Tannstang audi a6 2.5TDI quattro c4 problemer

Anbefalte innlegg

Hei

 

har en audi A6 2.5 tdi quattro c4

som har noen problemer med tannstanga tror jeg,

 

tanstanga driver av å lager lyder når man svinger, høres ut som klonke lyder, når jeg tar tak i endeledd staga som sitter inn på tannstanga så kan jeg kjenne at dem har litt slakk i seg, dette er når bilen er slått av.

 

tyder dette på at tannstanga begynner å bli gåend eller?

 

har også litt svetting rundt hoved klokka, der slangene går inn på tannstanga.

 

tannstanga er akuratt bytta fra en S4 med ny mansjett på.

 

 

er det noen annen type olje jeg kan bruke eller noe? bruker grønn olje fra biltema nå.

 

veit at det var feil olje på bilen med den gamle tannstanga. men bytta den stanga.

 

kan det for eksempe være et problem med svervopumpa som får bilen til å lag lyd når den går?

 

og føles litt rar ut når man kjører. føles litsom den plusselig er litt hard også litt lett, rett og slett veldig ustabil.

 

Vanskelig å forklare men om noen har noen ting jeg kan sjekke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det var feil olje på bilen fra før (garantert ATF - rød olje), er det trolig fremdeles skade på pumpe og/eller tannstang.

Klonkelyder tyder på at det er slakk et eller annet sted, og foruten endeledd og bærearmer er det en annen ting du skal sjekke på C3, C4 og D11; innfestingene til tannstangen. Her kan karosseriet faktisk sprekke, og - såfremt delene ikke har gått ut - får du kjøpt forsterkninger hos Møller du kan sveise inn.

 

Biltema-oljen kan du fint bruke, og en overhalt tannstang fra USA ligger på 250-300 dollar, noe jeg hadde vurdert dersom jeg var deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å ta over tråden, men jeg har lignende problem med min C4. Har byttet olje uten endring. 375' km og med motor av er det kneppelyder i tannstang ved lett ratting i dødsonen, er også dårlig styrefølelse og jeg har opplevd horrible vibrasjoner i ratt (umulig å holde igjen) når jeg passerer 130, så horrible at jeg måtte kaste meg på bremsen. Er det helt unormalt at tannstang ryker på disse bilene eller er det noe en kan regne med etter såpass mange KM? Jeg føler at dette nærmest blir værre for hver tur jeg tar med bilen.

Har en km med dårlig grusvei som gir veldig mye klunking fremme uten noen merkbart dårlige foringer. Kan nedre fjærbeinslager forårsake dette? De øvre har jeg byttet. Det er ingen slakk i forstilling med motor i gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke for å ta over tråden, men jeg har lignende problem med min C4. Har byttet olje uten endring. 375' km og med motor av er det kneppelyder i tannstang ved lett ratting i dødsonen, er også dårlig styrefølelse og jeg har opplevd horrible vibrasjoner i ratt (umulig å holde igjen) når jeg passerer 130, så horrible at jeg måtte kaste meg på bremsen. Er det helt unormalt at tannstang ryker på disse bilene eller er det noe en kan regne med etter såpass mange KM? Jeg føler at dette nærmest blir værre for hver tur jeg tar med bilen.

Har en km med dårlig grusvei som gir veldig mye klunking fremme uten noen merkbart dårlige foringer. Kan nedre fjærbeinslager forårsake dette? De øvre har jeg byttet. Det er ingen slakk i forstilling med motor i gang.

 

Fint å bygge på tråden med samme tema. :)

 

De vibrasjonene i rattet, sikker på at det ikke er noe slakk i hjuloppheng eller dårlig balanse i hjulene? Dersom årsaken er tannstang kan man tro at samme turtall (og derav like vilkår for pumpa) gir lik vibrasjon også i lavere hastighet med lavere gir?

 

Når du skriver "dødsonen" hvor mye rattutslag snakker du om?

Disse bilene har ingen fjærbenslager nede, kun oppe. Nede er de opplagret i kuleledd i nedre bærearm og de gir aldri noe slik kneppelyd.

Generelt sett er det god kvalitet på disse tannstengene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått hjelp av en kamerat nå, litt vanskelig å høre etter lyder samtidig som man drar i ratt osv :) Lyttet nøye overalt med stetoskop og jeg ha konkludert i at tannstang er synderen. Har aldri vært borti en slik vibrasjon, en slags kavitering om man kan si det. Dødsonen er ganske voldsom spesielt uten servo igang(noe som er normalt, men ikke så mye som jeg har).

Min andre C4 har ingen dødsone i det hele tatt og har en helt annen feeling under kjøring. I det siste har jeg lagt merke til at bilen "sporer" i sving selv med 195/65, føles som om hjulene vandrer uten sammenheng med rattet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.