#26 Skrevet Januar 29, 2016 (endret) Momentomformeren er jo laget akkurat slik, ved lav fart skal den fungere 'ekstra bra', over stallhastigheten, vel og merke. (ref amerikanske muskelbiler med høy stallspeed for å få bedre aks.) Man får uansett skille mellom clutchene i en automatkasse (som enkelt sagt enten er av eller på) og en DSG hvor selve clutchene drar i gang bilen. Multitronic har vel også en automatisk clutch i stedet for momentomformer?Dagens biler er nok uansett laget for å klare køkjøring og korte stopp med bilen i 'drive' like godt som de gamle! Multitronic har et slags kjede som sklir opp og ned langs noen hjul, og som dermed endret utvekslingen mellom motor og drivverk. Ser ut til at den har en automatisk styrt clutch også. typ (lite driver stort tannhjul = høy utveksling, stort driver lite = lav utveksling) Til diskusjonen: Mine foreldres passat 1.8t tiptronic har gått snart 300k med kun et oljeskift på kassa, og denne kassa fungerer som når den ble levert fra fabrikk. Denne har blitt brukt MYE i køkjøring og samt start og stopp. Den har alltid stått å "hvilt" på momentomformeren i D. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Januar 29, 2016 Mye som skal fungere i en automat:) Her er sentralen,bytter trykk regulator og noe smatteri,o-ringer i stemplene. Bunnen av kassa som sentralen skal opp i : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Januar 30, 2016 http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=71968.0 her er en tråd om overhaling av en Mercedes girkasse, selv om det ikke er VAG så er det interessant lesing 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Januar 30, 2016 Enhver mann gjør selvsagt som han vil, men å koble automaten i fri mens man står stille gir ingen mening. Den er designet for å kunne stå stille i D. Ved å sitte å gire mellom N og D, forsvinner vel litt av poenget med å ha automat? Hva så om torque converteren står å spenner opp drivverket litt? Kreftene på drivverket under kjøring er uansett skyhøye i forhold. I mitt hode har det ingenting med å være entusiast å flytte automatspaken mellom N og D. Det må være noen seiglivede urban myths folk driver å tror på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Januar 31, 2016 Ja, det medfører riktighet, og som nevnt over - enkelte nyere automatkasser med elektronisk styring går selv i fri når man man har stått stille lengre enn en viss periode med bremsen inne, f.eks ved et lyskryss - f.eks AW55-50/51SN-kassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Januar 31, 2016 Ja, det medfører riktighet, og som nevnt over - enkelte nyere automatkasser med elektronisk styring går selv i fri når man man har stått stille lengre enn en viss periode med bremsen inne, f.eks ved et lyskryss - f.eks AW55-50/51SN-kassen. Alle nye kasser uten converter vil vell fri ut. Å veksle mellom N-D høres ut som mer slitasje enn å bare la den være hvis man bare står og venter på grønt lys. Vi har kunder som har kjørt over 300 000 med a6 4f med tiptronic uten trøbbel. Det lille momentet som spenner opp drivverket når man står i gir ingen slitasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Januar 31, 2016 Dette er jo nevnt over. Alle DSG-kasser går i fri ved et lyskryss f.eks pga konstruksjonen, da en DSG-kasse bruker to lamellpakker lik de man finner i en vanlig automatkasse stacket utenpå hverandre, og de har jo som kjent ingen mulighet til å slure. Dermed frikobler den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 31, 2016 Dette er jo nevnt over. Alle DSG-kasser går i fri ved et lyskryss f.eks pga konstruksjonen, da en DSG-kasse bruker to lamellpakker lik de man finner i en vanlig automatkasse stacket utenpå hverandre, og de har jo som kjent ingen mulighet til å slure. Dermed frikobler den. Ja men ikke alt er/kalles dsg derav min kommentar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Mars 6, 2016 Kom over denne på youtube 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Mars 6, 2016 Interessant tråd! Min egen Audi A8 2010 4,2tdi med 8-trinns tiptronic går i fri når den står i lyskryss eller stopper opp, selv om den står i Drive så merker man at den frikobler kreftene. Dette funker veldig bra syntes jeg! Da slipper man å bekymre seg over unødig slitasje på.evt converter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Mars 6, 2016 Dette har jo intet med å gjøre for og spare girkassens komponenter for slitasje. Dette er et miljøtiltak. Når girkassen frikobler, går motoren noe lettere, forbruker noe mindre drivstoff og dermed har et litt lavere utslipp. Om du tenker deg litt om, så er problemet at HVER gang clutchene kobler inn og ut vil det bli en liten slitasje, og enkelte girkasser (f.eks AW55-50/51SN) har hatt problemer med utslitte clutcher nettopp pga denne funksjonen - en girkasse som er regnet som særdeles slitesterk. Det har *ingen* funksjon - foruten en ørliten besparelse i drivstoff - å sette en automatkasse i fri ved rødt lys/lyskryss etc whatsoever, og lever du i villfarelsen at du sparer girkassen for slitasje må du stikke fingeren i jorden og tro om igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Mars 8, 2016 Interessant tråd her. Selv er jeg veldig på å ikke slite ut girkassen. Setter bilen aldri i fri/P, den står alltid i D i lyskryss. Hører at den kobler litt ut. Har DSG kasse. Håper med det, og tror etter å ha lest innleggene over her - at det gir mindre slitasje på kassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Mars 8, 2016 På den b7 passaten jeg hadde hørte en tydelig forskjell på turtall når en satte bilen i N. Der ble det en vane å sette den i N når jeg sto litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Mars 8, 2016 Min gamle '01 Mondeo med BorgWarner automat setter jeg bare i N når jeg skal ut av bilen, og jeg kan ikke tro at noen andre som har kjørt bilen tidligere har gjort noe annet. Den er litt brå i overgangen fra første til andre, men ellers er girkassa silkemyk etter 285.000 km. Jeg tror dette med slitasje ved kø/rødt lys er overdrevet når det gjelder klassiske automatkasser. I hastigheter under 60 setter jeg den gjerne i 2 eller 3 (4-trinns kasse), for så fort man slipper gassen så er denne rett opp i fjerde, og man sliter ut bremseklossene. Det skader ikke å motorbremse litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Mars 8, 2016 Man kan ikke sammenligne konstruksjonen av en DSG og en girkasse med converter (momentomformer). Årsaken til at en girkasse av DSG-type kobler i fri er at den rett og slett MÅ gjøre dette, ellers vil motoren kveles. Her er det jo en fast kobling mellom motor og gir, og ingen annen mulighet for sluring en den man finner i en bil med manuell girkasse. Sluring på clutchen blir som kjent en kortlivet affære. På en automatgirkasse vil hele girkassen i praksis så stille når bilen står stille ved et lyskryss f.eks. Converteren er svært enkelt bygget opp av to skovler, den ene koblet til motoren, den andre til girkassen (det er langt mer avansert, men for å gjøre det SVÆRT enkelt). Når man står i et lyskryss med bremsen tråkket inn og bilen står stille, vil skovlen tilkoblet motoren gå rundt, skovlet koblet til girkassen stå stille, og hele girkassen stå stille. Sluringen foregår i converteren, mellom disse to skovlene (for å forklare de SVÆRT enkelt), og IKKE i clutchpakker etc. Clutchpakkene etc står i inngrep, og har INGEN slitasje. Enkelt og greit. Det er først når man begynne å la noe gå ut og inn av inngrep det blir slitasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Mars 8, 2016 For den interesserte så finnes det mange videoer på youtube om dette emnet. Her er en av mange:https://www.youtube.com/watch?v=u_y1S8C0Hmc&ebc=ANyPxKopYXDVox8fi5P_3FZkbaX0AMs4K_vltGtiRdNI4DurTsEIeqz84ZtORUTomqnUDk_3DvtI1MJsWSbwnzqe7rw4-OzLUw 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...