Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe noen deler til min Passat. Kanskje de fleste av dere sverger til originaldeler, men håper noen har erfaring med piratdeler og hva som er best av de ulike merkene. Hørt det er ganske ulik kvalitet, men har ikke selv noe særlig erfaring. Er mange produsenter av bildeler: lemförder, nk, febi bilstein, blue, mapco, metzger autoteile, vaico, kager, meyle, og sikkert mange flere. Hva er best?

På forhånd takk for tilbakemelding :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs litt på hva du er ute etter. Lemförder og Meyle er gode på forstillingsdeler til biler med multilink f.eks, Metzger har jeg lest ikke er like bra der - men de er bra på andre ting. Febi Bilstein er gode på foringer, SKF på kulelager osv. Ikke dermed sagt at andre ting fra de er dårlige, dette er bare ting jeg har erfart selv og lest.

Piratdeler vil jeg ikke si det er, OEM-deler er som regel laget av en av de anerkjente fabrikantene. Kina-deler og den slags kan vel heller kalles piratdeler og har veldig variert kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Tenker til ulike formål, men i første omgang drivaksler. Det er snakk om 2001-modell. Da er jeg ihvertfall litt klokere :-) Piratdeler er kanskje litt misvisende ja. Pleier bare å kalle alt annet enn originale vw-deler for piratdeler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke alt veit om siden, så sjekk ut Rexbo - alt fra billigmerker til de kjente, til gode priser:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, brukt den med god erfaring, samt xxl-automotive.de (der har de også alt av spesialverktøy). Problemet har vært å velge riktig merke, men nå er jeg altså litt klokere på det, så bør det gå bra og at jeg forhåpentligvis slipper å bytte drivakselmansjett etter et år ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Febi/Metzger er gode på "uoriginale" deler til halve prisen. Helt grei kvalitet til vanlig bruksbil.

Som nevnt på Rexbo/seekparts finner du som regel samme del fra disse som fra Bosch/ATE/Lemforder/Zimmermann til gjerne halve prisen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kinadeler og kinadeler. Skal vel ikke kimse av det!

Var hos Audiforhandler og kjøpte audideler, kun ett stk originalt dieselfilter med Audilogo på pappesken og ringer og greier på selve filteret.

Made in China stod det. Sikkert bra det.

De bygger jo i vertfall en del biler der, etter hva jeg kan se, sikkert bra kvalitet:

Volkswagen: Tiguan LWB, Touran, Passat New Lingyu, New Passat, Lavida(Sedan,Gran Lavida,Cross Lavida), Polo(Hatchbak,Cross Polo,Polo GTI),New Santana, Santana Vista, New Jetta(Based on Polo Saloon), New Bora, Golf, Sagitar(Jetta A6), Magotan(Passat B7 EU Spec with Long-wheel-base), Volkswagen CC

Škoda: Octavia, Fabia, Superb,Yeti,Rapid

Audi: A6L, A4L, Q5, Q3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Kinadeler vil jeg tro det siktes til uatoriserte/ikke standardiserte/ikke godkjente deler. Deler produsert i Kina, gjennom VAG, bør absolutt være mer enn bra nok. Kineserne er dyktig, ingen tvil om det. Men da snakker vi, sånn jeg forstår på deg, om originaldeler og sånn sett ikke noe som man sparer penger på. Deler med ymse opprinnelse fra Kina, gjerne gjennom e-bay, det er der jeg har forstått man skal passe seg. Fort billigere enn europeiske bildelsider, men likevel noe man bør unngå. Har også hørt det fra verksteder, som for så vidt ikke bare går på Kina, men e-bay generelt, det kan være veldig ymse kvalitet. Blir fort dyrt å kjøpe billig (fordi man må bytte samme del flere ganger), og i verste fall går det ut over sikkerheten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg oppfatter tråden og de innleggene som nå har kommet er at det du egentlig spør om er hvilke ikke-originale deler som vi har kjennskap til kvaliteten på? Vel, om vi f.eks holder oss i Norge så blir det å se på de produsentene som biltema, meca, mekonomen, NBS, osv. selger. Mange av de er allerede nevnt i tråden, blandt annet av deg.

Om du skal spekulere i rimelige deler så kan det være en start i å få tak i OEM delenummeret, også bruke dette i søkemotorer, evt. på ebay. Ofte lister de delene sine med kryssreferansenumre for å få fler treff. Alternativt søke på navnet på delen på tysk.

En av klubbens firmamedlemmer kan du spørre etter OEM slitedeler uten at prisen er avskrekkende, det går også ann og spørre om alternative merker. Tråden finner du her: http://forum.vacn.no/showthread.php?254295

Du spesifiserte ikke så mye eksakt bil men et kjapt søk på generelt grunnlag, NBS tar 3388kr, oemvwshop tar ca. 4000 m/frakt og mva (oem-del) og tysk ebay ifra 1400-2300kr eks mva og frakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.