#1 Skrevet Februar 3, 2016 (endret) Hei. Da har naboen plassert sin A6 4F hos meg med håp om at jeg kan fikse hans (motor)problem. Lufter mine tanker her, og håper på tips, gjerne noen har opplevd det samme. Når motor går så er det en kraftig puffelyd i motorrommet, i takt med en sylinder. Lyden er tilstede på alle turtall, men mest på varm motor. Kan faktisk høres ut som eksoslekkasje fra en sylinder, men lyden kommer fra luftfilterboksen. Tar jeg av slange inn på innsuget (fra turbo osv) så kan jeg bekrefte at lyden kommer fra innsuget. Siden lyden er i takt med en sylinder så kan den altså ikke kommer fra eksosen via EGR-ventilen! Altså må lyden komme ut en innsugsventil? Min tanke var da at lobene på en sylinder (på eksoskammen) var nedslitt, at eksosventil ikke åpner skikkelig og derav slipper resttrykk ut i innsuget når innsugventilene åpner. Vet at 8v pumpedysemotorer har slitt noe med dette, men dette er en 16v. Har nå hatt av toppdeksel og ser at alle lobene på både eksos- og innsugkam er fine, ikke nevneverdig slitasje. Kan være at en innsugsventil ikke tetter, har ikke målt kompresjon da jeg ikke har utstyr til dette. Noen som har opplevd noe lignende? Motoren er en 2.0 TDI motorkode BLB, med 210' km på baken, og motor har gått som en klokke til nå. Er heller ingen feilkoder og motor trekker (ifølge eier) normalt. Tips noen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 4, 2016 Ingen som har opplevd noe lignende, eller som har teorier 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 10, 2016 Her var det overveldende mye hjelp å få. Samme det, problem er funnet og fikset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 10, 2016 Legg ut løsningen her og sett tråden som løst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 10, 2016 Desverre litt sløv aktivitet på forumet her for tiden. Håper ting tar seg opp igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 11, 2016 Lekk dieseldyse førte til litt diesel i oljen - som igjen løste opp gammel koks og gørr (resultat av) LL-oljeskift - som igjen tettet oljekanaler til ventilløftere i vippearmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...