2kW Defa -- El. motorvarmer i drivstoffvarmer-stil

Anbefalte innlegg

En sånn lang fortelling fra meg igjen :P

 

Gjennom et par vintre med 1.9 PD-TDI har jeg erfart at det tar lang tid å få skikkelig varme i motoren og varmeapparatet.

Jeg har hele tiden hatt Defa motor- og kupévarmer, og har forsøkt med papp mellom kondensator og kjølevæskeradiatoren for å hindre noe kald luftstrøm. Termostat og tempføler er selvfølgelig i orden. :)

 

Motorvarmer, batterilader, kontakt for kupévarmer og Futura innkoblingsur fulgte med bilen. Jeg kompleterte med 1850W kupévarmeren (PTC, totrinns bryter), og etterhvert med Defa Link da Futura tok kvelden.

Dette varmer mer enn godt nok i kupéen, og fungerer bra for faste innkoblingstider, som turen til og fra jobb.

Motoren starter lett, og oppnår i følge spesifikasjonen om lag 20 grader. Dette med det anbefalte varmeelementet (411707, 550W).

Det rekker imidlertid å bli en del kaldere i kupéen fra man kjører avgårde, til det begynner å blåse godt og varmt fra klimaanlegget. Anbefalt innkoblingstid (Link i "Auto") på 2-3t ved 15-20 minusgrader gir heller ikke mye rom for spontanitet.

 

Jeg mener, det skal ikke så mye til å få det levelig i kupéen, men får ikke motorvarmeren holde på lenge nok tar det evigheter å få varme fra klima. Er det under 15 blå kan man kjøre milevis uten å oppnå mer enn 70-80 grader, selv etter anbefalt innkoblingstid.

Først ved 80-90 grader føler jeg at jeg kan slippe meg løs med pådrag, høyt turtall og på-skrå-kjøring.

 

Så begynte jeg å undersøke og regne litt. Etter å ha sett på det jeg kunne komme over av elementer fra ulike leverandører havnet jeg tilbake på Defa, og element nr. 411724 på 2000W. Dette har termostat som kobler ut på 80 grader, og inn igjen ved 70.

Ulike pumper på ebay ble vurdert, men jeg gikk for den mest vanlige pumpa til Webasto fra VW, siden den er kompakt og burde ha de riktige spesifikasjonene. Den var også lett tilgjengelig på lager på jobben.

Defa har en pumpeløsning selv, men den omfatter en 12V strømforsyning, som jeg mener er unødvendig og fordyrende.

 

Gammelt vs. nytt

20160225_194833.jpg

 

Under montering -- møkkete motorrom, jeg vet :P

20160225_210854.jpg

 

Endte opp med å vri pumpa en kvart omdreining, og brukte slange nr. 52509 og 2x 52501 fra Biltema.

Koblet opp relé med styrestrøm fra Link (gul ledning), forgrenet fra der den går inn på laderen.

 

____

 

 

Resultatet er 70-80 grader kjølevæsketemp, på noe kortere tid enn det gamle brukte på 20 grader. :) Klimaanlegget blåser varmt så fort jeg starter opp.

Erfaring så langt er at kjølevæsketemperaturen, i følge måleren, synker omtrent åtte grader den første kilometeren, før den stiger igjen.

 

Jeg har sålangt testet oppsettet uten kupévarmer.

Inntakskabelen og ladereléet er spesifisert for 16A, som gir maks. effekt 3680W ved 230V nettspenning. Avhengig av temperatur vil dermed 1850W kupévarmeren og 2kW motorvarmeren kunne trekke for mye. Med kupévarmeren på trinn én (maks. om lag 900W hvis ikke jeg husker feil), bør det imidlertid gå bra.? Jeg er ikke elektriker :P

På veggen her er kontakten bare på 10A kurs, men jeg har andre planer som jeg skal komme tilbake til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste skritt blir å aktivere klimaanlegget for kupévarme uten separat varmer. Noen som har erfaring med det?

 

I installasjonsveiledningen for Webasto i 3BG gjøres det sånn

B5%20blower%20wiring.png

Altså settes det kun strøm på vifta (via mostand), og luftfordelingen er slik som da tenningen ble slått av. Varmespjeldet står kanskje også en slik posisjon at det ikke bare er varm luft fra varmeregisteret som blåses.

 

Hvordan skrider jeg til verket med å forsøke å aktivere klimaanlegget?

Jeg vet det to sikringer som kan være aktuelle: Nr. 5 (7,5A) og nr. 25 (25A, hvis ikke jeg husker feil). Nr. 25 er til vifta, mens nr. 5 går til flere ting.

Forsøker jeg å sette strøm på disse sikringene uten tenning på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her kobler du styrestrøm inn på "gn/ws", jord på "bn" og bypass på "rt" og "sw/ws".

 

Når den får styrestrøm, bruker den styrestrømmen til å aktivere et pulsbreddemoduleringssignal til vifta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.