#1 Skrevet Mars 18, 2016 Hei. Har fått en Audi A4 2,0 TDI quattro 2007 mod på bordet med havarert motor. Sitter en BPW motor i bilen. Kort fortalt har bilen blitt kjørt noen km uten oljetrykk. Oljepumpe som tok kvelden med andre ord. Møller har feilsøkt med konklusjon om null oljetrykk, en del ulyder og antageligvis derfor vitale skader i motor. Bør vel også bytte turbo. Pristilbudet på fra Møller er knappe 100' i deler og 20' arbeid. Ikke noe de anbefaler å gjøre selvsagt. Spørsmålet er nå, hva skal man gjøre? Anbefalingen er vel å bytte motor, men hvor kjøper man best denne? En motor som kommer fra tilsvarende bil vet man jo evt. lite om. Overhalt motor det beste? Har kommet over en del forskjellig, også prismessig. Om noen har råd eller tips, er jeg meget takknemlig! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 18, 2016 Det store spørsmålet, slik jeg ser det, er egentlig hvor mye eier er interessert i å koste på bilen. Det er jo tross alt en bil til rundt 150.000 eller mere, så hogging er vel ikke noe alternativ? Dermed må en "ny" motor skaffes. Et kjapt søk på Finndel.no viser kun èn motor tilgjengelig på denne søkesiden, og den koster 25.000 kr. Da kan man jo se til Sverige, bildelsbasen.se, der varierer prisene betydelig mer, fra 7.500 til 37.500. En ting som er verdt å huske på er at alle hoggere tilbyr noen måneders garanti. Man får ikke dekket selve jobben, men om motoren skulle ha problem så har man en garanti å støtte seg på, man får sannsynligvis pengene tilbake. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 18, 2016 Ville fått tak i en brukt motor med servicehistorikk og ok kilometer for så å kontrollere oljepumpe før man tar den i bruk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 18, 2016 Det er nettopp det, bilen er verdt maks 150' når den er i stand. Hugging vil vel derfor være litt drastisk. Jeg har vel også tenkt på anbefalingen å selge den som den står, men regner med det er lite å få for? Har som deg Per kikket hos huggere i Norge og Sverige etter motor og Sverige gir utvilsomt best utvalg. Har også hørt med et par i Sverige som selger fabrikkoverhalte motorer som vil komme på ca 36' inkl. mva og frakt. Da sendes gammel motor i retur. Garantien for en funksjonell motor er vel en del høyere enn en evt. tilsvarende fra hugger med 200-300 tusen på ryggen. Kan vel være vanskelig å spore historikk på slike motorer også. Noen som har peiling på hvor mye tid og arbeid det bør regnes for å gjøre et slikt bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 18, 2016 Det er nettopp det, bilen er verdt maks 150' når den er i stand. Hugging vil vel derfor være litt drastisk. Jeg har vel også tenkt på anbefalingen å selge den som den står, men regner med det er lite å få for? Har som deg Per kikket hos huggere i Norge og Sverige etter motor og Sverige gir utvilsomt best utvalg. Har også hørt med et par i Sverige som selger fabrikkoverhalte motorer som vil komme på ca 36' inkl. mva og frakt. Da sendes gammel motor i retur. Garantien for en funksjonell motor er vel en del høyere enn en evt. tilsvarende fra hugger med 200-300 tusen på ryggen. Kan vel være vanskelig å spore historikk på slike motorer også. Noen som har peiling på hvor mye tid og arbeid det bør regnes for å gjøre et slikt bytte? Det er helt avhengig av hvem som gjør det, men et par dager på verksted bør vell påberegnes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 18, 2016 Ja, ikke sant, altså kanskje 15-20 timers arbeid for en som er litt dreven? Det høres vel også plausibelt ut siden Møller ville ha rundt 20' for jobben. Eier hadde visst en bekjent som hadde tilbudt å gjøre jobben for rundt 15 privat. Synes kanskje det hørtes noe i overkant ut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 18, 2016 Ja, ikke sant, altså kanskje 15-20 timers arbeid for en som er litt dreven? Det høres vel også plausibelt ut siden Møller ville ha rundt 20' for jobben. Eier hadde visst en bekjent som hadde tilbudt å gjøre jobben for rundt 15 privat. Synes kanskje det hørtes noe i overkant ut? Det er godt betalt svart hvertfall! Hvis det er rent skifte av motor hadde jeg ikke betalt mer enn 7-8. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 18, 2016 Sett i brukt motor og selg bilen. Og ikke kjøp noen 2.0tdi før etter 2010 om du skal ha ny 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 18, 2016 Et alternativ kan være: dette, koster deg nesten 30.000 nok. Men da kan du få bilen hentet i Norge, transport ned til Tyskland, totaloverhalt motoren , og muligens frakt opp igjen. Men ta heller ferja til Kiel, eller en flytur, så kjører du hjem selv, fort som f over Svinesund..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...