Normal temp på kjølevæske 1,9tdi avf på driftsvarm motor?

Anbefalte innlegg

Har byttet registerreim inkl vannpumpe (skf) på Passat'n nå. Ser ingen lekkasjer eller noe annet feil. Fin varme i varmeapparat. Temp.måler i instrumentpanel sier 90° etter fin kjøretur, uten noen ekstra belastning. Startet med å fylle rent vann for å spyle gjennom systemet. Ble litt overrasket da jeg tappet av vannet (tappe-plugg i bunn av radiator), vannet var kalt!!

 

Så lurer på om dette er normalt? Må en kjøre lengre og hardere for at vannet skal bli varmt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dårlig thermostat?

 

om denne ikke åpner, så sirkulerer ikke vannet i radiator og da holder det seg kaldt selvom motoren er varm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men burde ikke motor blitt varmere enn stabile 90* da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå som det er vinter så blir ikke motor så varm ved normal kjøring at thermostat åpner om du grisekjører i 3 gir osv en stund skal du se det blir varmt og thermostat åpner, stusset over det samme selv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo nettopp derfor vi har termostat :)

Den sirkulerer vannet kun inni motor og varmeapparat, til den blir så varm at den trenger ekstra kjøling.

Da åpner termostaten, og vannet sirkulerer også gjennom radiator.

Med andre ord, alt er slik det skal være ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slår meg til ro med dette da. Er vant med eldre bensinmotorer, og da var det sånn at når måler viste 90* så var vannet varmt i radiator også. Merker at jeg mekker mindre nå enn før ja. :)

 

Vet jo hva termostaten gjør, men forventet ihvertfall litt temperatur på vannet i radiator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres helt normalt ut. Kjølevifta på min TDI går kunn etter hard kjøring på bane om sommeren. Dieselmotorer genererer så lite varme at de ikke alltid blir varme om vinteren.

Hvis det er en lang oppoverbakke i nærheten av deg, så kan du teste. Bånn gass opp bakken i siste giret. Da blir motor og radiator varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting å merke seg er at 90 grader på viseren ofte ikke er 90 grader, det er mer "N" (Normal). Faktisk temperatur kan ofte leses i de "hemmelige" menyene.

http://forum.vacn.no/showthread.php?28769-Hemmelige-koder-(speedometer-i-klimadisplay)&highlight=koder+klima

 

På Touranen vi hadde så kunne jeg ha "90" på temp.måleren men bare 72 grader i klimadisplayet etter kaldstart (som jeg tror er riktig verdi, bl.a. fordi varmeapparatet ikke hadde full effekt enda). Og da vil ikke termostaten ha åpnet og gitt lunk i radiatoren. Tilsvarende kunne jeg ha 115 grader i klima og fremdeles 90 på nåla på varme dager (og dette er helt normalt, det koker ikke pga trykket - og hadde nåla vist 115 så hadde jo de fleste blitt stresset....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.