Anbefalte innlegg

Hei. Da har naboen plassert sin A6 4F hos meg med håp om at jeg kan fikse hans (motor)problem. Lufter mine tanker her, og håper på tips, gjerne noen har opplevd det samme.

Når motor går så er det en kraftig puffelyd i motorrommet, i takt med en sylinder. Lyden er tilstede på alle turtall, men mest på varm motor. Kan faktisk høres ut som eksoslekkasje fra en sylinder, men lyden kommer fra luftfilterboksen. Tar jeg av slange inn på innsuget (fra turbo osv) så kan jeg bekrefte at lyden kommer fra innsuget. Siden lyden er i takt med en sylinder så kan den altså ikke kommer fra eksosen via EGR-ventilen! Altså må lyden komme ut en innsugsventil? Min tanke var da at lobene på en sylinder (på eksoskammen) var nedslitt, at eksosventil ikke åpner skikkelig og derav slipper resttrykk ut i innsuget når innsugventilene åpner. Vet at 8v pumpedysemotorer har slitt noe med dette, men dette er en 16v. Har nå hatt av toppdeksel og ser at alle lobene på både eksos- og innsugkam er fine, ikke nevneverdig slitasje. Kan være at en innsugsventil ikke tetter, har ikke målt kompresjon da jeg ikke har utstyr til dette.

Noen som har opplevd noe lignende? Motoren er en 2.0 TDI motorkode BLB, med 210' km på baken, og motor har gått som en klokke til nå. Er heller ingen feilkoder og motor trekker (ifølge eier) normalt.

 

Tips noen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har opplevd noe lignende, eller som har teorier ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det overveldende mye hjelp å få. Samme det, problem er funnet og fikset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg ut løsningen her og sett tråden som løst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desverre litt sløv aktivitet på forumet her for tiden. Håper ting tar seg opp igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekk dieseldyse førte til litt diesel i oljen - som igjen løste opp gammel koks og gørr (resultat av) LL-oljeskift - som igjen tettet oljekanaler til ventilløftere i vippearmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.