#1 Skrevet Februar 23, 2016 Er det noen som kan si hva maksimalt anbefalt oljetemperatur er på 2.0 BiTDI 180hk motorene i T5? Leser stadig at de sliter med varmgang osv, men finner ikke noe sted som det står maks anbefalt temperatur. Hvor bør den ligge under normal drift? Spør bare for nyskjerrigeheten, men kanskje det er noen hos merkeforhandler, eller andre selvfølgelig, som vet noe og har noe dokumentasjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 23, 2016 Generelt på alle biler så er olje litt kaldere enn vannet ved normal kjøring. Ved hard kjøring (f.eks bane) så blir olja varmere enn vannet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 23, 2016 Ja det er forsåvidt greit, men jeg spør om en spesifik anbefalt makstemperatur som f.eks 110degC. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 23, 2016 Dette blir generelt: - oljetermostater åpner ofte ved ca 110C - oljetemperatur ved normal drift, bør ikke overstige 130C (for noen kjøretøy er dette 150C) - dette gjelder vannkjølte motorer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 28, 2016 Noen som vet når oljetermostaten åpner på en 2.0 BiTDI 180hk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 28, 2016 Jeg lurer på hvorfor du spør. Har du varm olje? Hvordan vet du at olja er varm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 28, 2016 over 80 grader og under 130 funker fjell 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 28, 2016 Jeg er bare nyskjerrig da jeg følger litt med på min oljetemperatur på bilen under bruk. Da jeg har lest om varmeproblemer på de så er det, hvertfall for meg, litt interessant å finne litt ut av det. På min bil har jeg sett temperaturer opp på ca. 110degC(instrumentpanelet) ved motorveikjøring i sommertemperatur(ca 25degC) i Norge og "fisker litt" for å finne ut om det er varmt eller ikke? Jeg kjører stort sett tom bil.. Vil varmere(altså over 90degC) olje gjøre at motoren har bedre eller dårligere smøring? Jeg har heldigvis ikke noe oljeforbruk som mange av motorene er kjent for men da bytter jeg også olje vesentlig oftere enn serviceintervallene til Møller. Snuser på en Forge intercooler, og eventuelt oljekjøler for montering på den, hvis det skulle vise seg at det kan være noe som kan redusere sannsynligheten for problemer på disse motorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 28, 2016 over 80 grader og under 130 funker fjell Høres lovende ut, men er det dokumentert eller synsing? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 28, 2016 under 80 grader så avdamper ikke olja over 130 så mister olja de fleste av sine egenskaper så er ikke bare synsing 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 28, 2016 Spørs litt hvor tykk olja er og, 10W60 for eksempel, mister ikke noe egenskaper før over 150 grader eller hva det er, men for en 5W30 så vil jeg si at 130-140 grader er maks. I Tyskland med autobahn kjøring så er det ikke unormalt med 110-120 grader på olja.. den kjøringa vi driver med stort sett her i Norge skjer jo tomgang, og eldre biler sliter med å holde 90 grader omtrent.. Har et inntrykk av at nyere bensinmotorer går på varmere driftstemperatur, men jeg synes at 110 grader på vanslig kjøring hørtes mye ut? Det tar ikke noe skade, men etter 20 min på Rudskogen hadde ikke jeg 110 grader på olja engang! Med varmkjøring så er det eksostemperaturen som tar motoren, og det er i hovedsak denne som varmer opp motoren og derav blir motorolja varm. Det vil si at du kan varmskjære motoren din lenge før du ser det på oljetemperaturen.... Beste for å få ned temperaturen er å sjekke insugstemeperaturen og kanskje montere en større intercooler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 28, 2016 Det høres helt normalt ut med den temperaturen du har. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 29, 2016 Med varmkjøring så er det eksostemperaturen som tar motoren, og det er i hovedsak denne som varmer opp motoren og derav blir motorolja varm. Det vil si at du kan varmskjære motoren din lenge før du ser det på oljetemperaturen.... Beste for å få ned temperaturen er å sjekke insugstemeperaturen og kanskje montere en større intercooler. Med andre ord så er intercooler og oljekjøler en god inverstering for å sikre seg litt her da? - - - Updated - - - Det høres helt normalt ut med den temperaturen du har. Det er det jeg har sett for meg også, men best å være på den sikre siden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 29, 2016 Med vogn på har jeg sett over 130 grader på b7 passaten jeg hadde, uten noe som helst utslag på vann temp. På møller fikk jeg beskjed om at det er alarm på temperaturen og så lenge den ikke kommer så er det ok. Men jeg begynte å slakke av når jeg så temperaturer i det området. Stoppet aldri bilen før den har kommet ned på temperatur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 1, 2016 Med andre ord så er intercooler og oljekjøler en god inverstering for å sikre seg litt her da? Jeg ville ha logget litt temperaturer med vagcom først for å se hva innsugstemperaturen din ligger på under disse forholdene, før jeg hadde montert på større intercooler. Det virker som denne motoren går litt varmere enn endel andre motorer, så det virker jo ikke som 110 grader er mye på den motoren, men generelt sett i mitt hodet så er 110 grader på motorveikjøring i overkant, men som sagt så går nok moderne motorer varmere enn før. Men hvor varm blir denne motoren da om du laster bilen full og kanskje hiver på en henger også? Er det ikke denne motoren som det er 70k intervall på? Ikke service altså, men å bytte ut hele motoren p.g.a slitte sylinderforinger? Sikkert noen amulansefolk her inne som kan bekrefte det. EDIT: Skjønner jo at denne her frister litt.... http://www.ebay.de/itm/FORGE-Ladeluftkuhler-VW-T5-2-0l-BiTDi-180PS-/110919192579?hash=item19d34c9003:g:1~QAAOSwR0JURWQ0 De skriver faktisk her at den originale intercooleren er i minste laget, og de har også laget et kit for større oljekjøler også ser jeg.. så det virker som at dette er en kjent sak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 1, 2016 Jeg ville ha logget litt temperaturer med vagcom først for å se hva innsugstemperaturen din ligger på under disse forholdene, før jeg hadde montert på større intercooler. Det virker som denne motoren går litt varmere enn endel andre motorer, så det virker jo ikke som 110 grader er mye på den motoren, men generelt sett i mitt hodet så er 110 grader på motorveikjøring i overkant, men som sagt så går nok moderne motorer varmere enn før. Men hvor varm blir denne motoren da om du laster bilen full og kanskje hiver på en henger også? Er det ikke denne motoren som det er 70k intervall på? Ikek service altså, men å bytte ut hele motoren p.g.a slitte sylinderforinger? Sikkert noen amulansefolk her inne som kan bekrefte det. Ja jeg får koble opp pcen og sjekke litt temperaturer. Ser på andre forum at flere har senket innsugstemperaturen med ca 10-12degC ved montering av Forge eller Wagner intercooler, men om det har noen praktisk betydning er en annen sak. Morroklumpen Ja vet flere sliter med denne motoren når den er kjørt med longlifeservice og tung last/ tung bil. Det er derimot svært mange av disse motorene som ikke har problemer også, men hører man jo aldri om 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 1, 2016 Absolutt. Når man har litt interessen så går det som regel veldig bra. Bare tenk på ambulansene når de skal på utrykning og gir bånn fjøl rett ut av garasjen på kald motor.. kombiner det med LL service da så har du oppskriften på kortvarig liv på maskinisten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 1, 2016 Nyere dieselmotorer skal ha høy oljetemperatur for å få høyest mulig utnyttelsesgrad. På touaregen min er faktisk bunnpanna pakket inn i isolerende materiale.. på den ligger oljetemperatur mellom 90-100 på normal kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 1, 2016 EDIT: Skjønner jo at denne her frister litt.... http://www.ebay.de/itm/FORGE-Ladeluftkuhler-VW-T5-2-0l-BiTDi-180PS-/110919192579?hash=item19d34c9003:g:1~QAAOSwR0JURWQ0 De skriver faktisk her at den originale intercooleren er i minste laget, og de har også laget et kit for større oljekjøler også ser jeg.. så det virker som at dette er en kjent sak? Vet ikke hvor stort problemet egentlig er, men det er vel en grunn til at kittet er produsert. Oljekjølerkittet har innebygget termostat så den åpner kun ved en viss temperatur(uten at jeg har klart å finne ut ved hvor mange grader). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 21, 2016 Vet ikke hvor stort problemet egentlig er, men det er vel en grunn til at kittet er produsert. Oljekjølerkittet har innebygget termostat så den åpner kun ved en viss temperatur(uten at jeg har klart å finne ut ved hvor mange grader). Etter litt purring og undersøkelser fra Forge viser det seg at denne termostaten åpner ved 80 grader C. Jeg har kjørt litt med henger og lift siste ukene og det øker oljetemperaturen en del. Høyeste jeg har sett er 116 grader(1800kg bak bilen) så kanskje det ville vært kjekt med en slik oljekjøler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 21, 2016 Jeg har samme bilen,da den siste 2015 modellen....den er smekk full av verktøy og sist jeg veide den lå vekta på nesten 2,8t. På min bil er det en original montert ekstra oljekjøler pga varmeproblem på tidligere modeller og jeg har aldri sett temperaturer på over 110gr selv med høy belastning i motorveihastigheter... Den ekstra oljekjøleren sitter montert bak den nedre delen av grillen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 22, 2016 Den ekstra oljekjøleren sitter montert bak den nedre delen av grillen. Gidder ikke ta ett kjapt bilde med mobilen av kjøleren og rør/slanger som går til denne slik at jeg ser hva det er av deler? En mulighet er jo å oppgradere med de originale delene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Juli 24, 2016 Beklager,er på ferie i 3 uker,men skal prøve og huske på det når jeg kommer hjem;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Juli 24, 2016 Synes ikke dette høres ut som noen høy temperatur på oljen og hadde ikke brydd meg nevneverdig om det. Kit lages for det meste for å selge, noen fordi folk liker å være på den sikre siden. I værste fall kan du ende opp med å havne under normal drifttemp og dermed øke slitasjen. Jeg kjørte en 180hk T6 med bil på henger og fullastet varerom opp til Funäsdalen i vinter for å delta på vintertreffet, da var den -11 ute og jeg hadde 121grader oljetemperatur på det høyeste, ingen alarmer og ingen redusert motorkraft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 25, 2016 Min golf 2 16v ligger på 105- 116 på varme dager. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...