#1 Skrevet Mars 7, 2016 Merket plutselig at 4-hjulstrekken var fraværende her for et par dager siden. vag com sier haldex clutch pumpe, og det later til at dette ikke er noe ukjent fenomen. Bilen har gått 253 000km for øvrig!. virker som prisnivået er 4-5000 for pumpa + arbeid, men at feilkoden er en indikasjon på at andre ting også kan være galt. trenger innspill på feilsøking og tips generelt rundt problemet! - Sikringer som er verdt å sjekke? - ledningsbrudd/irring i elektronikken "under baki der" skal visstnok være et problem. - rengjøre pumpa Er dette en vettug måte å angripe problemet på, og er det noe å være obs på eller er det bare å gyve løs på moroa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 8, 2016 Bare å gyve på, det som regel har skjedd er at det er ledningsbrudd, eller at pumpa har gått heden. Har haldexen fått den servcien den skal ha? Skal vel skiftes olje på den hver 60'. Rengjøre pumpen fungerer kanskje en liten stund, men er det det som hjelper, så ryker den sikkert snart. Du vil og kunne feilsøke litt lettere om du tar en utlesning med diagnose. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 8, 2016 Takk for tilbakemelding, Roar! Diagnose er som nevnt utført, men jeg har forstått at feilkoden kan være mange feilkilder deriblandt de du nevner. Service er fulgt til punkt og prikke fra bilen var ny, men det er klart at disse pumpene lever vel uansett ikke evig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 8, 2016 Ved 253000 så er det nok slutt vil eg tru. Skal vere godt nøgd med at den har vart så lenge. Har bytta på 230000 og 240000 på dei to bilane eg har hatt med Haldex. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 8, 2016 Skal vel skiftes olje på den hver 60'. Gjelder dette alle Haldex? (Jeg kan ikke huske at dette står i servicebeskrivelsene, men oljeskiftintervaller er det jo alltid mange meninger om......) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 9, 2016 Meg bekjent er det 60000km på alle haldex, men mulig jeg har feil. Hadde uansett gjort dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 24, 2016 Da er dagen gått med til denne moroa. Tok ut og renset pumpa, tvangskjørte denne på 12v og fikk bekreftet drift, gjorde rent filter, byttet olje, demonterte Haldex-controller for kontroll av tilkoblingene. For de som vurderer å gjøre dette med jekk og liggebrett vil jeg anbefale å droppe..satans trangt å drive under! Uansett, var en del fortykninger og misfarge på olja så et bytte var på plass på tross av bare 40k kjørt siden forrige bytte. Gode nyheter er at alt funker igjen uten feilkoder, dårlige nyheten er at jeg må ha ny filterholder ASAP da denne fikk litt hard medfart. Satt noe voldsomt..har noen tips til å få tak i dette nå i påska? Det er snakk om den venstre delen på bildet.. http://www.neuspeed.com/prod_images/xlarge/HALDEX.111358.jpg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 24, 2016 Finner nok ikke noe slikt i norge, gjorde samme "tabben" selv en gang, bestilte fra der du linker til... så kjørte ikke på noen uker... Sitter noe sykt ja. Tips til neste gang er å løsne lokket så starte bilen å kjøre noen meter så presser trykket lokket ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 26, 2016 Jeg er avhengig av bil på tirsdag, så jeg vurderer å koble fra pumpa fra haldex-controlleren og satse på at ting holder tett uten trykk. Høres vettugt ut? I værste fall - Oljetomt haldexsystem skal vel og gå bra såfremt ikke systemet slår inn. Clutchplatene roterer vel i friluft uten behov for smøring utenom aktivering? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 4, 2016 Som sagt så gjort. jeg kjører nå rundt med pumpa koblet fra og blendet både stikk på Controller og pumpe for å unngå vann/dritt. Ingen tegn til lekkasje, noe som er logisk ettersom jeg leste at pumpa leverer 30 bar i drift. da skal jaggu pakninger være tette... jeg bestilte tilsvarende Neuspeed sitt sett, men fra en litauer som solgte sett med olje - havner på 1200,- ferdig tollet inn, men jeg venter fortsatt på delene. ligger nok i tollen. Olja koster 700,- litern på møller uten rabatt, så den er nok tilsatt litt gull...hirr, hirr I etterkant er ikke dette så komplisert, men det er som sagt jævlig trangt med liggebrett og jekkehøyde. tappe- og fylleplugger satt godt så vær forsiktig så de ikke rundes. haldexcontrolleren sitter i to skruer med en pakning mellom hus og Controller. i controlleren sitter også en sensor (?) eller lignende som enten blir med Controller ut eller detter ut litt etterpå (gjett hvordan jeg fant det ut). den sitter "dytta" inn i huset med en gummi o-ring som holder den på plass. pumpa sitter også med to bolter - lett å komme til og dras rett ut. satt også godt så måtte tvinge den ut med skrujern. pumpa kan enkelt demonteres overfladisk for rens. oljefilteret som skissert i linken fra neuspeed er et "evighetsfilter/nylon" på min modell, men dette varierer litt innenfor generasjon 4 virker det som. Uansett - det kan renses, trykk ned en liten tapp i toppen og blås rent. Denne pakningen/filterholderen på utsiden er det som satt noe så jævlig hos meg. jeg fikk tredd inn en vinkelnebbtang og greide til slutt og få den rotert litt så den slapp, men jeg ødela deler av kanten osv. derfor lekkasjen. glenn ove skisserer at man kan kjøre pumpa med trykk uten blendelokket utenpå for å få den løs - jeg er rimelig sikker på at det ikke hadde funka da pakningsholderen tilsynlatende hadde klaring mellom seg og blendelokket. ergo satt den også med trykk på. men kan sikkert være verdt et forsøk neste gang. trykkluft, blåsepiss, umbrako fra 4-8mm, små torx til demontering av pumpa og ei flaske med en slange nedi som du setter trykkluft på for å fylle på olja så kommer du veldig langt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...