Kløtsjhjerte - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Kløtsjen tar litt brått ved igangkjøring og lugger litt i revers ved rygging oppover i bakke. Dersom man ruser og slurer litt ekstra går det greit. Merkeverkstedet snakka om dårlig smøring av kløtsjhjertet men dette ikke var noe å bry seg om? Aldri hørt om hjertet før jeg, så er det noen som kunne forklart hva det går i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha syns det høres ut som de prøver å lure deg jeg xD Aldri hørt om noe clutchjerte, og er heller ikke noe i en tørr clutch som skal ha noe form for smøring, høres mer ut som en clutch som begynner å bli slitt om du spør meg :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mon tro om de mener utløserlageret? Altså at det er manglende smøring på splinsen utløserlageret står på.

 

Symptomene er da at clutchen ikke helt griper med en gang og slurer ved igangsetting, men som oftest er det nok slitt lamell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel det samme som senteraksel med splines?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clutchen slurer ikke, men den tar litt brått. Det er liksom ingen mellomting, og den hogger dersom man forsøker å slure på tomgang. Også om man ikke drar den langt nok på turtallet før man skifter gir, har girkassa liksom en tendens til hogge. Samme skjer hvis man ikke ikke trykker kløtsjpedalen inn fort og kontant. Dette er en 1.9tdi manuell 5 girs.

 

Den andre bilen er også 1.9tdi men med manuell 6 gir. Den er helt silkemyk ift den over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje noen har montert en litt sintere clutch lamell på et eller annet tidspunkt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mon tro om de mener utløserlageret? Altså at det er manglende smøring på splinsen utløserlageret står på.

 

Symptomene er da at clutchen ikke helt griper med en gang og slurer ved igangsetting, men som oftest er det nok slitt lamell..

 

Jeg støtter denne teorien. Lamellen beveger seg ikke mykt på akselen, men "hopper" ut og inn, med brå clutch som resultat.

 

Det eneste å gjøre er desverre å ta ut girkassen og inspisere og smøre opp ved behov.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg støtter denne teorien. Lamellen beveger seg ikke mykt på akselen, men "hopper" ut og inn, med brå clutch som resultat.

 

Det eneste å gjøre er desverre å ta ut girkassen og inspisere og smøre opp ved behov.

 

Hadde ikke plukket ut girkasse uten å ha ny clutch tilgjengelig hvertfall. Dårlig lamell/trykkplate kan gi akkurat samme problemene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan like gjerne være utslitt dobbeltmasse svinghjul. Da lugger det når svinghjulet bunner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Merkeverkstedet mente også eneste mulighet var å ta ut girkasse, men det koster jo en liten formue. De mente det bare var å kjøre med; om man ikke tok bakkestart hver dag så kunne bilen rulle 100'km til.

 

Er det bare å dure ivei? Om noe ryker så drar det ikke med noe mer? Eller finnes det noen flinke folk i Agder som kunne ha fiksa ny clutch til en grei pris? Passat B6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje noen har montert en litt sintere clutch lamell på et eller annet tidspunkt?

 

Hehe..kjøpte bilen fra en oppi dalen som kjørte rally. Men han lovet at kun kona hadde kjørt denne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også lugge hvis den har fått litt olje på seg. Sjekk om den svetter under mellom motor og kasse, at det har kommet olje ut simring i bakkant av veiva.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.