Audi A6 3.0 , Feil med Luftfjæring og gløding

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp handlet ny audi, en A6 3.0 TDI Q med luftfjæring.

Kjøpte bilen med feil på Gløderele og releer til luftfjæringen i følge selgeren.

 

Men, jeg har kjøpt alle releene nye fra møller og montert de uten bedring.

 

Bilen er tungstartet og luftfjæringa funker fremdeles ikke..

 

Hvilken komponenter sammenhenger disse 2 feilene?

 

Jeg har ikke VAG-com, ingen i nærheten heller.

Jeg ønsker og finne ut feilen fortest mulig , da jeg faktisk vurderer og levere bilen tilbake og da har jeg vell 14 dagers frist, og det er neste lørdag.. Diagnose hos mekonomen skal gjøres Tirsdag.

 

Hilsen en fortvilet Jim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har nettopp handlet ny audi, en A6 3.0 TDI Q med luftfjæring.

Kjøpte bilen med feil på Gløderele og releer til luftfjæringen i følge selgeren.

 

Men, jeg har kjøpt alle releene nye fra møller og montert de uten bedring.

 

Bilen er tungstartet og luftfjæringa funker fremdeles ikke..

 

Hvilken komponenter sammenhenger disse 2 feilene?

 

Jeg har ikke VAG-com, ingen i nærheten heller.

Jeg ønsker og finne ut feilen fortest mulig , da jeg faktisk vurderer og levere bilen tilbake og da har jeg vell 14 dagers frist, og det er neste lørdag.. Diagnose hos mekonomen skal gjøres Tirsdag.

 

Hilsen en fortvilet Jim.

 

Ang feilen din, så vet jeg ikke.

 

Men vedr levere bilen tilbake, så er det ingenting som heter 14 dagers frist. (Med mindre det en forhandler eller annet som har dette i vilkår)

 

Ta kontakt med selger og krev feilen fikset. Hvis det var en kjent feil og noe som selger skulle koste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forresten en 2006 modell, det glemte jeg.

 

Googlet meg fram til litt lover og regler ja, så det stemmer at det ikke er noe som heter 14 dagers frist.

 

Har hatt dialog med gamle eier, og håper jo han ikke setter seg vrang på dette, uansett har jeg i kontrakten at jeg og selger skal bli enig om en løsning om problemet ikke la seg løse med nye releer.

 

Det jeg ønsket og høre var om noen hadde vært bort i slikt før, og kanskje kan ha en pekepinn hvor jeg burde lete.

Jeg har null erfaring med Audi, og ivertfall luftfjæring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forresten en 2006 modell, det glemte jeg.

 

Googlet meg fram til litt lover og regler ja, så det stemmer at det ikke er noe som heter 14 dagers frist.

 

Har hatt dialog med gamle eier, og håper jo han ikke setter seg vrang på dette, uansett har jeg i kontrakten at jeg og selger skal bli enig om en løsning om problemet ikke la seg løse med nye releer.

 

Det jeg ønsket og høre var om noen hadde vært bort i slikt før, og kanskje kan ha en pekepinn hvor jeg burde lete.

Jeg har null erfaring med Audi, og ivertfall luftfjæring..

 

Ligger bilen helt nedpå? Hvis relèet er kaputt så har det i mange tilfeller tatt med seg kompressoren. Den er ikke billig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må lese ut feilkoder. Kompressor kan somregel overhalen med ny stempelring kostnad 300kr ca om man skrur selv. Rele er sjeldent noe feil på enten så går kompressor da hele tiden eller aldri

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må lese ut feilkoder. Kompressor kan somregel overhalen med ny stempelring kostnad 300kr ca om man skrur selv. Rele er sjeldent noe feil på enten så går kompressor da hele tiden eller aldri

 

Rele er ikke noe sjelden feil desverre. Disse går det ganske mye av og som du sier så går da kompressor konstant (men den stopper/skjærer seg jo en gang)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stopper pga over temp somregel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stopper pga over temp somregel

 

Nei, ikke hvis releet er brendt fast i lukket posisjon. (noe som dessverre er ganske vanlig)

Overtemp kutter bare styrestrøm til samme rele, som lufttrykkbryter.

Da går kompressoren til den er død/brendt. (eller at sikringen ryker)

 

PS: Har du sjekket sikringen til kompressor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, sjekket sikring og den er hel, men har eiret en del så jeg, også rele har eiret en del.

 

Bilen ligger helt nedpå nå ja, den har seget seg helt ned i går, men luftfjøringa har funket av og til virker det som, plutselig hever den seg men den senker seg etterhvert..

 

Har kun 2 valg i menyen og det er Comfort og Automatic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den løfter seg av og til så er jo releet ok. Kompressoren også antagelig.

Er vanlig feil på A6 4F med luft og gått lengre enn 120k, er belger bak.

 

På min har jeg byttet belger bak, ventilblokken som justerer luft mellom hjørnene og releet. Min min var det irr å drit nede i relekontakten, så gløding og luftfjæringen sluttet å virke. Glødeplugger har en tendens til å gi seg nesten samtidig, det var tre eller fire som var defekt hos meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ha Lift, Automatic, comfort og dynamic. Ta et bilde av skjermen da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ole Jørgen! Du ser ut til å være riktig mann og snakke med siden vi har/hatt felles problem :)

 

Nå skal du høre,

 

1 luftbelg bak er ny for ca 1år siden, og den regulatoren er bytta er jeg usikker på.

ALLE glødepluggene er 2 uker gamle, byttet samme dag som jeg hentet bilen :)

 

Men ja, jeg også har en del IRR å dritt nede i det panelet som du hadde.

Og det er kun dette panelet jeg vet om som er en felles plassering for gløding og luftfjøringa!

 

Hva gjorde du for å få dette til å bli bra igjen?

 

Jeg har alle de valgene, men kan kun velge Comfort og Automatik, men er ingen funksjon i de.

 

Alt fungerte jo når jeg hentet bilen for da fikla vi litt med de gamle releene, men etter 30 mil så ble det dødt igjen.

Derfor jeg trodde det var releene, fikk sprell nye releer fra møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har glødevansker jeg også på min 2005 A6 3,0tdi. Byttet pluggene men ble ikke noe bedre av den grunn: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ha Lift, Automatic, comfort og dynamic. Ta et bilde av skjermen da?

 

Sendt deg PM jeg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Ole Jørgen! Du ser ut til å være riktig mann og snakke med siden vi har/hatt felles problem :)

 

Nå skal du høre,

 

1 luftbelg bak er ny for ca 1år siden, og den regulatoren er bytta er jeg usikker på.

ALLE glødepluggene er 2 uker gamle, byttet samme dag som jeg hentet bilen :)

 

Men ja, jeg også har en del IRR å dritt nede i det panelet som du hadde.

Og det er kun dette panelet jeg vet om som er en felles plassering for gløding og luftfjøringa!

 

Hva gjorde du for å få dette til å bli bra igjen?

 

Jeg har alle de valgene, men kan kun velge Comfort og Automatik, men er ingen funksjon i de.

 

Alt fungerte jo når jeg hentet bilen for da fikla vi litt med de gamle releene, men etter 30 mil så ble det dødt igjen.

Derfor jeg trodde det var releene, fikk sprell nye releer fra møller.

 

Hei

 

Jeg byttet begge relene nedi den boksen. Jeg rengjorde kontakten med en sånn elektronikkrens boks med en liten børste i enden. Noe elektrospray og noe å skrape nedi kontakten med bør gjøre susen. Jeg byttet også lokket til hele boksen, men det var på grunn av jeg hadde klart å lage en sprekk i det noen mnd'er tidligere. Sjekk at pakningen er ok, og ta gjerne noe fett/grease på pakningen, for fukt er årsaken til problemene dine.

 

Jeg tror vakkel kontakt i relesokkelen din er årsaken :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Har vært å fått diagnose og de har konstatert at hele boksen med ledningsnett må byttes, altså en helvettes jobb å for å ikke snakke om DYRT.

Jeg skal demontere så mye jeg klarer på tirsdag\onsdag, også skal jeg se hva jeg finner ut.

 

Hva mener du med vakkel kontakt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var luftfjæring oppe å gå, alt i orden med ledningene under releboksen som går til lufta.

Var ene ledninga som gikk inn til kompressor som hadde falt litt ned, og da antar jeg det er steinspruten som har ødelagt kontakten.

 

Tok en quick fix å skjøta med kabelsko, men må bestille meg en ordentlig kontakt og få det tipp topp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med vakkel så mener jeg det er dårlig kontakt. Siden luften er på stell, så er jo det greit. Kjøp nytt gløderele, rens nedi der og se om det hjelper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gløderelee er sprell nytt og kostet nestet 2000kr hos møller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da lurer jeg på hva slags rele jeg fikk, for det kostet under 300kr. Jeg sa jeg skulle ha releet som styrte glødingen i den boksen. Jeg har 2.7 tdi riktignok.

 

Står det nedi den boksen som løftfjærings releet står?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp...?

 

Har jeg fått bytta feil relee da kanskje?

Det var det høye, største releet.

 

Jeg opplyste kun plassering og hva det gamle relee hadde forno serienr :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ikke godt å si.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble det noe løsning på feilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.