#1 Skrevet Februar 29, 2016 Ny skandale rulles opp: http://www.dinside.no/936102/nokian-innrommer-juks-i-dekktester 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 29, 2016 Skal man da si "velkommen i klubben"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 29, 2016 Ikke vær bekymret, kommer en software oppdatering som fikser de piggfrie mens piggdekkene må i tillegg få en ny del installert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 29, 2016 Tja, det var ikke det jeg mente, men heller at Continental innrømmet det samme for ca 12 år siden. http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillbehor/dack/article11624901.ab 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 29, 2016 (endret) Nokian innrømte det samme i 2012 etter en hurtig tur på Google Men jeg bryr meg svært lite. Vi kjører nokian på våre biler, både med og uten pigg. Kommer ikke til å bytte merke bare pga et medieoppslag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 29, 2016 Jeg kjøper dekk utifra tester i Motor/NAF, da er det betryggende at de tester dekk kjøpt i butikk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 29, 2016 Tja, det var ikke det jeg mente, men heller at Continental innrømmet det samme for ca 12 år siden. http://www.aftonbladet.se/bil/dacktillbehor/dack/article11624901.ab Aha da forstår jeg, men var uansett ment som en litt tørr spøk Men litt mer seriøst så har jeg alltid vært storfornøyd med Nokian, Hakka R2 er vel det beste piggfrie vinterdekket som finnes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 29, 2016 Jeg har også vært veldig fornøyd med Nokian, og det har vært min favoritt gjennom mange år. Denne vinteren har jeg kjørt Conti fordi det var det som fulgte med bilen, og de har jeg også vært veldig fornøyd med. Akkurat som med dieselgate, så får ikke litt juksing meg til å miste trua 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 29, 2016 (endret) Jeg kjøper dekk utifra tester i Motor/NAF, da er det betryggende at de tester dekk kjøpt i butikk. Tester i Motor er vel ikke helt ærlige heller. Er vel flere ganger 2 identiske dekk får forskjellige plasseringer i forhold til hverandre fra ett år til et annet. Nyhetsinterressen ved nye utgaver har også litt å si. Ingen betaler for testen om det er samme resultat som sist Men kjøper man de i toppen, og faktisk leser teksten som er til hvert dekk, så finner man det dekket som er best til sitt bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 29, 2016 Tester i Motor er vel ikke helt ærlige heller. Er vel flere ganger 2 identiske dekk får forskjellige plasseringer i forhold til hverandre fra ett år til et annet. Et spesielt godt eksempel her er billigdekket Apollo Alnac, som i 2014 fikk andre plass i Motors test, mens det samme dekket havnet på en soleklar jumboplass i 2015. http://www.dinside.no/933404/forvirring-rundt-motors-dekktest Interessant i artikkelen: "Det er Testworld i Finland som utfører selve testen". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 29, 2016 Nokian innrømte det samme i 2012 etter en hurtig tur på Google Men jeg bryr meg svært lite. Vi kjører nokian på våre biler, både med og uten pigg. Kommer ikke til å bytte merke bare pga et medieoppslag. Nå kommer ikke jeg her for å lage kvalm men jeg vil gjerne at du utdyper dette ytterligere. Teoretisk: Hadde du fortsatt å fylle på shell hvis de innrømte at 98 oktanen deres egentlig bare var 90 oktan? Det hadde definitivt ikke jeg. Ikke pokker om at jeg støtter opp om et selskap som lyver om produktet sitt. Nå kan det godt være at Nokian dekkene ikke er like gale som de blir fremstilt, men jeg hadde ikke klart å stole på en produsent av noe så kritisk som dekke når de blir tatt i juks for andre gang på bare 4 år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 29, 2016 Nå kommer ikke jeg her for å lage kvalm men jeg vil gjerne at du utdyper dette ytterligere.Teoretisk: Hadde du fortsatt å fylle på shell hvis de innrømte at 98 oktanen deres egentlig bare var 90 oktan? Det hadde definitivt ikke jeg. Ikke pokker om at jeg støtter opp om et selskap som lyver om produktet sitt. Nå kan det godt være at Nokian dekkene ikke er like gale som de blir fremstilt, men jeg hadde ikke klart å stole på en produsent av noe så kritisk som dekke når de blir tatt i juks for andre gang på bare 4 år. Tror det er mye i bilverden som vi ikke vet om jeg Jeg har hatt Nokian på alle mine biler og stort sett ikke brydd meg om hva dekktester har sagt da jeg har vært fornøyd med de hele tiden. Lurer på om NAF etc får dekk rett fra Nokian slik at de har hatt mulighet til å jukse?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 29, 2016 Dette står nederst i artikkelen : Vi tok kontakt med Rune Korsvoll, som er ansvarlig i bladet Motor for de årvisse testene av sommer- og vinterdekk. Han bekrefter at prosedyrene nå er som beskrevet av Nokian-importøren og at det har vært fokus på det han kaller «dopingtest» av dekk helt siden Continental ble avslørt i juks med samme metode for cirka ti år siden. Den gangen oppdaget testorganisasjonen selv at dekket som var blitt sendt fra produsenten hadde et forbedret mønster i forhold til tilsvarende dekk hos forhandler. Når det gjelder dagens situasjon, presiserer Korsvoll at det kan forekomme at dekk som skal testes ikke ennå er tilgjengelig hos forhandler da testen blir gjennomført lang tid før sesongen begynner, men at det da foretas ettertest med dekk fra butikk. Når det gjelder Nokian spesifikt, har ikke Korsvoll i senere år hatt noen grunn til å mistenke juks fra deres side i sin testvirksomhet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...