Girkasse fra A6 2.5TDIQ '03 på S6 C4 - Passer den?

Anbefalte innlegg

Hei. Noen som vet om en 6 trinns manuell kasse passer rett på S6 C4 2.2tq? Manuellkassa er fra 2003 mod Audi A6 2.5TDI Quattro, 01E 6 trinns. Jeg har pr idag 01E 5 trinnskasse. Hvis det IKKE er P&P, hva må byttes? Legger ved ett bilde av kassa det er snakk om.

12399472_731126973691167_1009663820_n.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok bare flytte over giroverføring også smeller den rett inn den(og ryggelysbryter?) :) Men den bilen din orker enda mindre på isen med den der xD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her bør du sjekke girkassekoden, for C5 2.5 TDI Quattro er levert - i alle fall med enkelte girkassekoder - med en diffutveksling på 3,88:1.

C4 2.5 TDI Quattro har såvidt meg bekjent 4,11:1...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, eier viste ikke girkassekode da kassen ligger ett stykke unna der han bor. Hvilke girkassekoder bør jeg se etter, når det kommer til 6-trinns? Skulle hatt ei kasse med litt tettere gir..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det enkleste er vel at du oppdriver girkassekoden, og sjekker den i f.eks vagcat.com, ETKA eller lignende.

De fleste girkassene har 4,11:1, men noen har annen differensialutveksling - de kan du ikke bruke.

 

Et raskt overblikk gir at følgende girkassekoder har annen utveksling enn 4,11:1:

FPW og FTL (sekstrinns 01E)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den passer så er jo dette en veldig lang giret kasse.

 

Det som er "standard" på de eldre 2.2T bilene er:

 

Skal du kjøre mye bane? 01E fra bensin

Skal du fokusere mer på cruise og forbruk? 01E fra diesel, helst fra 2.5tdi C4.

 

Både S2(facelift),S4,S6 og RS2 har 01E som 5 og 6gir. RS2 og S6 V8 har vel samme kassa, den har oljekjøler og tror den har tykkere drev på 1gir.

så svaret tror jeg må være RS2 eller S6 V8 kasse. Den har samme utveksling på øverst gir og tror de har lik utveksling på først 3gira. Dette vet garantert S-90'talls gudene som Bård-Even og dem =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle 01E vil fysisk passe. Alle V8- og dieselkasser har det forsterkede førstegiret.

De tre første girene har lik utveksling, men så har dieselkassen lengre utveksling pga motorens begrensede turtallsregister.

På V8-kassene finnes det et par forskjellige utgaver mtp utveksling på sjettegir (Audi V8 3.6 og S6 Plus har annen utveksling på sjettegir enn øvrige V8-modeller).

 

En 01E fra bensinmotor på en dieselbil vil nok ikke være å anbefale til annet enn banekjøring, da man får et svært smalt arbeidsområde på motoren.

Til vanlig kjøring oppnår du nok fint lite ved å bruke en annen girkasse enn den bilen er levert med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan ha annet enn 4,11 i utveksling på diffen. Hva er alt det som ser ut som det henger på venstre side, det er ikke en med reduksjonsgir/lavserie?

Om utveksling skulle være rett i diffen, må du vurdere om du vil ha oljepumpe eller ikke. Og du må enten skifte drivaksler eller finne hubber som passer på kassa, da flensene dine ikke er like.

 

Som andre har skrevet, til ditt formål vil du ikke ha dieselkasse.........

 

Hva skulle prisen være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kan ha annet enn 4,11 i utveksling på diffen. Hva er alt det som ser ut som det henger på venstre side, det er ikke en med reduksjonsgir/lavserie?

Om utveksling skulle være rett i diffen, må du vurdere om du vil ha oljepumpe eller ikke. Og du må enten skifte drivaksler eller finne hubber som passer på kassa, da flensene dine ikke er like.

 

Som andre har skrevet, til ditt formål vil du ikke ha dieselkasse.........

 

Hva skulle prisen være?

 

Den ligger til salgs her for 2500kr..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finn ut koden på kassa , så får du svar.

Da de som sagt opererer med 3,88 og 4,11:1

 

Rallemikket på siden der er ett pedalsett som ligger sålledes til.

 

 

-V8 6trinns kassene trenger ikke ha bredt førstegir (fks CMG), kommer ann på modell , men oljepumpe er standard på V8, samt flex aksling på inngående.

Dog på diesel så stemmer dette Med bredt første. (ser det på kassa), men diesel mangler oljepumpe

-løsne på umbraco skruen i senter på Ø130mm hubben å trekk ut , så passer dine Ø108mm hubber fra CET rett inn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassekoden er CYT..Hvis det sier noe mere om utvekslingen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CYT er girkassekode til A6 2.5 TDI i C4-karosseriet. Den har 4,11:1. Det er vel girkassekoden på C5-kassen som er interessant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CYT er girkassekode til A6 2.5 TDI i C4-karosseriet. Den har 4,11:1. Det er vel girkassekoden C5-kassen som er interessant.
Da er det feil info fra selger. I følge han kommer den fra 03 mod A6 2.5TDIQ og hadde CYT girkassekode, mere vet jeg ikke, Dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CYT er girkassekode til A6 2.5 TDI i C4-karosseriet. Den har 4,11:1. Det er vel girkassekoden på C5-kassen som er interessant.

 

Er det ikke DPJ som er i C4 2,5TDI Quattro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke på A6/S6 C4 i alle fall...

 

Edit: Tipper DPJ er fjernet fra ETKA.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vart fortalt av ein kompis som hadd lagra kassa da han så på den. viste seg å være en EHT (Hvis jeg ikke husker feil). ble solgt til en som skull bygge om RS6 så den passa rett inn for han. Litt upraktisk om man skal ha den på banebil ja, hehe. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.