#1 Skrevet Februar 27, 2016 Skal gå å se på noen Michelin gateslicks i morgen. Dimensjonen på disse er 19/57-15. Etter mine utregninger så tilsvarer det 185/50-15 sånn ca. Kan det stemme? Pr dags dato så kjører jeg på 195/50-15 gateslicks. Bilen det gjelder er en golf 1. Mitt spørsmål er om dere tror jeg få bedre grep med rene slicks selv om de er bittelitt mindre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 27, 2016 Om dekkene er av nyere dato, og at du har et understell som er satt opp til slicks, så ja. Uten et skikkelig understell vil du få problemer med å generere nok krefter til at slicksene begynner å fungere skikkelig. Har prøvd dette på en Polo 6n, med et relativt greit understell, hr clubsport, unibals alle veier, bur, stag osv. Da gikk det betydelig seinere med slicks enn gateslicks. Mulig pga litt lite effekt i motor. Skal sies at slicksa var nye, og hadde 19/58-15, mens gateslicksa 195/50-15, så kanskje litt store. Bilen går 1.45-1.46 på rudskogen og 1.05 på Våler med gateslicks og ca 2 sek saktere med slicks. Jeg vil si at biler som krever lite av dekkene kan bli bedre, men kan og bli dårligere. Biler med mye vekt og effekt, type framtung Audi med 5er vil tjene MYE på å kjøre slicks. Skulle ikke du ha gruppe h bredding på? Da vil jo disse stå midt under bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 27, 2016 Får de til en god pris så er bare inntil videre. Blir Berg Cup bredding på bilen ja. Så det vil si at en lett bil som min vil mest sannsynlig ikke tjene stort på dette? Gateslicksa jeg har nå kjører jeg for varme etter noen runder og merker de blir dårligere, derfor jeg tenkte st slicks kanskje var greiere? Tenker litt også på at de kanskje er litt mindre rullemotstand i slicksa siden de ikke er like brede, men er kanskje feil det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 27, 2016 Kva gateslicks du har ? eg kjørte relativt hardt på våler med Yokohama a048 gateslicks og var ikkje antydning til at dei blei varme so kan hende det har noke med understell eller hjulvinkler å gjer ? evt lufttrykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 28, 2016 Har klart å kjørt varme på Nankang RSR som jeg har nå og R888 som jeg hadde før. Men, er vell bare en måte å finne ut av det på. Ta med begge setta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 28, 2016 Har klart å kjørt varme på Nankang RSR som jeg har nå og R888 som jeg hadde før. Men, er vell bare en måte å finne ut av det på. Ta med begge setta. Hvilket understell har du på bilen? Har du noe gamle slitte greier, eller billig billig coilovers, så er det lett for at en overkjører det og føler at det er dekkene sin skyld. Bilen vil ikke føles bedre enn svakeste ledd, ergo er det greit å ha deler som harmonerer sammen. Samtidig er det å ha kontroll på de små enkle tingene som gjør at en bil føles trygg å kjøre, for det er normalt sett sjåføren som trenger mest trening. Hjulstilling med litt ekstra camber er et godt sted å begynne!! Lykke til! Bånn gass på Våler! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 28, 2016 Hvilket understell har du på bilen? Har du noe gamle slitte greier, eller billig billig coilovers, så er det lett for at en overkjører det og føler at det er dekkene sin skyld. Bilen vil ikke føles bedre enn svakeste ledd, ergo er det greit å ha deler som harmonerer sammen. Samtidig er det å ha kontroll på de små enkle tingene som gjør at en bil føles trygg å kjøre, for det er normalt sett sjåføren som trenger mest trening. Hjulstilling med litt ekstra camber er et godt sted å begynne!! Lykke til! Bånn gass på Våler! Det har nok vært understellet sin skyld frem til nå, men hvis alt går etter planen står det H&R RSS på bilen på Våler. Sjåføren trenger også mer trening, legger ikke skjul på det, hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 28, 2016 Har kjøpt HR clubsport til G1 selv, men skal ha det på Polo 😈 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 28, 2016 Om du har problem med at gateslicks mister grep pga varmgang etter litt tid, så er det store sjangser for at ordentlige slicks virkelig kan hjelpe på grepet. Da er da de virkelig kommer til sin rett. Om bilen ikke hadde fått driftstemp i gateslicks engang, slik det ble nevnt over her, så hadde den mest sannsynlig ikke fått opp tempen i slicks heller. Men varme slicks har en temmelig høy rullemotstand da, det er en naturlig konsekvens av at de er sticky som bare det når de er varme. Det er også derfor de sitter på veien som de gjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 28, 2016 Hvis du "varmkjørte" gateslicksa dine på Rudskogen så har du også klart å vulke på et lag med gummi fra alle driftebilene. Jeg opplevde det samme med nye Federal rsr så når det blir litt varmere i været så er det ned i garagen med varmluftspistol m/skrape og fjerne dette belegget. Ps. Mista nesten 20Km/t i toppfart fra fredag til lørdag pga dette belegget. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 28, 2016 Her er resultatet av å å kjøre med varme slicks og nedkjølingsrunde, inn i pit og tilbake til oppstillingsplass på rudskogen: Med denne bilen her (Ørjan Thorsen sin S2 banebil, 7-800hk): 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 28, 2016 Den eneste måten å finne ut dette på, er å prøve meg begge deler og ta tiden rundt bana. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 28, 2016 men er jo vell snakk om ein golf 1 med 140-150 hk (????) so vil tru slicks blir litt for rått 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 28, 2016 men er jo vell snakk om ein golf 1 med 140-150 hk (????) so vil tru slicks blir litt for rått Jeg hadde ingen problemer med å kjøre gateslicsa på min Bora så varme på våler at de ble glatte. Den har chippa 90hk TDI Effekt er ikke alt. Lite vekt og greit understell går også fort. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 28, 2016 Jeg hadde ingen problemer med å kjøre gateslicsa på min Bora så varme på våler at de ble glatte. Den har chippa 90hk TDI Effekt er ikke alt. Lite vekt og greit understell går også fort. Kjørte sjølv på Våler med 140hk golf mk1 med ok+ understell og yokohama gateslicks, men fullslicks blir vell hakket for rått ? vil tru at gateslicks helde til dei fleste med "moderat" effekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 28, 2016 Det vil nå tiden vise. Håper bare resten av bilen blir klar til våler. Da blir begge setta testet mot hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 28, 2016 Jeg hadde ingen problemer med å kjøre gateslicsa på min Bora så varme på våler at de ble glatte. Den har chippa 90hk TDI Effekt er ikke alt. Lite vekt og greit understell går også fort. Da burde du teste noe bedre dekk. Vi kjørte r888 på den matt blå rs4en med rundt 550hk og der ble det oppgradert enda litt til i understell før det blir tid for helslicks! Den ble kjørt runde på runde og man merker ikke stort til dårlige dekk før de er under halvslitt. Angående diskusjonen så er det jo bare å teste begge deler så har vi svaret 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 28, 2016 Det som tar livet av dekkene på banen ifm varmgang er non alt vrengingen som skjer når understellet ikke følger med. Den blå rsen har nok et bedre understell i forhold til golfen min og borarn hans. Jeg husker jeg lå å skrensa fram og tilbake med r888 på den gamle einseren min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 29, 2016 Da burde du teste noe bedre dekk. Vi kjørte r888 på den matt blå rs4en med rundt 550hk og der ble det oppgradert enda litt til i understell før det blir tid for helslicks! Den ble kjørt runde på runde og man merker ikke stort til dårlige dekk før de er under halvslitt. Angående diskusjonen så er det jo bare å teste begge deler så har vi svaret Nå har jo RS4 en halv meter breie dekk og da: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 29, 2016 Nå har jo RS4 en halv meter breie dekk og da: smil : Må desverre skuffe deg og si at vi kjørte 235/40 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 29, 2016 Må desverre skuffe deg og si at vi kjørte 235/40 Ikke mer nei ! Var sikker på det var noen skikkelig breie noen som fyllte de breie hjulhusa helt jeg ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 29, 2016 Ikke mer nei ! Var sikker på det var noen skikkelig breie noen som fyllte de breie hjulhusa helt jeg ! Nesten strekk, hehe R888 dekkene er så himla breie i dekksidene at de gikk greit på 10" felg. Skulle nok hatt 255 dog, men subbing.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...