går fra motor og inn i kassen, mens drivverk likevel står i ro. Det er et konstant press på drivverk og bilen vil frem men blir holdt igjen. I mitt hode føles ikke dette godt uansett om det gjør noe eller ei. Om det er nødvending å frikoble når man står i ro kan man nok si nei til, slik som Per sier er det millioner av automatkasser og brukere som ikke gjør dette og det går helt fint. Men er man entusiast gjør man mye rart man ikke trenger å gjøre og jeg har i alle år fått en mye bedre følelse av at kassen og bilen har det bedre av å ikke stå med belasting når det ikke er behov for det: rolleyes Nå er det også forskjellig moment omformeren gir fra bil til bil og jeg må si at på S8`en var det Power. Den pushet virkelig hardt på når jeg stod stille, der måtte bremsene virkelig holde igjen. Veldig stor forskjell fra den til de andre jeg har hatt. Gikk glatt opp bratte bakker uten å røre gassen og hadde høy fart på tomgang kontra andre aut. kasser jeg har hatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 29, 2016 Momentomformeren er jo laget akkurat slik, ved lav fart skal den fungere 'ekstra bra', over stallhastigheten, vel og merke. (ref amerikanske muskelbiler med høy stallspeed for å få bedre aks.) Man får uansett skille mellom clutchene i en automatkasse (som enkelt sagt enten er av eller på) og en DSG hvor selve clutchene drar i gang bilen. Multitronic har vel også en automatisk clutch i stedet for momentomformer? Dagens biler er nok uansett laget for å klare køkjøring og korte stopp med bilen i 'drive' like godt som de gamle! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...