Anbefalte innlegg

Mulig det finnes tilsvarende tråder, men jeg tenkte å opprette en samletråd for denne motortypen der interesserte kan dele erfaringer og prøblemløsninger. Jeg er ikke lærer på denne skolen, men førsteårsstudent og derfor dette forsøket:o

 

Jeg har en -89 modell Audi 90 Q 20V, og har brukt en del tid og energi på utvendig arbeid. Nå har jeg startet med å kikke litt på motor m.m og til å begynne med i denne tråden lurer jeg på om noen kan identifisere noen givere/følere i motorrommet, definere funksjon på den enkelte:

 

Batteri_torpedovegg.jpg

 

Blokk.jpg

Nr 1 og 2 nummerert fra venstre

 

Innsug.jpg

 

Ved bunnpanne.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bildet 2: Nr 1 er tilkobling til Lambdasonden, her kan du kontrollmåle varmeelementet i den og sjekke spenning fra Ecu. Nr 2 er signalledning fra lambdasonden. Bilde 1 ser ut som kjølevæske temp.føler som sitter på toppen, den er for motorstyring. Den på bilde 4 sitter vel på oljepumpa og er føler for olje temp. Oljetempmåler sitter i nedre del av midtkonsollen sammen med oljetrykksmåler og batterispenning. Litt att og fram med nr her...tror bilde 3 er tomgangsregulering/bryter??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Bjørn Ivan.

Bilde 1 er mellom torpedovegg og batterikasse forresten, kanskje vanskelig å se. Vil denne tempføler kunne påvirke instrumentet i dashbordet? Jeg har byttet den store tempgiveren som gir signal dit men lurer nå på om det er selve instrumentet som er defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den ene vanntempføleren med 2 stikk gir signal til ECU for å justere bensinblanding. Denne føleren står i bakkant topp på 20v.

 

Den andre med 3 eller 4 stikk (den store brune) gir signal til instrument. Denne føleren står på vannrail.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

👍

 

Så dette, ved siden av luftfilterboks:

Noen som vet funksjon?

 

d82c771fe4c020eb75b0ec9ed1bf2f6b.jpg

 

12c3bfe4e48c5babb6c17ad5151043ce.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

893 805 965 B det står? litt utydelig på bilde ditt eller bare jeg som ser litt dårlig :P

893805965B%20luftfoslashring.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den grønne kontakten på bilde 3 smeltet på gamle motoren min. Da fikk jeg ikke startet bilen. Fikset en liten redneck kobling og bilen fyret fint igjen.

005.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut-Erik: Var det noen tegn til ujevn tomgang før den brant opp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei kjørte ett heat på Våler. Parkerte så i pit i 45 min eller så og bilen nektet å starte igjen. Begynte å se litt på hva som kunne være problemet og hele den grønne kontakten var bare en klump smeltet plast. Knuste den og koblet sammen ledningene som vist på bilde og bilen fyret opp som vanlig igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.