Anbefalte innlegg

Hei,

 

bytta fra ledpære til vanlig glødelampe i Passaten. Nå får jeg ikke lys og feilmelding på høyre parklys.

 

Har ikke spenning ut til lampehuset, men har ohmet alle sikringer inni bilen og alle er ok. Ledningsnettet kan jo ikke bare slutte å virke uten at noen tar i det. Hva er det som foregår?

 

Kan legge til at ledpærene gjorde lyssensor forvirret da kjørelysene alltid var på, og det var derfor jeg byttet tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Styringsenheten for lys kan kutte utgangen; tar man batterispenningen +10 minutter så fikser det problemet (første gang tok jeg tydeligvis ikke spenningen lenge nok). Nå virker alt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må spørre, var det 100% sikkert i ditt tilfelle at lyssensor ble forvirra pga led i parklys?

Har samme problem selv med lyssensor, og har led i parklys. Men ser ikke helt hvordan den skal bli forvirra av det[emoji14]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke 100% sikker nei, men etter jeg monterte led pærene så var alltid parklys og nærlys på samtidig selvom lysbryter inni bilen lyste grønt (og lys inni bilen er slått av). Jeg har lysbryter på "tunnelen".

 

Men det skal sies at det har regnet mye i det siste så regnsensor har vært aktivert så mulig regnsensor aktiverer nærlys(?). Jeg skal følge litt mer med på nærlysene når det blir ordentlig lyst og tørt ute.

 

En annen ting etter min mening, er elendig kvalitet på led pærene fra Ekstralys. Printkortet er altfor tjukt og når man monterer dem i sokkelen kan resistorene veldig fort falle av (tyder på dårlig lodding/ujevn loddetemp når de nærmest kan plukkes av med negla). Forsøkte å skrive dette til Ekstralys.no med ble bare avspist med at de hadde solgt 10.000 sett av disse settene og jeg måtte være maksimalt uheldig bla bla bla.

 

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likner veldig på pærene jeg har, men husker ikke hvor jeg kjøpte dem, flere år sids(og ene pæra kutter ut random om dagen[emoji14]).

 

Lyssensoren min har kveldsmodus så og si konstant. Instrumentlys inni bilen og i alle knapper er på hele tida, og nærlys er tent. Så jeg har nok heller et problem med selve sensoren min da. Virker ikke som samme problem som deg.

Min bytter til dag-modus bare i veldig sterkt lys, typisk med sola rett i mot. Men kun enkelte ganger da også.. (har stilt på alt som kan stilles på at rute-type osv i vagcom uten at det hjelper).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likner veldig på pærene jeg har, men husker ikke hvor jeg kjøpte dem, flere år sids(og ene pæra kutter ut random om dagen[emoji14]).

 

Lyssensoren min har kveldsmodus så og si konstant. Instrumentlys inni bilen og i alle knapper er på hele tida, og nærlys er tent. Så jeg har nok heller et problem med selve sensoren min da. Virker ikke som samme problem som deg.

Min bytter til dag-modus bare i veldig sterkt lys, typisk med sola rett i mot. Men kun enkelte ganger da også.. (har stilt på alt som kan stilles på at rute-type osv i vagcom uten at det hjelper).

 

Til info så kan du legge inn hvilken prosent du vil i vagcom, det legges inn som hexadesimale tall.

Da kan du velge en prosent som er annerledes en de standard-verdiene som VW har lagt inn.

Laget en liten tråd når jeg fiklet med dette på Tiguanen min.

http://forum.vacn.no/showthread.php?271654-Justere-f%F8lsomhet-p%E5-lyssensor-VW-Tiguan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk!!

Dette må prøves 😁😁

 

Så kan man jo lure på hvorfor ingen av standardvalgene fungerer hos meg. Om sommern funker det noe bedre, men fortsatt langt unna 100%.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Morten; du må mer en gjerne legge ut hvordan det gikk, og oppskrift på hvordan det gjøres!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal gjøre det, når jeg får tid til å se på det :) Bør være ganske rett frem egentlig. Så lenge man vet hva hexadesimale tall er ;)

Og prosenten er jo hvor mye lysgjennomtrengning det er i ruta, så jo lavere prosent jo mørkere må det være før nærlys tennes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heksadesimale tall er et system som er et 16-tallsystem istedenfor 10-tall slik vi er vant med.

0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, A, B, C, D, E og F istedenfor 0-9.

Men dersom en ikke gidder å regne på det er det bare å bruke en nettside som regner om.

 

Denne er fin http://www.binaryhexconverter.com/decimal-to-hex-converter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg egentlig mener, er at dette forumet mangler en god og detaljert oversikt over typiske greier man kan gjøre i Vagcom for de ulike modellene. Nå må liksom hver enkelt google, spørre og prøve seg frem selv. Kommer på i farten:

1) justere lyssensor Passat B6

2) deaktivere lyktespyler Passat B6

3) deaktivere bakvisker Touran (også når bilen settes i revers med frontviskere på)

4) justere leaving/coming home tidsforsinkelse Passat B6

++

 

Altså litt mer detaljerte plug&play guider, istedetfor løse tråder rundtforbi med noen hint til 09 Cent El, og hextall.

 

Ole M

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stein: vet godt hva hex er, så det bør gå fint :) Skal prøve å endre litt en dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra link! Takk :)

Jeg står på vei ut i bilen for å prøve litt, tenkte å lete opp denne tråden igjen. Så spratt det opp oppdatering for abonnert tråd før jeg rakk å finne den ;)

Da får jeg se hva jeg får til...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg endret litt på min bil, og det var jo null problem. Endret til A0 som flere i vwvortex-tråden.

Trengte ikke å regne om noe som helst fra/til hex, selv om longcoding-verdien ikke skal være i hex. Jeg gikk bare inn på longcoding-helper på RLS innunder 09-sentralelektronikk, og endret hex-verdien øverst i feltet der.

Da ble den dropdown-menyen under blank pga det ikke matchet noen av valgene, men så var det bare å lagre.

 

Funka knall når jeg var ute å kjørte, dog var det både sol og snø på bakken som lyste opp, så det gjenstår å se når det ble mørkere.

Men for min del trodde bilen det var mørkt stort sett hele tida tidligere, så et stort framskritt nå.

Og den skrudde på lys når jeg kjørte inn i garasjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten; antar du mener 0A for byte 1..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig 0A ja, trykkleif :P

 

Kan oppdatere med at jeg kjørte til jobb idag 06:30, og da var nærlys tent hele tiden. Så tilsynelatende fungerer ting bra nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får oppdatere med enda en post, siden det ikke fungerer helt som det skal allikevel.

Fungerte knall en del av veien hjem til jeg kom til første tunell. Etter tunnellen bytta den ikke tilbake til dagmodus, før på et tilfeldig tidspunkt når jeg nesten var hjemme.

Tipper sensoren min er syk[emoji14]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.