#1 Skrevet Mars 9, 2016 Mulig det finnes tilsvarende tråder, men jeg tenkte å opprette en samletråd for denne motortypen der interesserte kan dele erfaringer og prøblemløsninger. Jeg er ikke lærer på denne skolen, men førsteårsstudent og derfor dette forsøket:o Jeg har en -89 modell Audi 90 Q 20V, og har brukt en del tid og energi på utvendig arbeid. Nå har jeg startet med å kikke litt på motor m.m og til å begynne med i denne tråden lurer jeg på om noen kan identifisere noen givere/følere i motorrommet, definere funksjon på den enkelte: Nr 1 og 2 nummerert fra venstre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 9, 2016 På bildet 2: Nr 1 er tilkobling til Lambdasonden, her kan du kontrollmåle varmeelementet i den og sjekke spenning fra Ecu. Nr 2 er signalledning fra lambdasonden. Bilde 1 ser ut som kjølevæske temp.føler som sitter på toppen, den er for motorstyring. Den på bilde 4 sitter vel på oljepumpa og er føler for olje temp. Oljetempmåler sitter i nedre del av midtkonsollen sammen med oljetrykksmåler og batterispenning. Litt att og fram med nr her...tror bilde 3 er tomgangsregulering/bryter?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 10, 2016 Takk for svar Bjørn Ivan. Bilde 1 er mellom torpedovegg og batterikasse forresten, kanskje vanskelig å se. Vil denne tempføler kunne påvirke instrumentet i dashbordet? Jeg har byttet den store tempgiveren som gir signal dit men lurer nå på om det er selve instrumentet som er defekt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 10, 2016 Den ene vanntempføleren med 2 stikk gir signal til ECU for å justere bensinblanding. Denne føleren står i bakkant topp på 20v. Den andre med 3 eller 4 stikk (den store brune) gir signal til instrument. Denne føleren står på vannrail. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 10, 2016 👍 Så dette, ved siden av luftfilterboks: Noen som vet funksjon? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 10, 2016 893 805 965 B det står? litt utydelig på bilde ditt eller bare jeg som ser litt dårlig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 11, 2016 Stemmer det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 12, 2016 Den grønne kontakten på bilde 3 smeltet på gamle motoren min. Da fikk jeg ikke startet bilen. Fikset en liten redneck kobling og bilen fyret fint igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 16, 2016 Knut-Erik: Var det noen tegn til ujevn tomgang før den brant opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 17, 2016 Nei kjørte ett heat på Våler. Parkerte så i pit i 45 min eller så og bilen nektet å starte igjen. Begynte å se litt på hva som kunne være problemet og hele den grønne kontakten var bare en klump smeltet plast. Knuste den og koblet sammen ledningene som vist på bilde og bilen fyret opp som vanlig igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...