#1 Skrevet Januar 31, 2016 Hei Jeg har lavt oljetrykk på en ABY motor, i følge måler i bilen så ligger den på ca 4 ved kald motor. Når oljen blir varm så ligger den på ca 1.2 på tomgang og ca 2 bar ved pen kjøring, øker til rundt 2.5 - 3 bar ved litt pådrag men mener da dette er litt lavt ? varsellampen kommer en sjelden gang også, så da er den vel nede på 1.8 Bar. Noen kjente feil som bør sjekkes ut eller er det bare å gå på med å bytte pumpe og overhaling av motor med en gang ? Er det noe sil eller noe i bunnpanne osv som går tett å kan skape problemer på disse ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 31, 2016 Spesifikasjonen fra fabrikant er 2 bar @ 2000 rpm @ 80 graders oljetemperatur, det vil si minimumstrykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 1, 2016 Ja, så ligger på minimum, å siden varsellampen blinker en sjelden gang så kan det tyde på att jeg er nede på 1.8bar. Er det noen andre kjente feil som kan gjøre dette ? Eller er det somregel pumpe eller slitt motor ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 1, 2016 Ja, blinker varsellampen går du ned på 1,8 bar eller under. Først og fremst vil jeg mistenke rammelagerne i motoren din, da det kan forsvinne mye oljetrykk der - såfremt motoren ikke har blitt kjørt 50 000 km mellom hvert oljeskift med noe seig mineralolje. Oljepumpen kan jo også ha gitt seg, men det er vel ikke typisk. Uansett bør du nok påregne en overhaling. Time to upgrade 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 16, 2016 HEJLP!! Motoren er ny overhalt: Nye H-Råder Nye råde og bærelager ny turbo slipt topp og bunn ny oljepumpe balansert og slipt veiv nye tettinger og styringer i topp Startet opp og alt ser bra ut, men oljetrykket er akkurat det samme!! ca 1 bar på tomgang og ca 2bar @ 2000 omd ved varm motor Er det noe kjente feil med topp eller noe som kan stjene oljetrykket ?? det er vel nå stort sett bare kammene og ventilløftere som ikke er byttet. (Ingen tikking) Har sjekket trykket med manometer, så det er reelt, det er ikke måleren i bilen som er tullete. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 16, 2016 Skal ikke trykket være slik? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 16, 2016 Det er minimums trykket, så bør ikke være slik på nyoverhalt motor, ligger så på grensa så den ligger mellom 1.8 og 2 bar ved 2000omd å da slår føleren på blokka inn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 16, 2016 Hvem sin (merke) oljefilter bruker du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 16, 2016 Hadde først fra meca, så kjøpte jeg på møller for å teste, men ingen merkbar endring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 16, 2016 Ble oljepumpen kontrollmålt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 16, 2016 Jeg har byttet den med ny, for å være sikker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 19, 2016 Har du byttet sensoren til oljetrykket? Den sitter i blokka like ved radiatoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 19, 2016 Hadde samme problem her, da manglet shims/skive på trykkreg. stempelet på oljepumpa. Har du oljefilteret i org filterhuset eller er det flyttet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 19, 2016 Noe så lett som, alt for tynn olje? Hva bruker du? Sent fra min SM-G920F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 19, 2016 Hei, målte du lagerklaring før oppstart? Med plastigauge eller noe? Slik at du er sikker på at alt stemmer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 19, 2016 Begge følerene på blokka er nye. har i tilegg målt med manometer nede på blokka for å være sikker på att trykket er reelt. Har schims på fjæra på Oljepumpa ja, og filter sitter i orginalt hus. er nytt filter og ny 10w40 olje på den, skulle ikke bli for tynn etter 5-10min på tomgang den. Vet mange fyller på enda trykkere olje, men skulle ikke være nødvendig på en overhalt motor, og ikke så lavt trykk når ikke olja er skikkelig varm. Veiva og lagerene der er målt å balansert værtfall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 20, 2016 Tenkte også "for tynn olje"... Var noe rart dette da. Er det riktig mengde olje i motorn da? Riktig lengde på peilepinnen? "Riktig" bunnpanne? Bare tenker i disse baner, siden man har hatt motoren ifra hverandre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 20, 2016 Alt er i grunn orginalt, bortsett fra satt inn h råder, men var samme feil med de orginale rådene. Har fått tips om å bytte reduksjonsventilen som sitter innenfor oljetrykkbryteren, skal prøve det på søndag så får jeg se er det ikke den så får jeg ta av bunnpanna å dobbeltsjekke slik att det ikke er noe skade eller sprekk i røret/sila fra oljepumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 22, 2016 Da var endelig trykkproblemet løst! Det var faktisk den lille ventilen innenfor nedre oljetrykkbryteren som sto delvis åpen. Byttet denne å havnet på ca 2 bar på tomgang og litt i underkant av 4bar ved 2000omd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 11, 2018 Hadde samme problem her, da manglet shims/skive på trykkreg. stempelet på oljepumpa. Har du oljefilteret i org filterhuset eller er det flyttet? For å være nysgjerrig; Hvor sitter dette shimset? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 11, 2018 For å være nysgjerrig; Hvor sitter dette shimset? Under oljetempgiveren på oljepumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 30, 2018 Under oljetempgiveren på oljepumpa. Hmmm...da mangler jeg kanskje det shimset...? Hvor skal det sitte og hvor tykt er det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 30, 2018 Hmmm...da mangler jeg kanskje det shimset...?Hvor skal det sitte og hvor tykt er det?[ATTACH=CONFIG]259909[/ATTACH] Har du lavt max oljetrykk? Hvis ikke så trenger du ikke shimse opp fjæra. Dette er overtrykksventilen så den bestemmer max trykk. Gir ikke høyere trykk på tomgang osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 1, 2018 (endret) Den originale oljetrykksmåleren har vist 3-3.5 bar ved oppstart i romtemperatur og ned i 0 bar på tomgang så jeg har vært litt skeptisk. Samtidig var den likedan med den gamle motoren som vi kontrollmålte trykket på så jeg har ikke stolt på den. Fikk etter litt om-og-men tak i proft måleutstyr i dag og det viser 6bar ved oppstart og ca 1 bar på tomgang / 4 bar ved 2000 omd på varm motor. Jeg shimset fjæra forsøksvis noen millimeter i går,men de kan jeg nok ta bort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...